2014-10-22, 05:16
Medlem
Ingen här inne tror väl på att man enbart baserat på några civila tips (som säkert kommer in flera gånger i veckan året om) och en suddig bild på vad som kan vara vad som helst, inleder en militär operation för stor kostnad som nu är inne på 6e dygnet?

Det är klart att man inte går ut och berättar vad man påträffat. Jag trodde allmänheten var smartare än att köpa "vi har inga egna spår" snacket. Men det är väl det man vill ska ske, att det här snart ska ebba ut och att man då kan ta detta via diplomatiska kontakter med Ryssland i högsta diskretans.

Förmodligen framförs en protest och bevis på vad man anträffat överlämnas. I bästa fall har man även hittat fysisk utrustning och inte bara spår på botten.
Citera
2014-10-22, 05:31
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Ingen här inne tror väl på att man enbart baserat på några civila tips (som säkert kommer in flera gånger i veckan året om) och en suddig bild på vad som kan vara vad som helst, inleder en militär operation för stor kostnad som nu är inne på 6e dygnet?

Det är klart att man inte går ut och berättar vad man påträffat. Jag trodde allmänheten var smartare än att köpa "vi har inga egna spår" snacket. Men det är väl det man vill ska ske, att det här snart ska ebba ut och att man då kan ta detta via diplomatiska kontakter med Ryssland i högsta diskretans.

Förmodligen framförs en protest och bevis på vad man anträffat överlämnas. I bästa fall har man även hittat fysisk utrustning och inte bara spår på botten.
Något otvetydigt borde de ha hittat eftersom öb är så frustande arg. Men jag tycker marinen har sagt lite för mycket utan att på något vis förklara varför de är så säkra och så arga.
Bättre om de hade varit tystare och inte sagt a ens nu när de inte vill säga b, och jag misstänker att vi aldrig får veta mer om detta.
Citera
2014-10-22, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Ingen här inne tror väl på att man enbart baserat på några civila tips ...

Jo det tror jag. Men att det är det faktum att tipsen och områdena där man gjort observationer hänger ihop som gör att man vill titta närmare på det här. Det är ju inte direkt ett tips i Göteborgs skärgård den 4 januari och ett enskilt tips från Gotland 3 oktober utan 3 observationer i samma område, vid samma tid och i kombination med de övningar som pågått.
Citera
2014-10-22, 06:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Jo det tror jag. Men att det är det faktum att tipsen och områdena där man gjort observationer hänger ihop som gör att man vill titta närmare på det här. Det är ju inte direkt ett tips i Göteborgs skärgård den 4 januari och ett enskilt tips från Gotland 3 oktober utan 3 observationer i samma område, vid samma tid och i kombination med de övningar som pågått.

Det kan rimligen inte vara så tvärsäkra då som de är nu. Tror bestämt att de hittat något de vet vad det är och hur det normalt ska ha använts, men inget mer än så.
Någon ubåt har de inte själva sett men fått diverse tips om och de gör sitt för att hitta den eller få säkra spår från den. Och där är vi nu.
Citera
2014-10-22, 08:01
Medlem
Der_Richters avatar
Intressant med försvarsmaktens hållning på presskonferensen igår kväll. Om man tar ett steg tillbaka och analyserar ÖBs uttalanden och hur de framförs, så är det lätt att läsa mellan raderna anser jag.

Tvärsäkerhet och ett ganska hotfullt språk, från en organisation som normalt sett knappt vågar ta ställning offentligt.

Det visar på att man mycket riktigt har betydligt mer information än vad Sveriges självutnämnda elit, media, tror att man har.

Förmodar att man har klara bevis, samt eventuellt också kontakt med främmande ubåt (vid de tillfällen man spärrat områden).

Min analys just nu är att man vet att det är en ubåt, man vet vad den företar sig, på ett ungefär och man belägger det mer och mer. Ubåten i sin tur vet att den är upptäckt och rör sig nu, fram och tillbaka i skärgården för att hitta en lucka mot öppet hav, men har ännu inte slunkit igenom. Försvaret avläser och täpper till.

Under tiden pågår förberedleser för förhandlingar med den främmmande makt som innehar farkosten.

Sedan önskar jag att media kunde få en av sina båtar sänkta snart, förhoppningsvis av fi, så att de förstår att de inte är på sightseeing och äventyrsland utan befinner sig i en stridszon.
Citera
2014-10-22, 08:38
Medlem
RettaVisans avatar
Medans vi pustar ut efter all upphetsning... Nu ska vi se om hon går till Primorsk eller direkt till Kronstadt, hon är snart framme vid "vägskälet" öster om "Ostrov", eller "Gogland" som vi Svenskar skulle kalla den ön.

Hon närmar sig boj "2" i inloppet...för er sjöfarare..
Senast redigerad av RettaVisan 2014-10-22 kl. 08:49.
Citera
2014-10-22, 08:44
Medlem
En ny/ändrad artikel på CNN:

http://edition.cnn.com/2014/10/21/opinion/stavridis-swedes-undersea-vessel-nato/index.html?hpt=hp_c2
Citera
2014-10-22, 08:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Intressant med försvarsmaktens hållning på presskonferensen igår kväll. Om man tar ett steg tillbaka och analyserar ÖBs uttalanden och hur de framförs, så är det lätt att läsa mellan raderna anser jag.

Tvärsäkerhet och ett ganska hotfullt språk, från en organisation som normalt sett knappt vågar ta ställning offentligt.

Det visar på att man mycket riktigt har betydligt mer information än vad Sveriges självutnämnda elit, media, tror att man har.

Förmodar att man har klara bevis, samt eventuellt också kontakt med främmande ubåt (vid de tillfällen man spärrat områden).

Min analys just nu är att man vet att det är en ubåt, man vet vad den företar sig, på ett ungefär och man belägger det mer och mer. Ubåten i sin tur vet att den är upptäckt och rör sig nu, fram och tillbaka i skärgården för att hitta en lucka mot öppet hav, men har ännu inte slunkit igenom. Försvaret avläser och täpper till.

Under tiden pågår förberedleser för förhandlingar med den främmmande makt som innehar farkosten.

Sedan önskar jag att media kunde få en av sina båtar sänkta snart, förhoppningsvis av fi, så att de förstår att de inte är på sightseeing och äventyrsland utan befinner sig i en stridszon.

Det kan mycket väl va ett medvetet drag att finnas kvar i området ,dyka upp lite här och var eftersom det bevisligen har stor effekt .
Sverige har visat enorm rädsla samtidigt som vissa surrar om turist U-båtar.De har fått fram försvarets totala oförmåga i ljuset.
Och som grädde på moset en helt galen journalistkår som hoppar i vattnet, ekor ,småbåtar och hyr upp de helikoptrar som finns .
Tala om att Ryssland lyckats få effekt.
Sverige framstår som totalt försvarslöst där man inte ens griper journalister som hindrar tjänsteutövande och därmed riskerar rikets säkerhet.

Självklart ligger då Ryssen kvar och gör sina små uppstigningen till ytan för att skrämmas igen ....och igen...
Citera
2014-10-22, 08:45
Medlem
Retsinas avatar
Allting slutar med att försvaret aldrig hittar någon "ubåt" och får stå där med byxorna nere medans ryssen skrattar gott.
Detta börjar bli löjligt nu för oss som är lite mer insatta än resten av kreti och pleti.
Citera
2014-10-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Givetvis hade de sprit ombord. Men att både navigatör och kapten med mfl. skulle ha haft fylleslag på sådant rävgift är bara dårars ord.

Edit: Vore jag pissberusad skulle jag ändå navigera rätt men ha svårt att lägga till vid kaj på ett firsiktigt och bra vis. Eller så får man fyllefnatt och får för sig att gå till kallekrona istället för gråa kaliningrad, men är man själv och ens besättning så fulla är frågan om man i marschfart klarar av att gå så rakt att man kommer så långt som till det berömda grundet där det tog stopp.

Slutsats: Uppgifterna om att de hade tekniska problem med radionavigeringen uppfyller kraven för att vara en möjlig orsak.
Det används fler än ett system att navigera med ex karta kompas klocka vilket inte är 100% men undviker kraftiga fel.
Spriten var sagt med glimten i ögat
Citera
2014-10-22, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Försök igen, det är redarens förkortning och samtliga (?) fartyg i deras flotta har det namnet.

Några kärnkraftsdrivna oljetankers åker inte runt i fredens hav, inte i något annat hav heller för den delen.

Ämnet har diskuterats tidigare i tråden. Det har faktiskt funnits några kärnkraftsdrivna civila fartyg, huvudsakligen isbrytare men även fyra fraktskepp, varav ett fortfarande är i drift.

http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_marine_propulsion

NS Concord är inte ett av dem:

https://exchange.dnv.com/exchange/main.aspx?extool=vessel&subview=machinerysummary&v esselid=25123

Sedan vet jag inte vad det skulle ha för relevans för eventuella ubåtsoperationer. Att plocka upp en miniubåt kräver ingen extrem effektutveckling, och bör gå lika bra oavsett om fartyget drivs med diesel eller uran.
Citera
2014-10-22, 09:05
Medlem
Midus avatar
Varför tror en del av er att det handlar om en undervattensfarkost med atomdrift?

Tryckvattenreaktorer används på stora atomubåtar, hangarfartyg och stormakterna har visat det möjligt även med flyg. Man ska dock ha med sig att trots att det inte är en teknisk omöjlighet så är det osannolikt att någon skickar in en minifarkost med atomdrift. Syftet skulle i så fall vara en styrkedemonstration av egen teknisk förmåga, men då handlar det om en helt annan politisk situation och hotbild, viljan av någon att verkligen visa kraft.

Att gå in i främmande vatten för rekognisering eller utsättning av materiel tordes snarare göras med enklare medel, som inte röjer egen toppteknologi vid eventuell upptäckt.

Det finns en rad lösningar för att förse undervattensfarkoster i olika storlekar med energi och livsuppehållande åtgärder, så det är inte omöjligt för en sådan att klara sig ett tag inlåst i skärgården.
Dock så VET VI ingenting om hur det ligger till därute. Finns där något så försöker antagligen FM identifiera vad, hur, vems och varför. Eventuell åtgärd efter vet vi heller inte och kan bara spekulera i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in