Citat:
Ursprungligen postat av
Der_Richter
Intressant med försvarsmaktens hållning på presskonferensen igår kväll. Om man tar ett steg tillbaka och analyserar ÖBs uttalanden och hur de framförs, så är det lätt att läsa mellan raderna anser jag.
Tvärsäkerhet och ett ganska hotfullt språk, från en organisation som normalt sett knappt vågar ta ställning offentligt.
Det visar på att man mycket riktigt har betydligt mer information än vad Sveriges självutnämnda elit, media, tror att man har.
Förmodar att man har klara bevis, samt eventuellt också kontakt med främmande ubåt (vid de tillfällen man spärrat områden).
Min analys just nu är att man vet att det är en ubåt, man vet vad den företar sig, på ett ungefär och man belägger det mer och mer. Ubåten i sin tur vet att den är upptäckt och rör sig nu, fram och tillbaka i skärgården för att hitta en lucka mot öppet hav, men har ännu inte slunkit igenom. Försvaret avläser och täpper till.
Under tiden pågår förberedleser för förhandlingar med den främmmande makt som innehar farkosten.
Sedan önskar jag att media kunde få en av sina båtar sänkta snart, förhoppningsvis av fi, så att de förstår att de inte är på sightseeing och äventyrsland utan befinner sig i en stridszon.
Det kan mycket väl va ett medvetet drag att finnas kvar i området ,dyka upp lite här och var eftersom det bevisligen har stor effekt .
Sverige har visat enorm rädsla samtidigt som vissa surrar om turist U-båtar.De har fått fram försvarets totala oförmåga i ljuset.
Och som grädde på moset en helt galen journalistkår som hoppar i vattnet, ekor ,småbåtar och hyr upp de helikoptrar som finns .
Tala om att Ryssland lyckats få effekt.
Sverige framstår som totalt försvarslöst där man inte ens griper journalister som hindrar tjänsteutövande och därmed riskerar rikets säkerhet.
Självklart ligger då Ryssen kvar och gör sina små uppstigningen till ytan för att skrämmas igen ....och igen...