2014-10-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/provsprangningar-i-alvsnabben/

Detta du menar?

Kommenterade den där länken för någon sida sedan, Älvsnabben ligger 30 höftade nm från Harö.

Snygg avatar btw, mitt användarnamn finns i bilden
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du lever i en fantasivärld. Hade försvaret haft några bevis så hade de definitiv presenterat dem.

Så "ryssarna" vet vad vi vet så de kan anpassa sig och kajka vidare
Citera
Moderator
OYs avatar
Försvarsmakten ska meddela att man går in i en ny fas i insatsen enligt expressen.se

Citat;
Rebecka Martikainen: Philip Simon, presschef på Försvarsmakten, berättar om den stundande presskonferensen i Berga.
– Vi kommer att berätta att vi går in i en ny fast på insatsen, säger han.
Citera
2014-10-22, 11:49
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Försvarsmakten ska meddela att man går in i en ny fas i insatsen enligt expressen.se

Citat;
Rebecka Martikainen: Philip Simon, presschef på Försvarsmakten, berättar om den stundande presskonferensen i Berga.

Pucktvåa, dagbladet.no:
Forsvaret vil foreløpig si lite om hvorfor pressekonferansen er framskyndet fra 18 til 13, og hva de vil informere om. Men, de letter litt på sløret:

- Vi kommer til å fortelle om hvordan operasjonen går, og det vil være representanter der fra de som har vært ute på sjøen, som har vært midt i operasjonen, sier Mikael Abramsson i informasjonsavdelingen til TT.

Hans kollega, pressesjef Philip Simon, sier følgende til Expressen:

- Vi kommer til å fortelle at vi går inn i en ny fase, sier han.

Ny fas = krigföring?
Citera
2014-10-22, 11:50
Medlem
FM bekräftar att det funnits en ubåt utanför Gotland idag. Att man har "full koll" på den. Undra om den är Svensk eller NATO-seglad? Den låg iaf på svenskt vatten.
Citera
2014-10-22, 11:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Pucktvåa, dagbladet.no:
Forsvaret vil foreløpig si lite om hvorfor pressekonferansen er framskyndet fra 18 til 13, og hva de vil informere om. Men, de letter litt på sløret:

- Vi kommer til å fortelle om hvordan operasjonen går, og det vil være representanter der fra de som har vært ute på sjøen, som har vært midt i operasjonen, sier Mikael Abramsson i informasjonsavdelingen til TT.

Hans kollega, pressesjef Philip Simon, sier følgende til Expressen:

- Vi kommer til å fortelle at vi går inn i en ny fase, sier han.

Ny fas = krigföring?

Ny fas kan betyda nedtrappning och avvaktan, eller upptrappning och jakt. Kanske med bistånd av NATO-enheter med adekvat förmåga. Hoppas!
Citera
2014-10-22, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vivalaboeg
FM bekräftar att det funnits en ubåt utanför Gotland idag. Att man har "full koll" på den. Undra om den är Svensk eller NATO-seglad? Den låg iaf på svenskt vatten.

Svensk är väl väldigt sannolikt då den gode Göran Frisk flera gånger antytt att Sverige har u-båtar utanför som spanar.
Citera
2014-10-22, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Citat;

Förmodligen en analysfas där man trappar ner och sätter sig och analyserar insats och sökresultat.
Citera
2014-10-22, 11:54
Medlem
Wiskyes avatar
Citat:
Du lever i en fantasivärld. Hade försvaret haft några bevis så hade de definitiv presenterat dem. Vår ÖB avslöjade ju för inte länge sedan att FM bara skulle försvara Stockholm i händelse av krig och uthålligheten var en vecka. Kan man avslöja sånt så nog hade man visat upp en bild eller en inspelning av ljud från ubåten om man hade något.
I själva verket är FM desperat att hitta bevis när hela världen skrattar åt Sverige och jag tror att hela försvarsstaben riskerar att få sparken.

En-veckas-försvaret kan knappast kallas ett avslöjande, i princip vem som helst kan dra den slutsatsen med hjälp av öppen imformation. Den unika i situationen med ÖB var att det var just ÖB som sa det och inte någon halvkänd politiker eller en helt okänd försvarsbloggare.
Citera
2014-10-22, 11:55
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GloomyLunatic
Svensk är väl väldigt sannolikt då den gode Göran Frisk flera gånger antytt att Sverige har u-båtar utanför som spanar.

Varför inte bara bekräfta att den är svensk då? Finns väl inget man kan tycka är hemligt med en svensk ubåt som är uppe vid ytan.. iaf inte i 30-40 minuter. Pågår det nån form av jakt så bör väl jagat föremål upptäckt den direkt när den "svenska ubåten" gick upp?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5997336
Citera
2014-10-22, 11:56
Medlem
Midus avatar
Citat:
Du lever i en fantasivärld. Hade försvaret haft några bevis så hade de definitiv presenterat dem. Vår ÖB avslöjade ju för inte länge sedan att FM bara skulle försvara Stockholm i händelse av krig och uthålligheten var en vecka. Kan man avslöja sånt så nog hade man visat upp en bild eller en inspelning av ljud från ubåten om man hade något.
I själva verket är FM desperat att hitta bevis när hela världen skrattar åt Sverige och jag tror att hela försvarsstaben riskerar att få sparken.

Jag hävdar motsatsen. Dina argument är mer än nog för att övertyga den med två fötter på jorden, och jag vågar påstå att utifrån vad och hur du skriver så har jag betydligt bättre insikt i området än personer som drar slutsatser likt dina. De som har någon form av militär bakgrund vet detsamma. Ni, min bäste herre, vet ej vad ni pratar om, och jag ser inget vidare behov av att bevisa detta för egen eller annans del.

Jag har kunskap inom området, men jag aktar mig för att påstå för mycket. Det finns vissa sanningar, utöver detta är resten spekulationer.
Citera
2014-10-22, 11:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingbengan
Förmodligen en analysfas där man trappar ner och sätter sig och analyserar insats och sökresultat.

Inte osannolikt, på gränsen till ganska troligt.

Beträffande ubåten som siktades på öppet hav så kan det handla om en svensk ubåt, men även ett fartyg ur NATO, t ex. tysk, polsk eller holländsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in