2014-10-17, 14:34
Medlem
Trodde jag hade skrivit ett hyfsat bra PB men eftersom jag inte ens blev kontaktad för en telefonintervju var det kanske inte så bra ändå. Någon där ute som skulle vilja kolla igenom och komma med stenhård kritik?

Citera
2014-10-17, 15:56
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk3
tack för ditt svar igen uppskattas verkligen!

På rör firman det vi gjorde var stambyte, mesta dels av min tid spenderades i källaren, undercentralen där vi bytte gamla rör och satte dit nya borde jag skriva mer specifikt vad jag gjorde typ att jag borrade, kapade rör eller?

Ja och så Myrorna kunde jag vara ibland på lagret, ibland vid informations disken och skrev följesedlar (när kunder vill köpa möbler i under våningen så skriver jag upp det i en lapp så går dom till kassan med lappen istället för att behöva lyfta soffan fram och tillbaka) och om kunden ville ha hjälp att bära ut sina möbler till sina bilar det gjorde jag också

har ingen aning varför jag skrev administrativa uppgifter fick hjälp av en viss person och berätta bara vad jag gjorde så skrev jag det personen sa vilket jag anser var dumt gjort.

Man ska vara ärlig på sitt cv. Om du aldrig har haft några administrativa arbetsuppgifter, så ska det inte stå på ditt cv heller. Baserat på det som jag har läst hittills så har du inte haft sådana arbetsuppgifter.

Administrativa arbetsuppgifter brukar innebära att man beställer varor, planerar arbetsschemat för alla anställda, sysslar med bokföring, uppföljning av budget och liknande. En del klassar det som ”kontorsgöromål”.

Om man faktiskt har haft sådana arbetsuppgifter så räcker det inte med att skriva ”Vissa mindre administrativa uppgifter”, utan man bör vara tydlig med vad man har gjort eftersom många olika arbetsuppgifter ryms inom samlingsnamnet. En arbetsgivare kan inte veta vad du har gjort eller inte gjort om du inte anger sådan information.

Du kan till exempel skriva något i stil med:

Myrorna (I flashbackstaden) oktober 2012 – augusti 2013.

”Stå i informationsdisken, jobba på lagret (plock och pack, skriva följesedlar, inventering).”

”VVS-företaget”

”Reparera och montera rör, montera tvättställ och element samt installera varmvattenberedare”.

Nu var det vara ett exempel, men ser du skillnaden på vad jag skrev och vad du tidigare har skrivit på ditt cv?
Citera
2014-10-20, 20:46
Medlem
theGrus avatar
Jag är mitt inne i söka praktik-processen och jag har just fått iväg några CV:n till produktionsbolag (pluggar journalistik). Det var den enkla biten, men jag ska också skicka in CVn till olika företag och söka praktik som pressansvarig och även ett lobbyföretag. Grejen är att om man pluggat journalistik funkar det jättebra att söka till pressansvarig/kommunikatör eller liknande. Men eftersom jag inte haft något att göra med något av det innan har jag ingen aning om vad jag ska skriva :s någon som kan ge en lite skjuts på traven?

Och det här lobbyföretaget… Fick rådet att jag skulle "skriva om politik" eftersom många i detta företag har jobbat inom politiken innan dom började för det här företaget. Men vad ska jag skriva? Att jag röstade i valet? :s

Så om någon kan komma med lite tips/riktlinjer vore jag jätteglad :d
Citera
2014-10-21, 23:11
Medlem
MoccaMasters avatar
Jag jobbar som rekryterare och har aldrig läst ett personligt brev.
Citera
2014-10-21, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoccaMaster
Jag jobbar som rekryterare och har aldrig läst ett personligt brev.
Så du anställer bara folk utifrån CV?
Citera
2014-10-21, 23:44
Medlem
MoccaMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daanne93
Så du anställer bara folk utifrån CV?

Ja, uteslutande faktiskt. Lite tråkigt egentligen men det finns sällan tid att sitta och läsa långa personliga berättelser i rekryteringsarbetet. Det är tidspressat som fan...
Citera
2014-10-22, 11:12
Medlem
Vad tror den samlade kompetensen om detta personliga brev?

"Hej

När jag såg att Ni sökte ****** så kände jag direkt att det är en tjänst där jag kan vara till stor nytta för Er.
Det baserar jag på mina aktuella kunskaper inom lag 1, lag 2 och lag 3, som jag tillskansat mig genom studier på senare tid, men också att jag genom mitt politiska intresse och engagemang har en god insyn i hur det fungerar i en politiskt styrd organisation.
Att få arbeta med frågor som rör samhällsbyggnad och planering har också varit min målsättning sedan jag påbörjade mina studier.

I min tidigare yrkesroll ställdes det höga krav på förmågan att självständigt lösa de problem man ställts inför, vilket har format ett kreativt men ändå strukturerat tankesätt att bemöta dessa med.
Det tankesättet har också inneburit att man vuxit med ansvar, något som tidigare arbetsgivare haft nytta av och uppskattat. Ett exempel på detta är när jag, genom att använda enkel och användarvänlig teknik, gjorde om och effektiviserade vårat system för ärendehantering.

Genom min sammanlagda yrkeserfarenhet har jag också utvecklat ett bra förhållningssätt gentemot både kollegor och människor man möter i tjänsten. Detta har gett mig förmågan att på ett bra sätt anpassa mig efter rådande situation, och på så sätt vinna den andra partens förtroende, något jag tror är en väldigt bra egenskap att ha i rollen hos Er.

Jag vill i och med detta tacka för visat intresse och avsluta med en förhoppning om att få träffas och på så sätt få visa Er varför Ni ska anställa just mig.

Med vänliga hälsningar

Citera
2014-11-02, 18:28
Medlem
Känns som det råder balansgång mellan att framstå som en ambitiös, nyttig resurs och att framstå
som en person som kommer att säga upp sig inom 1,5 år på grund av kommande studier. Det sista är förvisso sant men under den tiden jag tänkt jobba ser jag till att göra riktigt bra ifrån mig.

Är det vanligt att rekryterare ogärna anställer någon som inte kommer vara där en längre period? Har framförallt sökt inom lager och har både körkort och bil samt truckkort. Helt utan framgång. Men, man ska inte misströsta , får försöka landa något jobb på donken eller kundtjänst, även om det inte riktigt är mitt gebit.
Citera
2014-11-02, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheobaldThor
Vad tror den samlade kompetensen om detta personliga brev?

Om du använder fancy ord som tillskansar bör du rimligen skriva "vårt" istället för "vårat"
Citera
2014-11-06, 09:45
Medlem
Söker alltså en deltidstjänst på ett elektronikvaruhus, har ingen erfarenhet från "kundservice" eller branschen, så titta och kom sedan med kritik! Har läst det för många gånger för att se vad som ser konstigt ut och vad jag bör ta bort/lägga till, känns som jag missat endel
Har försökt att inte använda så mycket vanliga cv-klyschor och att vara ärlig.

Hej! "Företagsnamn"

Jag skulle vill börja med att säga att ute efter ett stimulerande arbete vilket för mig skulle innebära att få arbeta hos just er.
Jag har alltid känt mig välkommen på grund av era anställdas härliga inställning mot kunderna och för att butiken samt erat sortiment fallit mig i smaken, men det är även saker i erat sortiment jag inte ser och därför skulle gärna vilja vara med att förbättra!

Jag är en glad och öppen person och tror jag att jag skulle passa in hos er då jag tycker om att möta människor med ett gott humör och ett leende.
Genom tidigare yrken har jag lärt mig att samarbete bygger på att respektera varandras kompetens samt komplettera varandra på ett bra sätt, även att motverka stressade situationer genom att planera och prioritera arbetet.

En stor del av min tidigare yrkeserfarenhet är inom byggindustrin, men eftersom jag aldrig riktigt känt mig hemma inom branschen så har jag valt att söka mig till en annan arbetsplats.
Tyvärr, jag kanske inte har imponerade meriter och erfarenheter från den här branschen, men detta är istället något jag insett att jag alltid känt mig dragen till, det är något som jag brinner för och det märks på mig.

Mina erfarenheter och baskunskaper inom elektronik främst inom data, ljud och bild har jag utvecklat på fritiden och intresset har funnits så länge jag minns. Jag engagerar mig verkligen djupt i det jag är intresserad av, därför brukar min entusiasm smitta av sig och på så sätt även motivera andra att göra ett bättre arbete.

Jag länge varit den personen vänner och bekanta frågar om råd när det är något elektroniskt som inte fungerar som det ska, och har även monterat ihop flertalet datorer till andra.

Jag uppskattar verkligen att få hjälpa och ge råd till folk med sådant jag intresserar mig för, det kombinerat med mitt tävlingsinriktade sinne tror jag skulle passa utmärkt hos er.

Positiva saker jag kan säga om mig själv är att jag har en stark kreativ sida, är ordningsam och med ett öga för de där detaljerna som inte alla ser. Alla har även någon negativ sida och med det vill jag säga att jag inte kanske alltid har så bra tålamod och kan ibland vara lite för envis.

I mina ögon är jag mogen för en anställning hos er och jag ställer gärna upp på en anställningsintervju för att få bevisa det för er och svara på alla eventuella frågor.
Senast redigerad av Krosis 2014-11-06 kl. 09:58.
Citera
2014-11-15, 15:13
Medlem
c^2s avatar
När man söker ett jobb ska CV oftast skickas in till en adress t.ex. rekrytering@rekrytering.com. Hur skickar man in dokumenten? Skriver man ett kort mail där det står "Hej, jag är intresserad av att söka tjänsten x", för att sedan bifoga tre filer där personligt brev, CV och referenser/betyg?

Eller bör det personliga brevet så skrivet i själva mailet?
Citera
2014-11-15, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
När man söker ett jobb ska CV oftast skickas in till en adress t.ex. rekrytering@rekrytering.com. Hur skickar man in dokumenten? Skriver man ett kort mail där det står "Hej, jag är intresserad av att söka tjänsten x", för att sedan bifoga tre filer där personligt brev, CV och referenser/betyg?

Eller bör det personliga brevet så skrivet i själva mailet?

Du bifogar ditt cv samt personliga brev i mejlet som enskilda dokument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in