2014-10-22, 09:06
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Det där vet jag inget om alls, men min uppfattning är att även Sverige har funktionella helikoptrar för det ändamålet. Jag kan ha helt fel i det.

Sverige har haft sådana helikoptrar (HKP4) men de avvecklades och de som för tillfället finns (HKP10) har inte möjlighet till detta.

Man har beställt helikoptrar som har möjlighet att utföra ubåtsjaktoperationer (HKP14F), men dessa att vara i tjänst tidigast 2018-2019 om det inte drar ut på tiden ytterligare.

Citat:
Ursprungligen postat av ElSilencio
Jag tror smärtgränsen för vad budgeten kan ta i form av bidragssuktande publicitetstrick är nådd och passerad sedan ett par dagar. Därför störs jag inte längre av sådana tankar, utan lutar helt åt att läget är seriöst. Men jag ser inte för den sakens skull någon anledning att prata om ubåtar allena, det kan gälla vilken typ av främmande verksamhet som helst, men en där man nästan, eller helt, har tagit besökaren på bar gärning.

Tror också helt klart att det är ett skarpt läge, men det ena behöver ju verkligen inte utesluta det andra. Det har varit mycket tal om att man inte gör si och så eftersom det inte finns pengar eller utrustning till det, och det är ju givetvis fiskande efter mera anslag.
Senast redigerad av tobes 2014-10-22 kl. 09:38.
Citera
2014-10-22, 09:20
Medlem
TealSeamTixs avatar
Teori, med foliehatt!

Ryssen har varit inne och reparerat, placerat ut sändare i vår skärgård. De skickar ut tekniker/soldater till dessa för underhåll och underrättelseinhämtning. Det KAN ju vara så att det utgår från annat lands kust, inte från Ryssland. Detta underhåll/inhämtning sker inte via ubåt utan t.ex via vanlig, lite större, båt och sen undervattenscooters, så som en http://www.dykarna.nu/lexicon/scooter_51.html

Eventuella följefartyg kanske finns i utkant av kusten, på internationellt vatten, för att "hålla styr" på dessa operatörer.

Svenska marinen råkar köra på en av dessa "sändare" och börjar bli nyfikna. Rapporter börja komma in om mystiska företeelser i vår skärgård. Kan det inte vara så att man har kontrollerat dessa rapporter och just det här fem låter väldigt lika varandra. När man kommit på plats har man funnit spår av att det har varit något på just de platser? Något som kanske suttit fast i botten? Då börjar ett mönster uppenbara sig om ett band av sändare. FM söker vidare via detta mönster och kanske hittar mer bevis. De har ju trots allt förnekat att det handlar om en ubåtsjakt..

Ryssen tänker, okej.. nu är vi lite rökta här. Drar bort moderbåten. Eventuellt Professorn eller det där andra som jag inte kommer på vad det heter i skrivande stund. Sedan låter de eventuell personal gå in mot fastland i fiskebåt, fritidsbåt, liknande. De droppar av utrustning på passande gömställen, lite här och där, utan att lämna en given destination i land efter sig, som spår. Släpper av personal på kobbar och skär där de kan för egen maskin ta sig till ett redan förutbestämt ställe för att sedan gemensamt medelst annat sätt ta sig tillbaka österut. Detta är redan planerat för, man har kläder, rekvisita etc, allt för att passa in i svenska samhället.. iaf för en kortare tid.

Detta borde de redan ha gjort i såna fall och vara hemma i moderlandet, tryggt och säkert. Något kanske gick åt fasen. Men KAN ju vara så att FM är något på spåren och nosar sig sakta men säkert framåt..

Detta är bara rena spekulationer och jag är inte ett dugg insatt i hur t.ex en uvscooter skulle fungera eller hur marinen arbetar. Kunde va kul att tänka högt bara
Citera
2014-10-22, 09:23
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Sverige har haft sådana helikoptrar (HKP4) men de avvecklades och de som för tillfället finns (HKP14) har inte möjlighet till detta.

Man har beställt helikoptrar som har möjlighet att utföra ubåtsjaktoperationer, men dessa att vara i tjänst tidigast 2018 om det inte drar ut på tiden ytterligare.

Måste väl gå att låna några HKP4 från utlandet tills HKP14 kommer.
Har ett vagt minne av att vi gjorde av oss med våra HKP4 alldeles för tidigt då de hade flera års flygtid kvar.
Citera
2014-10-22, 09:30
Bannlyst
3 smällar utanför harö nyss! Hämtat kameran nu och ska ut igen. Återkommer.
Citera
2014-10-22, 09:32
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Har ett vagt minne av att vi gjorde av oss med våra HKP4 alldeles för tidigt då de hade flera års flygtid kvar.

Det avhandlades lite tidigare i tråden. Företaget i Usa som köpte dem pratade om att många hade mindre än 10.000 flygtimmar, något som skulle vara väldigt lite.

Tack som fan Sveriges idiotpolitiker. Populister hela högen som inte tänker längre än näsan räcker.
Citera
2014-10-22, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
Det måste väl helt bero på hur trovärdig man är i sin felinformation. Jag ser inte varför försvarsmakten skulle vara tvungna att tala sanning under pågående operation bara för att ett gäng medianissar inte ska bli griniga.

Kan det vara så att allt handlar om ett smart drag för att få mera medel till försvarsmakten.
Citera
2014-10-22, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD

Framförallt är det ju jättekorkat att göra sig av med något innan man har ersatt det.
Dem har väl varit försenade sen 2008 nu redan?
Citera
2014-10-22, 09:45
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Sverige har haft sådana helikoptrar (HKP4) men de avvecklades och de som för tillfället finns (HKP10) har inte möjlighet till detta.

Man har beställt helikoptrar som har möjlighet att utföra ubåtsjaktoperationer (HKP14F), men dessa att vara i tjänst tidigast 2018-2019 om det inte drar ut på tiden ytterligare.

Tror också helt klart att det är ett skarpt läge, men det ena behöver ju verkligen inte utesluta det andra. Det har varit mycket tal om att man inte gör si och så eftersom det inte finns pengar eller utrustning till det, och det är ju givetvis fiskande efter mera anslag.

Det här förstår jag inte, men å andra sidan är jag en lekman. Ifall vi åsidosätter alla statliga utredningar, byråkratitjafs och politiska/demokratiska spelregler, vad är det som hindrar oss från att ha dessa helikoptrar (eller lika fullgoda) på flygfälten ståendes imorgon?

Kort sagt, vad är det som tar så jäkla lång tid?
Citera
2014-10-22, 09:47
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Det här förstår jag inte, men å andra sidan är jag en lekman. Ifall vi åsidosätter alla statliga utredningar, byråkratitjafs och politiska/demokratiska spelregler, vad är det som hindrar oss från att ha dessa helikoptrar (eller lika fullgoda) på flygfälten ståendes imorgon?

Det är väl så att tillverkaren inte kunnat leverera det som beställts enligt utsatt tid.
Citera
2014-10-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunnart
En ny/ändrad artikel på CNN:

http://edition.cnn.com/2014/10/21/opinion/stavridis-swedes-undersea-vessel-nato/index.html?hpt=hp_c2

Av politiska skäl så är det självklart att inte be om hjälp, det vore ett enormt bakslag och ett tydligt erkännande att vårt försvar är underdimensionerat.

Detta borde ju dock försvaret skita blankt i, visserligen vill man väl föra sig med en viss grad av stolthet men saknar man adekvata resurser så gör man...

Att däremot begära hjälp av NATO borde i alla lägen vara uteslutet, de är misstänkta - om än kanske av en lägre grad än ryssen. Men det finns ju andra alternativ, Finland har väl ex. sonarutrustade snurror?

Det är väl dock väldigt sent att komma med nu, det skulle gjorts redan från början.

Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
varav ett fortfarande är i drift.

Inget är för tillfället i drift, 2016 ska ryssen gå ut igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Varför tror en del av er att det handlar om en undervattensfarkost med atomdrift?

Det är väl ingen som tror på en atomdriven ubåt? Årets "trollning" gjorde gällande att 834 TK 208, typhoonklass, skulle befinna sig i sjönöd utanför svensk kust ( ) - men utöver det så har det mig veterligt bara diskuterats huruvida det ev. inblandade skeppet NS Concord skulle vara nukleärt driven.
Citera
2014-10-22, 09:54
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69

Problemet är att Sverige har valt att beställa en modifierad version med högre kabinhöjd, och sen har tillverkaren blivit försenad, och sen ytterligare försenad. Ursprungliga planen var väl att dom skulle ha varit levererade 2009(!)

Det finns väl en del levererade HKP14E men dom är för markoperativa syften och antar att dom inte går att modifiera för sjöoperativa syften eller så har man helt enkelt låtit bli för att man antagit att det inte ska behövas och att man kan vänta på leveransen av HKP14F.

Givetvis jävligt märkligt överhuvudtaget att man varit utan denna kapabilitet i flera år, men pre-Ukrainakrisen så var man väl av den uppfattningen att det inte skulle finnas någon risk för något dylikt, och så står man då med skägget i brevlådan när främmande makt utan problem kan kryssa runt i skärgården.

Men, som sagt, det kan ju mycket väl vara så att man redan hittat det man letar efter och därmed inget behov av helikoptrar längre, men det är givetvis bara spekulationer.
Citera
2014-10-22, 10:02
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Av politiska skäl så är det självklart att inte be om hjälp, det vore ett enormt bakslag och ett tydligt erkännande att vårt försvar är underdimensionerat.

Detta borde ju dock försvaret skita blankt i, visserligen vill man väl föra sig med en viss grad av stolthet men saknar man adekvata resurser så gör man...

Att däremot begära hjälp av NATO borde i alla lägen vara uteslutet, de är misstänkta - om än kanske av en lägre grad än ryssen. Men det finns ju andra alternativ, Finland har väl ex. sonarutrustade snurror?

Det är väl dock väldigt sent att komma med nu, det skulle gjorts redan från början.

Inget är för tillfället i drift, 2016 ska ryssen gå ut igen.

Det är väl ingen som tror på en atomdriven ubåt? Årets "trollning" gjorde gällande att 834 TK 208, typhoonklass, skulle befinna sig i sjönöd utanför svensk kust ( ) - men utöver det så har det mig veterligt bara diskuterats huruvida det ev. inblandade skeppet NS Concord skulle vara nukleärt driven.

Ryssarna ska ha små nukleära u-båtar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in