2014-10-21, 23:40
Medlem
Som jag nämnde i en annan tråd...

Här har ni en samling intervjuer av Göran Frisk angående ubåtsincidenten!

https://www.youtube.com/watch?v=TaVeBP4AdoI
Citera
2014-10-21, 23:43
Medlem
failures avatar
Ö.B verkar ju rätt sansad och samlad och drog till med en rejäl "känga" mot alla "experter" som dykt upp här och var, von braun och den gamla sjöbusen? Det är ju dock fördjävligt att journalister kränker skyddsobjekt även om de enbart fotade något.
Citera
2014-10-21, 23:43
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Innan man letar efter något så måste man veta vad/vem detta något är och hur detta något/någon ser ut.

Underrättelser av det har slaget är inte alltid talande för en yttre fiende.

Utom när det handlar om ett löst definierat behov, m a o ALLT är just nu interssant.

Jag ogillar att kasta ur mig teorier när jag sitter så långt fran händelsernas centrum. Men om man säger att de hittat en pyrande lägereld och gärna vill veta vem som suttit vid den, tror jag man är nära vad som pågår just nu.

درود بر شما
Citera
2014-10-21, 23:45
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Han visste kanske inte att det pågick en underrättelseoperation just där och då? Ove är runt 80, bor på sandhamn och sitter knappast limmad vid ipaden dagarna lång som ni gamerslynglar här gör.

Ove är en man som knäpper av radion eftersjörapporten och går ut och fiskar.

Det finns alltid en massa ursäkter för allting..sköter man saker rätt så går det att minimera sådana stickspår.

Bara det att uppmana allmänheten att ta bilder är i mitt tycke helt fel, snacka om att fylla på mer hö på höstacken.
Citera
2014-10-21, 23:49
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dzerzhinsky
Det förvisso märkligt att man påstår att främmande makt bedriver verksamhet på vårt territorium, men man vill inte påstå att man jagar inkräktarna.

Vad säger detta tycker ni?

Det finns några saker det säger. Två stycken ser jag direkt.

- "Jakt" är ett starkt ord vilket troligen får större politiska konsekvenser och det kan också slå tillbaks kraftigare mot försvarsmakten själv, då man givetvis är impotent i sitt jagande.

- Som experter på ubåtskränkningar framhållit är det med all sannolikhet NATO som bedriver verksamhet i skärgården och det är nu - liksom det var 1982 i Hårsfjärden - väldigt känsligt och kontraproduktivt (givet den politiska agendan) att skjuta mot NATOs båtar. En NATO-ubåt blev med största sannolikhet skadskjuten 1982 och sedan släpptes den ut. Detta vill man inte upprepa.
Japp, och U-137 var en förklädd Nato-ubåt. Detta för att svenska folket endast skulle tro att Ryssland har något fuffens för sig, men i själva verket var det Nato.

Du och ditt svenskhat.. Givetvis är det enligt dig Nato, inte kan ju dina kära ryssar som du håller så kärt göra något sådant här inte...
Dessa uttalade "experter" kan du ta och köra upp i röven. De har lika jävla lite information som Maj-britt ute i stugan på värmdö har och vad du har.

Av vilken anledning skulle Nato syssla med undervattensspioneri gentemot Sverige när vi ändå spelar med öppna kort?

Jag måste säga att du är väldigt ihärdig med att glorifiera Ryssland och klanka ner på omkringliggande länder. Din agenda lyser igenom i varenda tråd du skriver i.
Citera
2014-10-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltherVonKnopf
Rättsligt är det hela intressant, i teorin kan man tänka sig att de åtalas för brott de begått på svenskt territorium, tex vapenbrott.

Nu var väld det förvisso en rätt så vild spekulation, men jag undrar hur graden av vapenbrott ser ut när man släpar in 40000 ton atomubåt i skärgården med 20 st kärnstridsspetsar ombord...
Citera
2014-10-21, 23:52
Medlem
Häromdan skrevs det i tidningarna om ett forskningsfartyg som fick order om att stanna/ byta kurs vid Gotland. Det som händer i Stockholms skärgård vore ju ett perfekt vilseledning från området.
Bara att skicka ut 3 till 5 obemannade farkoster som kan gräva ner sig i dyn, och skicka upp en antenn till ytan. Fortsätta att ge vilseledande indikationer....
Andra funderingar är att någon/några vill att Sverige skall satsa mer på det militära.
Någon/några vill se vad som görs på olika fronter vid en incident( Media, opinion, samkörningen mellan olika grupper som polis-hemvärn-militär-kustbevakning).
Bus från några glada amatörer som byggt ihop någon obemannad farkost(-er).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Japp, och U-137 var en förklädd Nato-ubåt. Detta för att svenska folket endast skulle tro att Ryssland har något fuffens för sig, men i själva verket var det Nato.

Du och ditt svenskhat.. Givetvis är det enligt dig Nato, inte kan ju dina kära ryssar som du håller så kärt göra något sådant här inte...
Dessa uttalade "experter" kan du ta och köra upp i röven. De har lika jävla lite information som Maj-britt ute i stugan på värmdö har och vad du har.

Av vilken anledning skulle Nato syssla med undervattensspioneri gentemot Sverige när vi ändå spelar med öppna kort?

Jag ställer samma fråga till gamle järnfeliks: Vad baserar du den teorin på? Speciellt som både sveriges och finlands marina styrkor nyss samövat med nato?
Citera
Medlem
DeiMos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yohjt
Som jag nämnde i en annan tråd...

Här har ni en samling intervjuer av Göran Frisk angående ubåtsincidenten!

https://www.youtube.com/watch?v=TaVeBP4AdoI

Haha tackar! Levande legend, åker direkt in i bokmärke!

Förövrigt, gissar på att den så kallade ryska ubåten inte längre befinner sig kvar i vattnet. Den har ju troligen fått reda på försvarsmakten letar i området och har dragit sig utåt. Dock så tror jag att de har gjort vissa installationer av sensorer och diverse grejer som försvarsmakten har hittat, bla när de har rapporterat att båtarna samlats så har de antagligen hämtat grejerna som de har placerat ut på vissa platser som försvarsmakten hittat.
Citera
2014-10-21, 23:53
Medlem
ElSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Kanske man redan lokaliserat undervattensverksamheten och därmed inte behöver ytterligare hjälp.

Jag tänker i exakt de banorna.

Citat:
Finland har ju dock tillgång till helikoptrar som kan utföra ubåtsspaning så man skulle ju kunna tycka att det kunde ha varit ett attraktivt alternativ med tanke på att det är just avsaknaden på helikoptrar med denna kapacitet som har kritiserats.

Det där vet jag inget om alls, men min uppfattning är att även Sverige har funktionella helikoptrar för det ändamålet. Jag kan ha helt fel i det.

Citat:
Kanske man dock resonerar som så att man hellre låter bli och får extra anslag för att införskaffa dessa helikoptrar än att någon får för sig att man kan knacka på dörren och låna grannens varje gång det behövs.

Jag tror smärtgränsen för vad budgeten kan ta i form av bidragssuktande publicitetstrick är nådd och passerad sedan ett par dagar. Därför störs jag inte längre av sådana tankar, utan lutar helt åt att läget är seriöst. Men jag ser inte för den sakens skull någon anledning att prata om ubåtar allena, det kan gälla vilken typ av främmande verksamhet som helst, men en där man nästan, eller helt, har tagit besökaren på bar gärning.
Citera
2014-10-21, 23:53
Medlem
Yxherrens avatar
Jag är så trött på den svenska mentaliteten. Det snackas om kränkt hit och kränkt dit. Bomba sönder och minera stora delar av vattnet, som man gjorde 82- när vi har inkräktare!

Jag ogillar verkligen ordet "kränkt", det är så mesigt och typiskt den klagande och pacifistiska samhällsutvecklingen. Det får oss även att låta vekare än vi redan är. Vi har en konflikt, en okänd ubåt är inne på våra områden och ska därmed straffas - oavsett om det är en stormakt och att konsekvenserna kan bli blodiga.

Visa ingen nåd mot inkräktare!
Citera
2014-10-21, 23:56
Medlem
spirdalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Eller hur..seriöst drivet så skulle ju ett undantagstillstånd införas med utegångsförbud efter kl 22.00 i berört område, ingen privattrafik på sjön och i luften, inget fiske, fågelskådning och allmän nyfikenhet, ut med media. In med uniformt manskap och den civilist ung som gammal som ertappas hipandes runt i snåren skall fane mig då ha en riktigt bra och täckande ursäkt eller så en uppsträckning.. och i bästa fall så är det en Fi.

Förstå vilket liv det skulle bli men så bedrivs en seriös verksamhet.

Är beredd att instämma. Media tror att dom är på någon cirkus.

Man måste tydligen vara väldigt dryg för att orka med att vara journalist. Man ska liksom inte störa deras arbete för det är ju ett viktigt arbete.

OnT: Nu har detta hållit på i några dagar. Vem har tiden på sin sida?

Är det till sveriges fördel att det drar ut, eller är det till inkräktarens favör?

Spontant känns det som det är till inkräktarens fördel att det drar ut på dagar men samtidigt är det väl motsägelsefullt? Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in