2014-10-15, 16:52
Medlem
AutofyllarNs avatar
Varfr r det s att mekanisk papperstillverkning r bttre n kemisk?
Citera
2014-10-15, 17:56
Medlem
Det kanske r bttre fr miljn, men det ger smre papper. Mekanisk massa grs genom att man slipar ner tr till ett fint pulver som man blandar med vatten. Pappersfibrerna blir d korta, vilket ger smre hllfasthet. Vid tillverkning av kemisk massa skr man tret till spn, vilka sedan kokas med natriumsulfit eller natriumsulfat tills de faller snder, det blir d lnga sammanhngande cellullosakedjor som har hgre hllfasthet. Vid tillverkning av billigt papper som tidningspapper anvnder man mekanisk massa med inblandning av ca 10 % kemisk massa.
Citera
2014-10-15, 18:13
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Det kanske r bttre fr miljn, men det ger smre papper. Mekanisk massa grs genom att man slipar ner tr till ett fint pulver som man blandar med vatten. Pappersfibrerna blir d korta, vilket ger smre hllfasthet. Vid tillverkning av kemisk massa skr man tret till spn, vilka sedan kokas med natriumsulfit eller natriumsulfat tills de faller snder, det blir d lnga sammanhngande cellullosakedjor som har hgre hllfasthet. Vid tillverkning av billigt papper som tidningspapper anvnder man mekanisk massa med inblandning av ca 10 % kemisk massa.

Tack s j*vla mycket, men hur r det bttre fr miljn?
Citera
2014-10-15, 18:45
Medlem
Jag antar att det r bttre fr miljn eftersom det inte gr t ngra kemikalier. andra sidan vet jag inte om sulfiten/sulfaten som anvnds till den kemiska massan r s skadliga, dessutom tror jag att de teranvnds. Frr anvnde man klor till blekning av pappret vilket var skadligt fr vattenlevande organismer men numera anvnds vteperoxid som snderfaller till syrgas och vatten = oskadligt.
Citera
2014-10-15, 18:59
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Jag antar att det r bttre fr miljn eftersom det inte gr t ngra kemikalier. andra sidan vet jag inte om sulfiten/sulfaten som anvnds till den kemiska massan r s skadliga, dessutom tror jag att de teranvnds. Frr anvnde man klor till blekning av pappret vilket var skadligt fr vattenlevande organismer men numera anvnds vteperoxid som snderfaller till syrgas och vatten = oskadligt.

Hur r det med luten som man kokar den i?

r den mekaniska mer energisnl n den kemiska och drmed bttre?
Citera
2014-10-15, 21:17
Medlem
AutofyllarNs avatar
r det ngot med ligninet att gra?
Citera
2014-10-16, 07:04
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Jag r i veckan p ett svenskt pappersbruk och jobbar och hr anvnder man klordioxid fr blekning.

En djvla massa olika kemikalier anvnds i olika processer inom bruket. ven till mekanisk massa s tillstts en del kemikalier men inte alls lika mycket, exempelvis kan ju sdan blekas om man vill.
Citera
2014-10-16, 07:10
Medlem
Det beror p vad pappret ska anvndas. Vissa papperstyper fungerar inte bra med mekanisk massa som ger korta fibrer. Jag har inte ngra exempel p vilken typ av papper som lmpar sig till vad men en snabb googling borde lsa det problemet.

Den kemiska massan hjlper till att bryta ner ligninet som hller ihop cellulosafibrerna p ett stt som inte sker i den mekaniska massan.

Nr det gller blekningen s tror jag kloroxid (ClO) r vanligast nu fr tiden.

Lite kuriosa. Ligninet kan anvndas fr att gra vanillin.
Citera
2014-10-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag r i veckan p ett svenskt pappersbruk och jobbar och hr anvnder man klordioxid fr blekning.
Jass, det hade jag ingen aning om. Talades det inte vldigt mycket p 70-80-talen om klorblekningens miljnackdelar, jag trodde den togs bort d? Eller man kanske bara brjade rena avloppsvattnet bttre? P en del papper str det i alla fall "Blekt utan klor", jag antog att att man anvnde H2O2 till det.
Citera
2014-10-16, 19:55
Medlem
Citat:
Jass, det hade jag ingen aning om. Talades det inte vldigt mycket p 70-80-talen om klorblekningens miljnackdelar, jag trodde den togs bort d? Eller man kanske bara brjade rena avloppsvattnet bttre? P en del papper str det i alla fall "Blekt utan klor", jag antog att att man anvnde H2O2 till det.

Jag tror att det var blekning med klorgas (Cl2) som togs bort.
Citera
2014-10-17, 00:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Visst gjorde det det och den farligaste formen av klorblekning r avskaffad fr lnge sedan men man fortstter med klor fast i annan form som inte ger s otrevliga biprodukter eller r s farlig fr arbetarna, se nedan.

P tal om alla andra kemikalier som anvnds frutom blekningen s var jag p ett mekmassabruk i Estland fr ngon mnad sedan. Vilken frjd det var fr nsan jmfrt med de kemiska massabruken. Dr luktade fan bara ren skog och inte de sura ggfisar som kemmassabruken dras med ven om de ocks blivit bttre med ren.

Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Jag tror att det var blekning med klorgas (Cl2) som togs bort.
Jepp, s r det, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Blekning_av_pappersmassa
Citera
2014-10-22, 07:50
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Hur r det med luten som man kokar den i?

luten teranvnds i en kompicerad process. nr den r mttad med lignin eldas den i en sodapanna och det som blir kvar lses upp till grnlut. denna omvandlas i en process som kallas kausticering till vitlut igen som gr att koka nya trspn med. angende klorblekning.. det finns TCF massa (totally chlorine free) och d har man blekt med ozon och vteperoxid. sedan finns det ECF massa (elementary chlorine free) som man har blekt med klordioxid. nufrtiden r inget av det srskilt miljskadligt. nr man brjade med TCF var det fr att det var miljvnligare d och drfr ansgs ge ett hgre vrde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in