2014-10-21, 21:30
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveasVitasteBlatte
Det verkar vara jävligt dött gällande RT:s samt övrig rysk medias rapporteringar senaste dagen gällande denna händelse, kan det vara något jag missat?

Enligt rysk media så avslutade vi insatsen vid 17:00 idag. De har alltså nu lagt locket på och kommer antagligen inte rapportera mer från händelserna i Stockholms skärgård.
Citera
2014-10-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Nej, det var inte så jag menade.
Man kan inte utesluta det men att det då borde finnas fler bilder.

Jag har funderat på det.
Kan det vara så att dem valde att bara visa den bilden för att det var tillräckligt för att man inte kan avfärda att det rör sig om en ubåt och att dem inte vill visa upp bättre bilder för då skulle man kunna börja spekulera kring vilken typ av ubåt det är och på så sätt även kunna koppla den till andra länder. Något man i nuläget vill ligga lågt med tills man har mer bevis.
Citera
2014-10-21, 21:32
Medlem
Hysteria.IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bersac
Faktiskt 5 st

HMS Gotland
HMS Halland
HMS Uppland

HMS Södermanland
HMS Östergötland
Men hur många fungerar, 2 på service och en avställd för punka...
Har vi nån aktuell rapport av stridsdugligheten på dem?
Citera
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Det här är verkligen genomkorkade uttalanden. Det är som att säga att "det finns ingen garanti för att cancern hade botats om man satt in behandling" - nej, men chansen att lyckas är ta mig fan bra mycket högre!
Finns väl inget som säger att andra Nato-länder hade hjälpt oss i ett sökande? Dom måste hjälpa till i krig/konflikter - ja. Men bistå i sökningar? Tveksamt, åtminstone finns det nog inte i något avtal
Citera
Medlem
probe53s avatar
Några spekulationer om vad FM gör ex.v nu på natten. Det talas om att fartyg lämnar området på nyheterna.

Nog måste de väl täppa till alla ev. utfartsleder? F.ö varför inte fortsätta sökning även nattetid?

Ovan ytan finns ju moderna bildförstärkningslösningar och annat. En ev. undervattensfarkost är väl inte beroende av dagsljus för rörelse och förflytttning?

Ja, om det nu inte är så att de bara förflyttar sig i ytläge.
Citera
2014-10-21, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Jag tror inte att det är någon slags konspiration över huvud taget. Jag tror att viss information utelämnas tills vidare.
Hade vittnet påstått att han hade spelat in en video hade det inte spelat någon roll i alla fall i och med att FM beslagtog hans minneskort.

Ja, det tror jag absolut också. Att FM utelämnar information. Varför en civil skulle göra det är jag inte helt såld på; såvida personen inte är köpt eller hotad.. eller bara är snäll och bedyrar FMs önskan om att säga "en bild" istället för "film" om någon frågar eller undrar..

Det hade spelat roll för vår diskussion nu.
Citera
2014-10-21, 21:34
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Men det är väl ingen vits om de hittar något? Då kan ju försvarsministern och regeringen säga att flottan har de resurser de behöver och det är väl knappast meningen med det här löjeväckande spelet man sysslar med

Edit: Spektaklet är väl kanske bättre ord
Hittar man inget kommer det låta "nu jagar de minkar igen", hittar man något har man en aggressiv granne och behöver rusta.

Sen kan man hitta något men inte berätta något för allmänheten pga sekretess, då blir det inget tryck från allmänheten om ökade anslag till försvaret och man får hoppas regeringen tar sitt ansvar ändå.
Citera
2014-10-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jasså, Danmark har ingen förmåga över huvud taget att jaga ubåtar djupare än 10 meter ty de har enbart en kikare att titta ner i vattnet med, allt enligt dansk officers uttalande med anledning av den aktuella händelsen.

Med tanke på att du inte kände till detta så bör du styrka vad du påstår avseende Norge och Italien.

Haha ja, Danmark kanske inte skulle nämnts då, men tex Italien har sex attack u-båtar och bland annat helikoptrar modell NHIndustries NH90 som väl hade varit ganska lägliga att ha tillgång till i detta läge.

"...Helicopter NH-90 is another part in the Anti-submarine warfare"

Jag är inte speciellt kunnig, men det säger sig ju själv att andra länder i medelhavet osv har stor kapacitet att hjälpa till vid dessa operationer. Sverige klarar inte av att jaga och mota ryssen själv, det är och har varit tydligt genom alla år.
Citera
2014-10-21, 21:35
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasker
Jag har funderat på det.
Kan det vara så att dem valde att bara visa den bilden för att det var tillräckligt för att man inte kan avfärda att det rör sig om en ubåt och att dem inte vill visa upp bättre bilder för då skulle man kunna börja spekulera kring vilken typ av ubåt det är och på så sätt även kunna härleda den till andra länder. Något man i nuläget vill ligga lågt med tills man har mer bevis.
Härleda den till andra länder säger du. Vilka länder åsyftas? Alla utom Ryssland? Försvarsmakten har aldrig pekat ut Ryssland, det är det media som har gjort. De har inte uttalat sig om vilken nationalitet de tror att den främmande undervattenverksamheten har.
Citera
2014-10-21, 21:36
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Haha ja, Danmark kanske inte skulle nämnts då, men tex Italien har sex attack u-båtar och bland annat helikoptrar modell NHIndustries NH90 som väl hade varit ganska lägliga att ha tillgång till i detta läge.

"...Helicopter NH-90 is another part in the Anti-submarine warfare"

Jag är inte speciellt kunnig, men det säger sig ju själv att andra länder i medelhavet osv har stor kapacitet att hjälpa till vid dessa operationer. Sverige klarar inte av att jaga och mota ryssen själv, det är och har varit tydligt genom alla år.
Men hur lång tid skulle det ta innan Italiens ubåtar kommer hit? Det finns inte direkt en inställning för överljudsfart på ubåtar.
Citera
2014-10-21, 21:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmerd
Det hände i Stockholm, och varför skulle ryssarna ha gammla polisuniformer och vifta runt med vapen? Du har hamnat fel.

Det hände i Finnerödja, och varför skulle inte t ex. illegalister kunna genomföra en skenmanöver? Det är ju inte helt otänkbart att eventuella inkräktare har övergivit sin farkost och att de får hjälp med avledningsinsatser för att i lugn och ro kunna förflytta sig på annat håll.
Citera
2014-10-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Finns väl inget som säger att andra Nato-länder hade hjälpt oss i ett sökande? Dom måste hjälpa till i krig/konflikter - ja. Men bistå i sökningar? Tveksamt, åtminstone finns det nog inte i något avtal

Det är inte tveksamt överhuvudtaget. NATO-flyg gick upp och agerade svenskt försvar vid tex den här händelsen: http://www.dn.se/nyheter/sverige/nato-om-luftkrankningen-skulle-stoppa-ryska-militarflyg/.

När svensk beredskapspersonal drack nubbe och sjöng sånger tog NATO på sig att freda Sveriges gränser, utan att vi ens bett om det. Tror du verkligen inte att de skulle bistå med aktiv sökhjälp efter en i princip konstaterad rysk u-båt i svenska vatten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in