2014-10-21, 18:30
Medlem
Fanatiker.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymduggla
Nej, det lät som att det är "spikat" men det nu ska gallras fram vad/vem det är.

Ang. svenska ubåtarna. kan man anta att de ligger utomskärs med lagom mellanrum och scannar efter varenda mört som rör sig? (någon skrev NEJ om ubåtarna, finns det bevis på att de ligger i hamn eller är dom i u-läge någonstans?)

En ubåt brukar väl ligga i Atlanten och öva med USA titt som tätt? Tveksamt om Sverige har råd att ha igång flera ubåtar samtidigt dessutom...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilkitty
Jag kan ringa försvarsmakten och berätta att jag har också har sett en ubåt så blir den 6 observationer - blir det då mer sannolikt att det var en ubåt?

Nej, du är inte speciellt trovärdig.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Jag kan ringa försvarsmakten och berätta att jag har också har sett en ubåt så blir den 6 observationer - blir det då mer sannolikt att det var en ubåt?
Det hamnar väl förmodligen bland de typ 100 icke trovärdiga uppgifter som han sade att de också fått in men förkastat.
Citera
2014-10-21, 18:31
Medlem
sabress avatar
Citat:

FM är nog rätt bra på att sålla bort troll som du.
Citera
2014-10-21, 18:31
Medlem
E338s avatar
Jag antar att vi har aktiverat våra egna ubåtar nu som ligger ute i östersjön och gör det dom ska men hur många har vi ute ? eller hur mångar har vi som är operationella överhuvudatget ?
Citera
2014-10-21, 18:32
Medlem
Citat:

FM har tagit emot hundratals tips dom senaste dagarna. Var av FEM räknas som observationer av betydelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
"Det är utomordentligt allvarligt att vi nu söker efter någon som kränkt Sveriges territoriella integritet."

Man säger inte så utan att vara något på spåren.

Alternativt att man (FM) har fått förklarat för sig av Högsta Hönset att:
- en främmande makt har gjort intrång som inte upptäckts av Er i realtid och rapporterats till Oss
- den främmande makten finns kvar i vårt territorium, enligt uppgifter från den främmande makten som kommit Oss tillhanda på vägar vi inte avslöjar för Er
- var god finn den främmande maktens objekt (och helst innan torsdag morgon, annars blir det avdrag på veckopengen, eller i alla fall ingen större peng).

Och det är det faktum att FM är tvåa på bollen som är så "oacceptabelt" och "förjävligt" för FM själva, samt ÖB.
Citera
Medlem
Det här med plötsligt uppflutna radiosändare är bara blajblaj och trams. Kommunikation mellan
Stockholms skärgård och Putin gör man med en vanlig mobil.

Sändare av annan natur är lätt som en plätt att pejla från Farsta. Kvittar om det gäller HF, VHF eller
UHF.

Hur jävla lättlurade är militärens nyttiga idioter till journalister?
Citera
2014-10-21, 18:33
Medlem
napalmenss avatar
Citat:

Du tror inte att försvarsmakten följer upp vittnesmålen noga? Det är inte Samhall som är ute precis.
Citera
Medlem
Turbaas avatar
Citat:

Vilket nummer ska man ringa om man har information om nått man sätt?
finns det något direkt nummer eller måste man maila?
Citera
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E338
Jag antar att vi har aktiverat våra egna ubåtar nu som ligger ute i östersjön och gör det dom ska men hur många har vi ute ? eller hur mångar har vi som är operationella överhuvudatget ?

Hur många dockstationer har vi för militärens ubåtar? Vet att ett par har Karlskrona som hemmahamn.
Citera
Medlem
Anta att man får tag på besättningmän eller hittar en u-båt. Vi lever ju ändå inte i krigstid utan i ett civilt samhälle. Det känns drastiskt att sänka en skadad strandsatt ubåt/öppna eld mot soldater.

Däremot så känns det heller inte rimligt att skicka hem vederbörande till vilken nation som än kan ha kränkt svenskt territorium. Är det möjligt att åtala eventuella inkräktare för spionage och sätta i fängelse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in