2014-10-21, 18:33
Medlem
Jag måste undra om Grensta bedriver ett spel för gallerierna. Har man redan konkreta bevis? Har man gått över militärledningens huvud och beslutat om en politisk uppgörelse med ev. främmande makt? Det känns som att det finns så mkt som Grenstad INTE berättar (såklart som det borde vara med tanke på sekretess), så frågan är hur pass myckeet man som sagt "spelar för gallerierna" med dessa pressträffar.
Citera
2014-10-21, 18:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Exakt vad jag har skrivit. Man måste se till vem som tjänar på det.
Statsbudgeten med försvarsanslagen, hetsen mot Ryssland, Nato-ivrarna.
Ryssland vill inte att vi ska gå med i Nato. USA vill det. En rysk ubåt i svenska vatten riskerar att öka antalet svenskar som låter lura sig av terror och anfallskrigsorganisationen Natos lockrop. Skulle Ryssland då skicka hit en? Skulle USA eller någon av deras lakejstater det? Ubåten, om den ens finns kan vara svensk. "Vår" militärledning och "våra" styrande toppar vet vad där finns under ytan. Det här är enbart spel. Mitt tips kvarstår: Den svenska s.k. "flottan" (det lilla vi har kvar alltså) kommer inte att visa upp någon infångad ubåt.

Ryssarna är våra fiender, vare sig vi är med i NATO eller inte. Liksom de gjorde på 80-talet, om du minns U137, likadant har de fortsatt med hela tiden.
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/U_137
Självklart har de fortsatt med denna verksamhet, det har inget med politisk propaganda vad gäller NATO att göra, det är bara ni fiender till Sverige som sprider sådant. Nu har ryssarna dabbat sig igen, de har ingen strategi om Sveriges medlemskap i NATO. Det är inget de kan stoppa med dessa ubåtar eller liknande såklart. Om resultatet av det blir att vi blir mer positiva till medlemskap i NATO så ingår det såklart inte i någon strategi från vår fiende Ryssland.
Citera
2014-10-21, 18:37
Medlem
Korkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det här med plötsligt uppflutna radiosändare är bara blajblaj och trams. Kommunikation mellan
Stockholms skärgård och Putin gör man med en vanlig mobil.

Sändare av annan natur är lätt som en plätt att pejla från Farsta. Kvittar om det gäller HF, VHF eller
UHF.

Hur jävla lättlurade är militärens nyttiga idioter till journalister?
Spetsnäsorna skulle alltså ringa hem till Ryssland med en kontantmobil avge lägesrapport på ett såpass öppet nät istället för att försöka använda de krypterade alternativen de med största sannolikhet har?
Citera
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Hur lång tid tar det innan Aftonbladet kallar detta för Superkränkningen?

Ont: Jag tror att presskonferensens totala avsaknad av bra information beror på att FM har något stort på gång. Nu gäller det bara att mata tidningarna med lite oviktig information medan man jobbar med dom viktiga pusselbitarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedstegens-kung
Har man gått över militärledningens huvud och beslutat om en politisk uppgörelse med ev. främmande makt?

Det är Regeringen som sköter relationerna med främmande makter, inte försvarsmakten annat än i viss mån på delegation.
Alltså inte fråga om att "gå över huvudet".
Citera
2014-10-21, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken

Ont: Jag tror att presskonferensens totala avsaknad av bra information beror på att FM har något stort på gång. Nu gäller det bara att mata tidningarna med lite oviktig information medan man jobbar med dom viktiga pusselbitarna.

SVT fattade och tackade nej till enskilda följdfrågor.
Citera
2014-10-21, 18:39
Medlem
Claysons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snedstegens-kung
Jag måste undra om Grensta bedriver ett spel för gallerierna. Har man redan konkreta bevis? Har man gått över militärledningens huvud och beslutat om en politisk uppgörelse med ev. främmande makt? Det känns som att det finns så mkt som Grenstad INTE berättar (såklart som det borde vara med tanke på sekretess), så frågan är hur pass myckeet man som sagt "spelar för gallerierna" med dessa pressträffar.

Dessa pressträffar är egentligen helt värdelösa, eftersom man inte kan berätta nästan någonting man vet på grund av sekretess.

Dessa finns enbart till för att iallafall försöka säga någonting, och åtminstone visa att man arbetar med saken.
Citera
2014-10-21, 18:40
Medlem
aronmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Haha, medierna kan bara inte släppa att försvarsmakten har "ljugit" för dem..

Ja, dom är helt jävla obetalbara i sitt agerande! Driver ett militärt skarpt läge medialt som om det vore en dokusåpa, totalt tappade bakom all sans och vett... FM skulle skjuta ner en helikopter från aftonbladet, de går ju fiendens ärenden...

Och det jävligaste av allt, dom är verkligen så korkade, att dom inte fattar vad dom gör... Om jag också ska komma med konspirationer. Så kan det ligga till på så sätt, att svenska myndigheter kollar hur svensk media fungerar i skarpt läge! Att detta mycket riktigt inte handlar om ubåtsjakt, utan att det är svensk media som ligger under lupp! hm... hoppas man är så smarta, för medias agerande är allt annat än rätt!
Citera
2014-10-21, 18:41
Medlem
Turbaas avatar
presskomferans 1981 när vi hade ryssar inne i våra vatten.

http://www.oppetarkiv.se/video/1952556/

dom hade kärnvapen på ubåtarna då! fast andra världs kriget var slut.
Citera
2014-10-21, 18:42
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Jag tror de sparar ordet "superkränkningen" för det faktum att försvarsmakten stod och LJÖG för självaste tredje statsmakten om var den där bilden egentligen hade tagits.
Citera
2014-10-21, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sensing
Angående presskonferensen:

Det faktum att FM inte har någon egen trovärdig information, utan nästan allt baseras på information från allmänheten gör ju hela situationen väldigt konstig. Också det faktum att inga bildbevis(för allmänheten) finns gör att jag personligen ställer mig väldigt skeptisk till att någon kränkning av svenskt territorium egentligen har förekommit.

Skulle vara väldigt lätt för någon att se "ett u-båtsliknande föremål" som media sedan spinner vidare på. Är också sedan väldigt lätt för folk att bli paranoida och inte tveka en sekund att ringa både FM och media om något som rörde sig i vassen.

Det har aldrig föresvävat dig att FM använder just "trovärdiga privata observationer" som skäl för att
fortlöpa med insatsen? Personligen håller jag för troligt att betydligt mer avancerade indikationer och bevis(teknisk karaktär) är/var den egentliga orsaken till att igångsätta en så här omfattande operation.
Så länge medier och allmänhet tror på att suddiga fotografier och observationer av mystiska svartklädda figurer utgör skälen för en fortsatt insats/"informationsinhämtning" så slipper också militären de jobbiga frågorna och behöver därmed inte röja någonting av känslig natur.

Det fungerar faktiskt alldeles utmärkt att tro på att det är verkliga händelser som utlöst detta samtidigt som man förhåller sig skeptisk till i princip allt som FM kommunicerar i detta skede.
De följer bara sin manual 1A kring hur man kontrollerar information. Igår och idag har det fullständigt regnat uppgifter och motuppgifter som inte med nödvändighet har med verkligheten att göra. Icke desto mindre fyller sådan desinformation sitt syfte - det som verkligen är värt att veta är bara känt av militär och möjligen enstaka politiker medans oskarpa "ufobilder" blir till köttben åt det nyfikna civilsamhället.
Citera
2014-10-21, 18:44
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Dessa pressträffar är egentligen helt värdelösa, eftersom man inte kan berätta nästan någonting man vet på grund av sekretess.

Dessa finns enbart till för att iallafall försöka säga någonting, och åtminstone visa att man arbetar med saken.

Och har man huvudet på skaft så kan man värdera det som trots allt sägs, hur det sägs, men också det som inte sägs och dra slutsatser av det. Du har aldrig haft med det militära att göra va, det märks i alla fall inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in