2014-10-21, 18:24
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
Gissar att du inte spelar Poker. Eller är diplomat.

Felaktigt, tabba in i spelet du kom ifrån.
Citera
2014-10-21, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Idag vid tiotiden på förmiddagen hade Professor Logachev satt kurs mot den ryska flottbasen i Kalininggrad och uppges enligt uppgiftslämnaren ha haft "begränsad manöverförmåga" och rörde sig med en hastighet på 3,7 knop.

http://www.friatider.se/extra-ryskt-r-ddningsfartyg-utanf-r-svenska-territorialgr-nsen

Kan det vara så att det där räddningsfartyget bogserar något hem till hemmabasen Kalininggrad?

Det här borde FM följa och dokumentera. Om den släpar på något borde man väl kunna fota detta?
Citera
2014-10-21, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsta11en
Det här borde FM följa och dokumentera. Om den släpar på något borde man väl kunna fota detta?

Förmodligen så har FM redan kollat på detta från u-läge.
Citera
Medlem
Är det någon som har noterat eller kanske t.o.m. gjort en karta (Google Maps - my map eller liknande) på platser där dom har genomfört "underrättelseroperationen" under dessa fem dygn? Vore ganska intressant att se och det bör dessutom vara relativt enkelt att ta fram informationen i och med att media har publicerat det.
Jag menar platser där militärfartyg har varit, inte bara där observationer från allmänheten har gjorts.
Vore väldigt intressant att se kartan.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Korrekt, i ABs enskilda intervju sade han att "det är fienden som sitter med klockan" och "tiden är på vår sida". Som jag ser det betyder det att man vet något om vad som händer åtminstone.

Betyder kanske att de har hittat en ubåt och väntar ut den. Möjligtvis har den evakuerats och kommer att sprängas vad det lider, kanske därför man har lämnat fjärden med ytstridsfartygen. Det som talar emot är att området inte har avlysts. Dock så tror jag att man har ökat insatsen på landbacken, någon eftersöks.
Citera
Medlem
sabress avatar
Citat:
Korrekt, i ABs enskilda intervju sade han att "det är fienden som sitter med klockan" och "tiden är på vår sida". Som jag ser det betyder det att man vet något om vad som händer åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av sabres
"Det är utomordentligt allvarligt att vi nu söker efter någon som kränkt Sveriges territoriella integritet."

Man säger inte så utan att vara något på spåren.

Tycker båda dessa uttalanden pekar åt att man har bekräftelse på att något rör sig i svenska vatten
Citera
Medlem
5 observationer har nu gjorts, och ni menar att det varit ett djur..?
Citera
2014-10-21, 18:27
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Det låter ju lite grann som att de har ringat in någon miniubåt eller liknande i en vik någonstans och nu har att helt enkelt vänta ut dem. Hoppas innerligt att det är så.
Citera
2014-10-21, 18:28
Medlem
rymdugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sabres
"Det är utomordentligt allvarligt att vi nu söker efter någon som kränkt Sveriges territoriella integritet."

Man säger inte så utan att vara något på spåren.

Nej, det lät som att det är "spikat" men det nu ska gallras fram vad/vem det är.

Ang. svenska ubåtarna. kan man anta att de ligger utomskärs med lagom mellanrum och scannar efter varenda mört som rör sig? (någon skrev NEJ om ubåtarna, finns det bevis på att de ligger i hamn eller är dom i u-läge någonstans?)
Citera
Medlem
På den taktiska skalan som vi använder är att det är 2. 1 betyder att man har bild eller står och håller i föremålet, säger Grenstad till Expressen.

Så utöver en kass bild och några personer som har pekat "typ där ute".
Ska man lita på det? Det kan ju vara folk eller kompisgäng som bara vill jävlas eller som bara har tråkigt. Det är inte heller någon som kan peka ut exakt var de såg det.
De trappar ju också ner verksamheten om de inte hittar något mer. Om han är ärlig där så tyder det väl på att de faktiskt inte har hittat något?
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Vad menade Grenstad med att det förekommer särskilt mycket "krypterad (radio)trafik" just på helgerna?
Citera
2014-10-21, 18:29
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7840
5 observationer har nu gjorts, och ni menar att det varit ett djur..?

Jag kan ringa försvarsmakten och berätta att jag har också har sett en ubåt så blir den 6 observationer - blir det då mer sannolikt att det var en ubåt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in