2014-10-21, 17:40
Medlem
Är fortfarande krigsplacerad och undrar om man behöver oroa sig för att bli inkallad? Borde inte regeringen höja krigsberedddkapen och kalla in alla? Eller vet de att det är kört då det kommer visa ryssen att vi verkligen inte har ett försvar längre och det vi har är det som jagar ubåten och resten är ett gäng nergångana och överviktiga tomtar ^^
Citera
2014-10-21, 17:40
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Jag har frågat förr och jag gör det igen.

Var finns våra egna ubåtar? Deltar de i ubåtsjaktsövningen (det här är en övning, inget annat)?

Är de vid kaj? Om inte vet någon om deras förehavande de sista 48 timmarna? Har de varit i
undervattensläge?

Marinens VLF tuggar på. Jag undrar bara vem mottagaren är.

Hela grejer med ubåtar är att dessa kan finnas lite var som helst inom sin räckvidd. Ingen här inne vet alltså var våra ubåtar befinner sig, och skulle någon veta så har man garanterat vett nog att inse att detta inte är tänkt att vara allmän information.
Citera
2014-10-21, 17:41
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Varför kommenterar oisin cantwell historien? Är han överhuvudtaget kompetent att hantera en skrivmaskin? Har han överhuvudtaget haft eft luftgevär i sin hand?
Han känner förmodligen ett behov att visa att han fortfarande finns i en situation som han inte kan relatera till och där inga av hans kunskaper eller färdigheter är efterfrågade av någon. Förmodligen är det en sådan där situation där han kastas tillbaka till hur han blev mobbad i skolan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Sänds den i TV eller får man sitta med SVT Play och skit?

Osäker på det. Troligen på internet men rapport på SVT1 sänds ju kl. 18 också så är mycket möjligt att det visas där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Jag har frågat förr och jag gör det igen.

Var finns våra egna ubåtar? Deltar de i ubåtsjaktsövningen (det här är en övning, inget annat)?

Är de vid kaj? Om inte vet någon om deras förehavande de sista 48 timmarna? Har de varit i
undervattensläge?

Marinens VLF tuggar på. Jag undrar bara vem mottagaren är.
Ingen som vet! Troligen cirkulerar dom i Östersjön och lyssnar av.
Citera
2014-10-21, 17:42
Medlem
maltzors avatar
Pressmötet sänds på svtplay. http://www.svt.se/nyheter/sverige/presskonferens-fran-forsvarsmakten-1
Citera
2014-10-21, 17:43
Medlem
vettigstrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Ingen som kan summera torsdag fram tills nu med linkar och hændelseførlopp?

se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av vettigstrand
Sammanfattning vad som troligtvis hänt hittils:

Starten

Sverige genomför en större sammövning tillsammans med hollänska flottan mellan 10-17 oktober
där större delen av fjärde sjöstridsflotiljen ingår.
(dvs alla korvetter,minjröjare osv baserade i berga ingår) plus luftförsvar och amfi batalajoner osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fj%C3%A4rde_sj%C3%B6stridsflottiljen
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/samovning-med-nederlandska-flottan-exercise-northern-archer/

Detta är naturligtvis högintressant för ryssarna att bevaka så man skickar helt fräck dit ett antal minubåtar som också sätter ut sändare som bl.a spelar in ljud från båtar och vilka aktiviteter som sker under denna övning.

En sändare sliter sig blir påkörd och man skickar då nödsignal hem till kalingrad.

Nu får man bråttom att ta sig ut ur skärgården och tvingas flera gånger till ytläge där man spottas av ett antal civilpersoner bl.a. Försvaret går nu "all in" och upptäcker flertalet misstänkta sändare och får flera ubåtsindikationer. Man får dock ingen 100% veriferad kontakt och måste flertalet gånger starta om sökningen efter ubåten samtidigt som fler misstänka föremål upptäcks och man försöker förhindra radiokontakten "hem" med ryssland.

Externa reaktioner

NS Concord går ut för att agera länk och ev mottagare av ubåten samt Proffesor Logachev.
Holland som är väl medvetena om vad som pågått imed att de också är utsatta för detta spionage
imed övningen väljer att skugga denna med två fartyg.
När Concord blivit röjt skickar troligtvis ryssarna ut även andra fartyg, oklart dock vilka. Det ligger dock säkerligen också ett antal större ryska ubåtar strax utanför svenska skärgården som lyssnar av både extern och intern trafik och som eventuellt också kan docka med denna ubåt.

FM försöker nu huvudsakligen göra tre saker:
  • Stänga in och jaga ubåten till en plats där den är helt instängd.
  • Hitta alla sändare och förhindra all radiotrafik.
  • Begränsa åtkomsten för de hjälpresurser som finns utomskärs.
Citera
2014-10-21, 17:45
Medlem
guubens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
[IRONI]Jo, reportrarna vet såklart mer i sak än vad Göran Frisk gör, så måste det förhålla sig.. [/IRONI] Man tar sig för pannan inför snuttifierade individer! Det är ryssen vi snackar om här!

Kanske du kan kolla in SVT play och själv se vad jag pratar om: Frisk pratade osammanhängande och hoppade från ena ämnet till det andra i sin iver att bevisa att det är "ryssen som är här".
Har sällan stött på nån "expert" som är så enkelspårig i sin tankeverksamhet....tiden har gjort sina spår.
Jag har inget till övers för reportrar/journalaister i allmänhet - skulle det varit riktiga reportrar (utan medömkan) hade de skjutit i sank Frisks "sanningar och befästelser" men nu blev det bara en patetisk föreställning av en ålderstigen f.d. sjöofficer.
Citera
2014-10-21, 17:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av maltzor
Pressmötet sänds på svtplay. http://www.svt.se/nyheter/sverige/presskonferens-fran-forsvarsmakten-1
Tagga! Hoppas presskonferensen fortsätter i trend med de tidigare, att mer information delges och att de blir öppnare! Gillade han som pratade sist (minns inte namnet) än vid de 2 första. Gjorde ett proffsigare intryck även om han klantade sig ang var bilden på "ubåten" var tagen.
Citera
2014-10-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malew
Är fortfarande krigsplacerad och undrar om man behöver oroa sig för att bli inkallad? Borde inte regeringen höja krigsberedddkapen och kalla in alla? Eller vet de att det är kört då det kommer visa ryssen att vi verkligen inte har ett försvar längre och det vi har är det som jagar ubåten och resten är ett gäng nergångana och överviktiga tomtar ^^

Om du frågar det tillhör du begåvningsreserven och ni tar endast ut som kanonmat
Citera
2014-10-21, 17:47
Bannlyst
Kollar Marinetraffic och ser att senaste position från Professorn är från i förrgår. Stängt av transpondern? Fria Tider skriver att hon snart är i Kaliningrad, är det bara hörsägen eller ser ni den på någon sajt?
Citera
2014-10-21, 17:48
Medlem
aronmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Jag är helt på din planhalva, mitt inlägg var väl någon sorts reaktion mot konspirationsteoretikerna som strömmat till tråden på sistone, och hävdar att ingenting har hänt och att det inte finns någon ubåt, instrument tillverkade av främmande makter, och så vidare...

Deras reaktioner och kommentarer härleder sig från vad jag tidigare nämnde, att 80% av människor reagerar med förnekelse i händelse av en krissituation. Detta har visats många gånger i olika studier, i flygplanskrascher t.ex, där planet börjar brinna, så är det 20% som tar sig ut, resten sitter paralyserade och tar inte in allvaret i situationen. Det är precis samma fenomen vi ser i tråden, förlöjligande av hela saken... Mänskligheten fungerar så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in