2014-10-21, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
"Nu hävdar rysk media att den svenska ubåtsjakten är över. RIA Novosti skriver att "svenskarnas eftersökningar av en mytisk rysk ubåt har avslutats utan framgång". RIA Novosti påstår också att det svenska försvaret ändå "kallar operationen för en framgång"

Kan det vara så att ubåten blir bogserar till Kalinngrad nu?
RIA Novosti styrs ju utav Kreml så det är mycket möjligt..
Citera
Medlem
aronmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperChihuahua
Källa: Göran Frisk's hjärna

80 % av alla människor i en krissituation, reagerar med förnekelse, väl etablerade fakta, denna tråd visar det ypperligt! Intet nytt således.
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Idag vid tiotiden på förmiddagen hade Professor Logachev satt kurs mot den ryska flottbasen i Kalininggrad och uppges enligt uppgiftslämnaren ha haft "begränsad manöverförmåga" och rörde sig med en hastighet på 3,7 knop.

http://www.friatider.se/extra-ryskt-r-ddningsfartyg-utanf-r-svenska-territorialgr-nsen

Kan det vara så att det där räddningsfartyget bogserar något hem till hemmabasen Kalininggrad?
Har holländarna slutat skugga det fartyget då eller? De borde ju annars kunna ha sett en hel del.
Citera
Medlem
Pressträff kl.18:00
Citera
2014-10-21, 17:36
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Sänds den i TV eller får man sitta med SVT Play och skit?
Citera
2014-10-21, 17:37
Medlem
Stigmata01s avatar
Varför kommenterar oisin cantwell historien? Är han överhuvudtaget kompetent att hantera en skrivmaskin? Har han överhuvudtaget haft eft luftgevär i sin hand?
Citera
2014-10-21, 17:38
Medlem
Jag har frågat förr och jag gör det igen.

Var finns våra egna ubåtar? Deltar de i ubåtsjaktsövningen (det här är en övning, inget annat)?

Är de vid kaj? Om inte vet någon om deras förehavande de sista 48 timmarna? Har de varit i
undervattensläge?

Marinens VLF tuggar på. Jag undrar bara vem mottagaren är.
Citera
2014-10-21, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
I sådana fall så kan det ju enbart tänkas röra en rejäl ubåt? Minns inte vad vad de ryska ubåtsklasserna kallades för, typhoon? Det ansågs otänkbart att en rysk ubåt av typhoon-klass befann sig utanför Sveriges kust, men det har ju spridits rykten i Ryssland om att Dmitrij Donskoj hade varit skadat utanför vår kust (även om det verkar vara påhittat).

Nåväl, Professorn har befunnit sig i Gdansk (om jag minns rätt), så det har väl med någonting annat att göra. En miniubåt bogseras nog inte i den låga hastigheten...

Gdansk var den inte i, den kom från finska viken. Man kunde följa den på marinetraffic.com och liknande sidor.

Det är klart att det kan vara en större ubåt. Försvarsmakten ljög ju om var det var bilden var tagen så det kan ju ha varit längre ut i skärgården eller utanför skärgården t.o.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Jag kan inte låta bli att fundera på detta:

OM nu Ryssland vill oss illa.. Behöver de då reka vår skärgård?

Jag menar: Vi talar om en av världens supermakter. Mot oss, ett av världens svagaste militära nation. Om ryssarna vill ha Sverige kan de bara knacka på dörren och säga det - och vi kan inte göra ett skit åt det! Inte behöver dom trassla in nån ubåt i skärgården, de kan köra över oss både en och hundra ggr ändå utan att ens anstränga sig?

De gör det naturligtvis för att öva, inte för att anfalla. Sverige är ett perfekt land för övning, främmande skärgård och en försvarsmakt utan förmåga att skjuta skarpt mot ubåtar. Det spelar ingen roll om man blir påkommen och fotograferad i den svenska skärgården. Många misstror den svenska försvarsmakten så länge de inte faktiskt sänker en rysk ubåt och dödar 100+ ryssar, vilket aldrig kommer att hända.
Citera
2014-10-21, 17:40
Medlem
Xeliouss avatar
Ryssarna ljuger som vanligt och påstår att "den svenska ubåtsjakten är avslutad".
http://ria.ru/radio_brief/20141021/1029395751.html
Citat:
Nu hävdar rysk media att den svenska ubåtsjakten är över. RIA Novosti skriver att "svenskarnas eftersökningar av en mytisk rysk ubåt har avslutats utan framgång". RIA Novosti påstår också att det svenska försvaret ändå "kallar operationen för en framgång"

Aftonbladet påstår nu också att den påkörda så kallade "huvudsändaren" flöt upp till ytan, FM dementerar och säger att det var en flytboj, samtidigt som FM säger att man bara är så transparent som man måste vara, dvs de kan såklart inte hålla på och berätta allt för tokmedia.

Vad Aftonbladet tycker hör till ubåtsjakten är att:
Citat:
Den lettiska armén meddelar att Nato i dag har skickat upp F16-plan för att genskjuta ryska Il-20-plan.
Gamla plan, runt 50 år men säkert utrustade men spaningsutrustning, kanske de menar en IL-20M, oklart om det har med ubåtsjakten att göra...

"Saker som gäller rikets säkerhet kan man inte avslöja ENS TILL JOURNALISTER" säger en journalist. Vilka nollor. Saker som rör rikets säkerhet ska man verkligen inte berätta för journalister.
Senast redigerad av Xelious 2014-10-21 kl. 17:42.
Citera
Medlem
Jag *tror* följande: Militären har har eskorterat ut en ubåt till öppet hav, samtidigt de sökte efter flera i undervattensfarkoster fjärdarna fall det finns flera ubåtar.

:-)
Citera
Medlem
aronmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Säga vad man vill om Göran och hans livliga fantasi..
Det han säger verkar inte helt orimligt, om man nu ska va sån. Ryssland är inne både här och där och petar och rekar. Varför skulle de inte kunna vara inne på svensk mark och kolla läget? De är säkert inne i Finland och baltländerna också.

Det låter långsökt, det gör det, men inte omöjligt.

Har du bott under en sten sista månaderna? Ryssarna har varit och kränkt gränser lite överallt på sista tiden, varit väldigt provokativa och på, långsökt, knappast du!
Citera
Medlem
Dr.Dzerzhinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p

Vi har en förutsägelse (som jag dock inte tror på) av en som forskat i den svenska ubåts-sörjan, Kapten Anders Jallai:

"Anders Jallai ‏@AndersJallai

Om en halvtimme tror jag Försvaret meddelar att operationen börjar avvecklas. Ubåten har undkommit. De har trots allt gjort vad de kunnat!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in