2014-10-21, 17:23
Medlem
Idag vid tiotiden på förmiddagen hade Professor Logachev satt kurs mot den ryska flottbasen i Kalininggrad och uppges enligt uppgiftslämnaren ha haft "begränsad manöverförmåga" och rörde sig med en hastighet på 3,7 knop.

http://www.friatider.se/extra-ryskt-r-ddningsfartyg-utanf-r-svenska-territorialgr-nsen

Kan det vara så att det där räddningsfartyget bogserar något hem till hemmabasen Kalininggrad?
Senast redigerad av the-hunchback 2014-10-21 kl. 17:25.
Citera
2014-10-21, 17:23
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aronman
Det är väl klart att det är så när ÖB helt spontant säger att det "är för jävligt.." Det är ju ett konstaterande av faktum! Antagligen stämmer uppgiften med "sändaren" som man kolliderade med, denna har man såklart lagt beslag på, och vet nu var den härstammar ifrån! Man drar inte igång en sån här operation utan skäl! Detta är mycket riktigt inte "fia med knuff", utan skarpt läge. Eventuell ubåt har troligtvis redan dragit, men att det pågått aktiviteter från främmande makt, den saken är solklar!

Jag är helt på din planhalva, mitt inlägg var väl någon sorts reaktion mot konspirationsteoretikerna som strömmat till tråden på sistone, och hävdar att ingenting har hänt och att det inte finns någon ubåt, instrument tillverkade av främmande makter, och så vidare...
Citera
2014-10-21, 17:25
Medlem
slagskotts avatar
Ingen som kan summera torsdag fram tills nu med linkar och hændelseførlopp?
Citera
2014-10-21, 17:26
Medlem
zetruzs avatar
Expressen live updates:

Eva
Var är Niklas Bell 206 LongRanger idag?
tisdag 21 oktober, 2014 17:25
Mimmi Nilsson: Under eftermiddagen i går kom beskedet via Luftfartsverket att det råder flygförbud över sökområdet. Därför har bevakningen i dag skett till sjöss i flera egna båtar.
Citera
2014-10-21, 17:26
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
dag vid tiotiden på förmiddagen hade Professor Logachev satt kurs mot den ryska flottbasen i Kalininggrad och uppges enligt uppgiftslämnaren ha haft "begränsad manöverförmåga" och rörde sig med en hastighet på 3,7 knop.

http://www.friatider.se/extra-ryskt-r-ddningsfartyg-utanf-r-svenska-territorialgr-nsen

Kan det vara så att det där räddningsfartyget bogserar något hem till hemmabasen Kalininggrad?

I sådana fall så kan det ju enbart tänkas röra en rejäl ubåt? Minns inte vad vad de ryska ubåtsklasserna kallades för, typhoon? Det ansågs otänkbart att en rysk ubåt av typhoon-klass befann sig utanför Sveriges kust, men det har ju spridits rykten i Ryssland om att Dmitrij Donskoj hade varit skadat utanför vår kust (även om det verkar vara påhittat).

Nåväl, Professorn har befunnit sig i Gdansk (om jag minns rätt), så det har väl med någonting annat att göra. En miniubåt bogseras nog inte i den låga hastigheten...
Citera
2014-10-21, 17:27
Medlem
aronmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guuben
Hmmmm, såg du mannen idag på SVT,s morgonnyheter !?
Herregud, det var ju rentav pinsamt, reportrarna försökte ändå hålla god min när den ena floskeln efter den andra kom ur Frisks mun.
Arbetsskada? Ryssnoja?

[IRONI]Jo, reportrarna vet såklart mer i sak än vad Göran Frisk gör, så måste det förhålla sig.. [/IRONI] Man tar sig för pannan inför snuttifierade individer! Det är ryssen vi snackar om här!
Citera
2014-10-21, 17:29
Medlem
Är det dags att börja oroa sig nu? Jag har sedan igår iakttage 4st fullt bestyckade 122r. Samt ett 10 tal 40 vagnar som rullar söderut på e4 mot Stockholm!! Med tillhörande ammo och tross bilar också. Det känns som att det inte är övning eftersom transporten med 122r körde i 90kmh, kan det ha att göra med ubåten? Och är det då en kraftsamling?
Citera
2014-10-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Expressen live updates:

Eva
Var är Niklas Bell 206 LongRanger idag?
tisdag 21 oktober, 2014 17:25
Mimmi Nilsson: Under eftermiddagen i går kom beskedet via Luftfartsverket att det råder flygförbud över sökområdet. Därför har bevakningen i dag skett till sjöss i flera egna båtar.

Om man kollade på AB:s live i förmiddags så såg det ut som att de flög med samma helikopter som Expressen hade igår. Tog väll emot att erkänna att AB snodde den.

Expressen var ju ute i en mindre i förmiddags.
Citera
2014-10-21, 17:30
Medlem
Blarggs avatar
Jag kan inte låta bli att fundera på detta:

OM nu Ryssland vill oss illa.. Behöver de då reka vår skärgård?

Jag menar: Vi talar om en av världens supermakter. Mot oss, ett av världens svagaste militära nation. Om ryssarna vill ha Sverige kan de bara knacka på dörren och säga det - och vi kan inte göra ett skit åt det! Inte behöver dom trassla in nån ubåt i skärgården, de kan köra över oss både en och hundra ggr ändå utan att ens anstränga sig?
Citera
2014-10-21, 17:30
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toder
Är det dags att börja oroa sig nu? Jag har sedan igår iakttage 4st fullt bestyckade 122r. Samt ett 10 tal 40 vagnar som rullar söderut på e4 mot Stockholm!! Med tillhörande ammo och tross bilar också. Det känns som att det inte är övning eftersom transporten med 122r körde i 90kmh, kan det ha att göra med ubåten? Och är det då en kraftsamling?

Om det handlar om förband i Norrland så är det bekräftat som övning.
Citera
2014-10-21, 17:31
Medlem
sanchoos avatar
"Nu hävdar rysk media att den svenska ubåtsjakten är över. RIA Novosti skriver att "svenskarnas eftersökningar av en mytisk rysk ubåt har avslutats utan framgång". RIA Novosti påstår också att det svenska försvaret ändå "kallar operationen för en framgång"

Kan det vara så att ubåten blir bogserar till Kalinngrad nu?
Citera
2014-10-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toder

pic or it didnt happen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in