God dag ,
Har inte läst igenom tråden till punkt o pricka, men skummat igenom den.
Tänkte bara skriva en kort recension om min första egentillverkade snussats (lös) efter 20 års snusande.
Till trots för ljumma recensioner här på flashback så köpte jag Sverige Prillan då jag fick schysst
rabatt på den och priset skulle landa på 6 skr/ dosan. Köpte även en Bergamotte flaska för att smaksätta med.
Jag använde mig av en låg balja likt denna som nämnts tidigare:
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Ovrigt/Balja-28238/
Följde receptet angivet på de flesta punkter. Alltså 90 grader i 24 timmar, sedan 12 timmar, sedan i med smaksats.
Jag valde vid dom två första blandningarna att inte använda mig av visp då jag kände att jag ville behålla lite luftighet i satsen. Så jag använde mig av en rak spaghettislev i trä. (Bruden asglad)
Ville liksom inte få en smet av det hela genom elvispande utan blandade det lite mer luftigt så att värmen kunde tränga igenom bättre. Varje gång jag mixade ner karbonatet eller de andra (sulfid?) så var jag tvungen att ha snusnäsduk på mig över näsa och mun då jag fick svårt att andas. Jag såg kort o gott ut som en klassisk bandit.
(Här följer ett litet sidospår: Då jag stod på balkongen i ett lägenhetsområde på Hisingen såg det lite suspekt ut. Antingen har Agda eller Svea eller någon nybliven förälder också tyckt det var märkligt att en skallad man med banditnäsduk stod o vevade runt på en balkong vid midnatt, så jag fick ett tillfälligt besök av farbror blå som avbröt mitt skapande. "Det här är polisen" , högljudda knackningar, blåljus på gården (ej sirener), väckta grannar var resultatet. En stark doft av syra eller var det nu är nådde dom när jag öppnade dörren. Dom undrade vad fan jag höll på med? Var jag rånare eller var det ett vanligt methlab jag hade? Efter lite kontroller av min person i register och en jävla massa frågor fattade dom i alla fall att det var hederlig snustillverkning det gällde. Om jag haft en narkotikadom sedan tidigare på mig kändes det som att dom skulle rotat igenom lägenheten grundligare, då dom var lite på hugget. Men då jag bara har en simpel Våld mot tjänsteman dom i mitt namn (touche) så gick det bra. Det var 10 år sedan och det var en idiot vakt, så dom förstod. Vi snackade snus, sedan drog dom. )
I alla fall, när jag skulle blanda i det sista "klistret" och smaken på slutet använde jag mig av elvisp för första gången. Den blev klar för två timmar sedan och har stått på balkongen sedan dess. Jag har testat snuset och är faktiskt riktigt nöjd. Det är enkel att baka, blir inte massa kladd på fingrarna, och smaken är helt ok. Inte riktigt som General som jag är van vid och som försäljaren sa att Bergamotte smakade som,men åt det hållet. Jag kan tänka mig också att smaken bara blir bättre med tiden.
Slutsatser:
Positiva
- grym konsistens
- helt okej smak (använde dock bara 75% av flaskan)
- billig
- enkelt att tillverka
Negativa:
- det frätande oset vid blandningarna (får mig att tänka på att om jag inte kan andas in det här så är det kanske överdrivet bra att ha det underläppen heller och rakt in i blodet)
- Det luktar ganska mycket i lägenheten generellt
- Polisen kan komma på besök
Tack för mig!
(om någon har tips på vilken smakssatsverkligen smakar som General lös skriv gärna det. )