2014-10-21, 16:25
Avslutad
Fast har inte FM sagt att det inte är en ubåtsjakt? Endå gapar alla om ubåtsjakt...
Citera
2014-10-21, 16:27
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Fast har inte FM sagt att det inte är en ubåtsjakt? Endå gapar alla om ubåtsjakt...

Jo, FM säger att det pågår en underrättelseoperation, och ingenting annat.
Citera
2014-10-21, 16:27
Medlem
TealSeamTixs avatar
Ryssarna har väl bara dementerat att det är en ubåt i vår skärgård.. de säger absolut inket om sändare eller dylik utrustning. Åtminstone inte vad jag läst på de sidor jag hittat..
Citera
2014-10-21, 16:28
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinisan
Aha ja men dåså..

Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Ryssarna har väl bara dementerat att det är en ubåt i vår skärgård.. de säger absolut inket om sändare eller dylik utrustning. Åtminstone inte vad jag läst på de sidor jag hittat..
Vad spelar det ens för roll vad de säger? Varför skulle de tala sanning?
Citera
2014-10-21, 16:30
Medlem
Ljuger Mellin i Aftonbladet när hon skriver att Holland har en u-båt? Själv har jag för mig att holländska regeringen dementerat att Holland har någon ubåt. Dementin är föranledd av att Ryssland i sin desinformationskampanj kring ubåtskränkningen påstått att det var en holländsk ubåt som kränkt Sverige.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article19726949.ab

Går Aftonbladet fortfarande Rysslands ärenden
Citera
2014-10-21, 16:32
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix

Om det nu är något så tror jag på det Preatori nämnde dvs GRU och dykfarkost kanske en eventuell "sändare" eller annan utrustning inget som nord/östersjöflottan har skickat dit, men att hitta något sådant det gör man naturligtvis aldrig.
Citera
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
De säger att det saknas helikoptrar som kan lyssna.. Förr var det väl bananhelikoptrarna som skötte den saken.. Har nyligen blivit blind så ser ju inte vilken modell de använder nu.

Men vi köpte ju in ett gäng Black Hawk nyligen, borde inte dessa gå att utrusta för ubåtsjakt?

Nej dom som förstår sig på menar att black hawk inte går att använda till ubåtsjakt, vet inte om det är på pga sonar eller att den inte kan bära ubåtsjaktvapen dock.
Citera
Medlem
Känns inte direkt som att de kommer hitta någon ubåt nu, den lär ha dragit för några dagar sen.
Citera
2014-10-21, 16:33
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Ljuger Mellin i Aftonbladet när hon skriver att Holland har en u-båt? Själv har jag för mig att holländska regeringen dementerat att Holland har någon ubåt. Dementin är föranledd av att Ryssland i sin desinformationskampanj kring ubåtskränkningen påstått att det var en holländsk ubåt som kränkt Sverige.

Dom dementerade väl att den var i sverige inte att dom inte har någon, den var väl på väg till baltikum för några dar sedan.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:

Nej, hon ljuger inte. Nederländerna sade att de inte har någon ubåt kvar i svenska vatten sedan övningen förra veckan(?). Inte att de inte alls har ubåtar.
klicka klick!
Senast redigerad av zetruz 2014-10-21 kl. 16:35.
Citera
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ljuger Mellin i Aftonbladet när hon skriver att
Holland har en u-båt? Själv har jag för mig att holländska regeringen dementerat
att Holland har någon ubåt. Dementin är föranledd av att Ryssland i sin
desinformationskampanj kring ubåtskränkningen påstått att det var en
holländsk ubåt som kränkt Sverige.

Nederländerna har flertalet ubåtar ja, en av dem har varit i Sverige i samband
med en stor övning som avslutades i Söndags. Det är dock inte den ubåten som
försvaret letar efter utan troligen en rysk miniubåt.
Senast redigerad av BleAivano 2014-10-21 kl. 16:46.
Citera
2014-10-21, 16:34
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Göran Frisk som ÖB. Inte en jävel skulle ge sig på Sverige. :-D

Ulf "sherfiffen i Bosnien" Henricsson känns i övrigt osannolikt att de hittar någon ubåt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in