2014-10-21, 14:52
  #8797
Medlem
Snuttepuffs avatar
Borde inte dryga 60 fotografer som plötsligt blir utan fast anställning kunna komma med lite smaskiga avslöjanden om vad som pågår internt på Expressen?

Med tanke på att knappast samtliga kommer kunna hitta en ny anställning borde en och annan se rött (iofs väldigt passande) och känna att det är dags att bita den hand som tidigare fött dom?
Citera
2014-10-21, 14:54
  #8798
Medlem
whaks avatar
Nu förtiden finns det ju många alternativ till ha anställda fotografer.
Men visst är det trevligt att pk-media bantas.
Citera
2014-10-21, 15:14
  #8799
Medlem
Separatistens avatar
Separat tråd finns, men för framtida bruk är det nog bra att nämna det även i denna tråd.
(FB) Expressen sparkar samtliga fotografer - 21/10-14


"Expressen avskedar samtliga fotografer"
(62,5 tjänster - har de halvmänniskor på Expressen?)

http://www.svt.se/kultur/expressen-avskedar-samtliga-fotografer

Gissar att de ersätts av:

- Frilans, fotografer med livssituation boende i bil, polisradio och sovsäck (typ)
- Läsarbilder - bättre med en snabb bild på MMS/mail än en exakt bild
- Övervakningskameror
__________________
Senast redigerad av Separatisten 2014-10-21 kl. 15:32.
Citera
2014-10-21, 15:20
  #8800
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Separat tråd finns, men för framtida bruk är det nog bra att nämna det även i denna tråd.
(FB) Expressen sparkar samtliga fotografer - 21/10-14


"Expressen avskedar samtliga fotografer"
(62,5 tjänster - har de halvmänniskor på Expressen?)

http://www.svt.se/kultur/expressen-avskedar-samtliga-fotografer

Gissar att de ersätts av:

- Frilans, fotografer med livssituation boende i bil (typ)
- Läsarbilder - bättre med en snabb bild på MMS/mail än en exakt bild
- Övervakningskameror

Vilken underbar nyhet!
Jag tänker faktiskt köpa Expressen i framtiden, men det blir endast det sista pappersexemplaret. Detta skall inramas och hängas på väggen här hemma.
Citera
2014-10-21, 15:26
  #8801
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Mattsson är kanske inspirerad av Chicago Sun-Times.

http://www.tuaw.com/2013/06/03/chicago-sun-times-fires-photography-staff-tells-journalists-to/

Alla schournalistkräk får en iphone
Citera
2014-10-21, 15:27
  #8802
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Vilken underbar nyhet!
Jag tänker faktiskt köpa Expressen i framtiden, men det blir endast det sista pappersexemplaret. Detta skall inramas och hängas på väggen här hemma.

Eller lattekladdiga iphones.
Citera
2014-10-21, 15:37
  #8803
Medlem
Bannelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullx99
Ekonomiskt?! Vad annars?

Fler frilansare istället.
Då måste de ligga jävligt dåligt till ekonomiskt. Ännu bättre!
Citera
2014-10-21, 15:46
  #8804
Medlem
Beigokunins avatar
Vid den här takten så kommer de nog sluta fotografera själva helt och hållet. De kommer nog bara sno bilder från internet och aftonblaskan i framtiden

Hoppas för övrigt alla får nya jobb inom kort så de kan glömma tarmpressen.
Citera
2014-10-21, 15:50
  #8805
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beigokunin
Vid den här takten så kommer de nog sluta fotografera själva helt och hållet. De kommer nog bara sno bilder från internet och aftonblaskan i framtiden

Hoppas för övrigt alla får nya jobb inom kort så de kan glömma tarmpressen.

Sammantaget har Expressen och dess lokalredaktioner nu varslat eller gjort sig av med nästan 150 tjänster i år. Året är inte slut, undrar om vi får njuta av mer journalisttårar innan nyår?
Citera
2014-10-21, 15:55
  #8806
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Man kan väl utgå från att den ersättning man ger till frilansfotografer knappt räcker att överleva på. På samma sätt som det är för frilansjournalisterna. Typ 500 spänn för en helsida.

Det blir nog lite fler sketna överbelånade enrummare till salu i innerstan snart.
Citera
2014-10-21, 15:58
  #8807
Medlem
Dongelidongs avatar
Och mer blev det:

http://www.resume.se/nyheter/media/2014/10/21/tv4-kapar-20-tjanster/
Tuff dag för Expressens och TV4s medarbetare
Citera
2014-10-21, 16:02
  #8808
Medlem
Juristens avatar
Expressen kunde kanske ingå ett samarbete med alla utländska tiggare som pryder våra gator. De finns i princip överallt och alla verkar ha mer eller mindre moderna kameratelefoner. Expressen kan ersätta fotograferna med en heltidstjänst som behärskar romani och rumänska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in