2014-10-21, 14:46
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Är det någon som har SeaPilot tillgängligt och kan kolla upp Prof Logachevs senaste position?

Enligt DN har det "försvunnit från radarn"
Citera
2014-10-21, 14:48
Medlem
DN verkar numera vara "inbäddade". Live från stridsbåt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-rapporterar-live-om-ubatsjakten/
Citera
2014-10-21, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Enligt DN har det "försvunnit från radarn"

Enligt expressens interaktiva karta befinner den sig sydöst om Gotland. Heading towards Kaliningrad?
Citera
2014-10-21, 14:52
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
...är av klassen "Tapper", alltså bevakningsbåt 80.

Jo, jag vet, men Expressens reporter blandar väl ihop alla siffror och olika namn. HMS Munter är en bevakningsbåt med fartygsnummer 91, därav "bevakningsbåt 91".
Citera
Medlem
TealSeamTixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingbengan
Enligt expressens interaktiva karta befinner den sig sydöst om Gotland. Heading towards Kaliningrad?

Gör man mouseover så är den positionen från 20e oktober, 16:00.. så lite gammal om den ska stämma..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Är det någon som har SeaPilot tillgängligt och kan kolla upp Prof Logachevs senaste position?

Den ska ha varit synlig S om Hoburgen igår enligt media, men oklart om den anlänt till Gdansk som destinationen var eller om den bytt rutt.

Kan de slagit av positioneringen för att smyga närmre Karlskrona? Kanske försöker sig ev. ryssar på något mot Karlskrona-området medan all uppmärksamhet är i Sthlms skärgård?
Citera
2014-10-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
DN verkar numera vara "inbäddade". Live från stridsbåt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dn-rapporterar-live-om-ubatsjakten/

De är mycket riktigt på en stridsbåt 90 men den är civil så någon inbäddning pågår inte. Expressen gick också på den och använde en bild på samma båt för att illustrera "tungt beväpnade militärer vid Stavsnäs brygga". Det var dock bara DNs hyrda båt där teamet låg och sov!
Citera
2014-10-21, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berryx
Lite underligt att de fortfarande letar efter en liten ubåt som säkert endast rymmer 100liter diesel där dykarna har suttit i sina våtdräkter i flera dar och ett moderskepp som ligger halvägs till finnland bort och luften tog slut för flera dagar sen.

Nej de sitter säkert hemma hos någon vilande spion som vilken turist som helst, äter bullar och tittar på tv medans ubåten ligger på botten tills allt lugnat ner sig.

Varför skulle en ubåt vara värre än en vanlig turistbåt med ryssar.

Det har ju gått rykten om att de handlat om en atomubåt lika stor som en finlandsfärja. men FM kommer nog aldrig att berätta vad dom vet om den saken.

http://www.expressen.se/nyheter/vilda-ryktet-om-atomubaten/
Citera
2014-10-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Jo, jag vet, men Expressens reporter blandar väl ihop alla siffror och olika namn. HMS Munter är en bevakningsbåt med fartygsnummer 91, därav "bevakningsbåt 91".
Det är ganska festligt faktiskt, har även enligt dem observerats fregatter vid ett flertal tillfällen..
Citera
2014-10-21, 14:57
Medlem
Militärhelikopter åkte precis ut mot skärgården, 14.56~ i en sörmländsk kuststad.
Citera
2014-10-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem

Precis min poäng...fär att vara trovärdig ska man inte slänga sig med en massa termer och beteckningar om man inte är säker på att det är rätt. Samma sak igår när det tjatades om "helikopter Bell 206 Longranger", OK det var rätt men helt irrelevant i sammanhanget. Varför slänga sig med massa onödiga beteckningar, det räcker väl med att säga: "helikopter", "bevakningsbåt" osv...? Som någon skrev är det för att visa sig kunnig vilket blir så otroligt fel när man inte är korrekt! (Jag har fått igenom min poäng så vi kan släppa saken nu... )
Citera
2014-10-21, 15:00
Medlem
Detta är otroligt spännande men svenska medier har gått i spinn förut. Många journalister ser ju tom nazister i varenda buske. Nu handlar det även om deras egen trovärdighet. Vad är oddsen att de skall hitta nåt? Ingen skulle bli mer förvånad än jag om de hittar nåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in