2014-10-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TealSeamTix
Kan det vara så att ryssen har placerat ut skit innan denna NATO-övning gick av stapeln, förra veckan var det väl, för att spana på samtliga inblandade? Någon form av inspelningsaparaturer (hehe) eller liknande som inte nödvändigtvis behöver sända något utan bara samla information för att sedan hämtas in och granskas?

Helt grön på det här området.. tänker högt, med foliehatt på!

Så vitt jag har förstått var det ingen NATO-övning utan en samarbetsövning mellan svenska och holländska marinen.

Jag skulle säga att det är högst sannolikt att ryssen sysslat med detta i många, många år vilket jag tror att FM även har antytt att dem misstänker.
Citera
2014-10-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
OT-varning!

Jag stör mig lite på att Expressens kvinnliga reporter/nyhetsuppläsare upprepar beteckningen "bevakningsbåt 90"...finns de verkligen? Stridsbåt 90, bevakningsbåt 70 (som väl pensionerats) och bevakningsbåt 80...men bevakningsbåt 90...?

Ganska oviktigt men jag är så fascinerad över vilka termer pressen slänger sig med i tid och otid...
De har ingen kunskap om ämnet men ska ändå låta pålästa, och de får information fort och hinner nog inte direkt sitta och googla olika båtar.
Citera
2014-10-21, 14:35
Medlem
KerhoffizHs avatar
Är det någon presskonferans idag?
Citera
2014-10-21, 14:35
Medlem
KaptenSveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH

1800 tydligen
Citera
2014-10-21, 14:36
Medlem
zetruzs avatar
http://www.expressen.se/nyheter/ubatsjakten-i-skargarden/
Mimmi Nilsson: Enligt Dagens Nyheter ska man även ha skickat ner dykare i området för att söka av vad för typ av eventuell aktivitet som kan finnas på botten.
tisdag 21 oktober, 2014 14:33

(Dykarna plåtades tidigarenär de preppade för dykning, som det såg ut.)

Citat:
Ursprungligen postat av KerhoffizH
Japp, 18.00.
Citera
2014-10-21, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HmmVadSkaJagHeta
De har ingen kunskap om ämnet men ska ändå låta pålästa, och de får information fort och hinner nog inte direkt sitta och googla olika båtar.

Exakt, kollar på aftonbladets stream och man hör verkligen att tjejen inte har nån aning alls om vad hon snackar om.
Citera
2014-10-21, 14:41
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opp.inion
OT-varning!

Jag stör mig lite på att Expressens kvinnliga reporter/nyhetsuppläsare upprepar beteckningen "bevakningsbåt 90"...finns de verkligen? Stridsbåt 90, bevakningsbåt 70 (som väl pensionerats) och bevakningsbåt 80...men bevakningsbåt 90...?

Ganska oviktigt men jag är så fascinerad över vilka termer pressen slänger sig med i tid och otid...

Bevakningsbåt 91, HMS Munter, 17. amfibiebevakningsbåtkompaniet.
Citera
2014-10-21, 14:43
Moderator
OYs avatar
DN rapporterar att ÖB är redo att tvinga upp en ubåt med vapenmakt.

Citat;
Om en ubåt eller miniubåt påträffas kommer marinen försöka tvinga upp den.

- Ambitionen är att driva, vad det nu är till ytan. Och eftersom vi är på svenskt inre vatten med vapenmakt, om så krävs, säger Sverker Göranson.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/ob-redo-att-tvinga-upp-ubat-med-vapenmakt/

Hoppas att man inom kort inför en avspärrningszon på 10000 meter.
Citera
2014-10-21, 14:44
Medlem
Det är många frågetecken kring hur främmande makt kan tänkas agera. Lyssna på Boris Grigorjevs sommartal. Han är tidigare KGB-agent som varit med vid andra U-båtsrelaterade händelser.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/370057?programid=2071
Citera
Medlem
Är det någon som har SeaPilot tillgängligt och kan kolla upp Prof Logachevs senaste position?
Citera
Medlem
spermahundens avatar
Han är fan grym på twitter också

Om Ukrainakrisen 15 april

"Godnatt krigare och andra bra tänkare på twitter. Sover bara med ett öga dessa nätter !"

https://twitter.com/goeranfrisk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Bevakningsbåt 91, HMS Munter, 17. amfibiebevakningsbåtkompaniet.

...är av klassen "Tapper", alltså bevakningsbåt 80.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in