2014-10-21, 14:19
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globetrotter2
Tyvärr verkar artikeln inte finnas på www.skargarden.se, bara i papperstidningen (nr 42/2014).

Den incident jag tänker på inträffade i början av oktober och inträffade i samband med en navigationsövning i mörker. Enligt artikeln rörde det sig om en s k g-båt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Gruppb%C3%A5t) inte någon 90-båt.

Båten skall ha kört på ett (okänt) föremål intill Klövholmsgrund, och därefter sjunkit. AMF1-personalen fick sig en simtur och räddade sig upp på land. Båten bärgades av KBV.

Antingen har man helt enkelt rammat en farledsboj (*), dessa är både stora och tunga, uppemot 6 000 kg, dvs upp till 3 gånger större än G-båten och kan utan tvivel vara orsak till att G-båten sjönk, eller så är föremålet något mer spektakulärt som t ex någon form av undervattensfyr som inte placerats där av kgl flottan.

(*) Jmf olyckan för några år sedan i Norrland. (FB) Båtolycka utanför Örnsköldsvik 2013-08-17, tre omkomna

Det fanns en artikel om nämnd händelse på antingen DNs eller SvDs hemsida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Detta signalspaningsflygplan är i alla högsta grad relaterat.
Länk kan vara värt att läggas upp för dokumentationens skull.
https://twitter.com/Latvijas_armija/status/524526934467018752

Bonus: Carl Bildt försöker att skrämmas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
En helikopter kan doppa ner en passiv hydrofon i vattnet utan att röja sin position till skillnad från ett fartyg. Den kan även snabbt släppa ett band av hydrofonbojar utan att låta mycket själv. Dessutom har den ju en otroligt större förmåga att flytta sig snabbt mellan olika delar av skärgården än ett fartyg har.
En helikopter hörs ganska bra även under vattnet.
Citera
2014-10-21, 14:20
Medlem
Xeliouss avatar
Nu påstås att man fått "kontakt" och något om 3 ubåtar bredvid varandra. http://www.di.se/artiklar/2014/10/21/forsvaret-har-fatt-kontakt/

Det är uppgifter från media, inte FM så ska väl tas med en nypa salt..

EDIT: INTE 3 ubåtar, 3 båtar. Eller fler.
Senast redigerad av Xelious 2014-10-21 kl. 14:23.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Känns som Göran Frisk kunnat vara släkt med Sten Frisk. En fanatiker. Jag tror hans stora önskan om att där ska finnas en ubåt är större en verkligheten. Han hade passat bra in i denna tråd.

Aftonbladets reporter trissar också upp det genom att lägga rubriker i mun på honom.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayson
Detta signalspaningsflygplan är i alla högsta grad relaterat.
Skulle vara löjligt att inte signalspana på insatsen. Oavsett om ryssen är direkt involverad eller inte så är det klart de vill lyssna på det här, så absolut. =)

Hoppas för övrigt att presskonferensen kl 18.00 är lika innehållsrik som söndagens!
Citera
2014-10-21, 14:22
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Du talar mot bättre vetande.

Jag kröp till korset några inlägg här ovanför. Jag ändrar mig och säger istället att vad jag minns från min värnplikt i UBJ-vapnet så användes dom inte som vapenbärare utan som informationsinhämtare. Sjunkbomber och UBJ-granaterna kom från Patrullbåtarna, sjunkbomber, UBJ-granater och Torpeder från Robotbåtarna. Men som sagt, det var längesen och jag kan minnas rejält fel. Sen kan det mycket väl vara så att dom kunde beväpnas rent tekniskt.
Citera
2014-10-21, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu påstås att man fått "kontakt" och något om 3 ubåtar bredvid varandra. http://www.di.se/artiklar/2014/10/21/forsvaret-har-fatt-kontakt/

Det är uppgifter från media, inte FM så ska väl tas med en nypa salt..

Dom menar naturligtvis att FMs båtar är till antalet 3, inte 3 ubåtar.
Citera
2014-10-21, 14:23
Medlem
Snake.Plisskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandmunken
En helikopter hörs ganska bra även under vattnet.

Sant, men den är bra mycket svårare att positionsbestämma än ett fartygsskrov.
Citera
2014-10-21, 14:24
Medlem
Varför skulle man behöva en speciell boj/sändare i dagens mobil och GPS värld? Jag är inget tekniskt geni men vet lite vad min mobiltelefon klarar.
Citera
2014-10-21, 14:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanatiker.
Han Frisk känns ju som en riktig foliehatt... Svårt att tro att han varit högt uppsatt militär

Frisk tillhör sorten riktiga militärer från den tiden då Försvarsmakten var en försvarsmakt utan dialogsoldater.

I övrigt väntar jag på att aftonbladet ska börja använda uttrycket rysk superhuvudsändare.

Och jag tror att man försöker hitta främmande navigeringsinstallationer för att på så vis förhindra att en ubåt kan ta sig ut på öppet hav. Sedan är det bara att fortsätta bevakningen av skärgården för att slutligen ta besättningen flyende på land.
Citera
2014-10-21, 14:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Det trodde jag de hade? Men det tar emot att se precision och sjunkbomber i samma mening...

Det går att fälla sjunkbomb m/33 manuellt från en helikopter genom att helt rulla ut den från lastrummet. Men eftersom man inte övar på detta så är det svårt att lägga mattor, men enstaka sjukbomber är inga problem och de kan fällas från 20 meters höjd även om man hovrar .

Det innebär att det är möjligt att använda helikopter för fällning av enstaka sjunkbomber t.ex. där det är för grunt eller svårt för att marinens fartyg med sjunkbomskapacitet att köra. De sjunkbomber man använder idag kräver dock minst 20 meters djup.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in