2014-10-21, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Men då ska man väl inte fuska genom att, trots allt, vikta upp från 8% till 10,5%?

Ur en fackmannamässigt renlevnadsperspektiv är det ju precis lika mycket etikettsbrott att räkna bakifrån och man borde föredra att redovisa 8%, consequences be damned.

Och ska man nu nedlåta sig till att förorena sin egen vetenskapliga metod - varför inte klämma i med en godtycklig faktor som prickar resultatet istället för en godtycklig faktor som missar?

Vari ligger det proffsiga i det?
Att han säger att man inte ska vikta efter valresultatet är inte detsamma som att säga att man ska ignorera valresultatet. Vad han menar är att man inte lägger in själva resultatet i soppan. Istället tillmäter man typiska SD-väljare mer tyngd för att kompensera för deras underrepresentation. Men man kan inte brassa på med det utan att få bieffekter. Typiska SD-väljare kanske delar fler egenskaper med moderater och män än med sossar och kvinnor. Då uppstår snedheter där.

Ett annat problem är att det som var typiska SD-väljare i ett val inte behöver vara det i nästa. Som man har konstaterat så har SD avancerat bland högutbildade och kvinnor. Så om VALU baserat på förra årets val ger mer tyngd åt "arga unga män" eller vad man nu identifierade som typiska SD-väljare 2010, har viktningen passerat bäst före-datum.
2014-10-21, 09:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
I alla händelser och oavsett VARFÖR svenska institut är så sensationellt fel ute med SD, så är ju Sentio bäst på just det partiet. Om de är usla på KD och MP är inte avgörande för den här tråden.

Det finns väl (ursäkta klarspråket, jag beskyller ingen här för att vara en vettig människa) ingen vettig människa som kan acceptera en opinionsmätmodell som bara kan mäta en delmängd av opinionen med någon sorts precision?

Min simplistiska modell: Folk bryr sig om invandringen mer än man tror och folk skäms för att erkänna att de då röstar på SD - så enkelt verkar det vara.
2014-10-21, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Om du menar det där om Åberg på UM var det sarkasm i skenet av den pågående diskussionen. Eller snarare, observationen var inte ett skämt. Att jag skulle köpa en rulle folie (bildligt) var det. Även om Åberg så skulle vara en gammal AFA-luva är jag inte orolig eller brydd.

Okej, då tolkar jag det som att du inte anser att svenska opinionsinstitut är tendentiösa källor vad det gäller SD:s siffror. Avvikelserna är fråga om metodproblem, som man kontinuerligt försöker korrigera efter bästa förmåga.

Så kan man tycka, men jag håller inte med. Jag menar att instituten mycket väl inser att de landar inåt land och inte i havet. Om Sjöström skulle sätta huset på over/under på de egna undersökningarna så menar jag att han inte tvekar ett ögonblick.

Citat:
Jag har inte så mycket att välja på när diskussionen om aktörers motivation och psykologi pågår för fullt. Man kan delta i det och erbjuda en motbild eller så kan man hålla sig för god för den typen av diskussion, men då har den andra bilden vunnit och det blir sanning att SD:s underskattning är en följd av politisk aktivism. Man är ju blind och dum i huvudet om man inte förstår det, har jag hört.

Och man röker ju crackpipa om man inte delar din uppfattning, har jag hört. Har du en uppfattning om att du kanske inte riktigt håller dig till den gyllene regeln alla gånger?

Och så länge du förstår att ditt tolkande av aktörers motiv och beteende inte har mer bevisvärde än t ex mitt (0, alltså enligt dig själv), så kan det ju vara produktivt att vara en balanserande röst.

Citat:
Det var inte väntat att du skulle hålla med. Skillnaden förefaller vara att du verkar ha en ganska virtuell uppfattning av skeendet, som att allt var ett stort MMORPG eller en film. Ett top-down-perspektiv av den typ som Neuding beskrev, tron på politisk ingenjörskonst uppe i elfenbenstornet är svaret på allt. Det har aldrig varit där som SD "händer" och det är en stor del av hemligheten. Det är därför de har ett försprång på flera år. Stora delar av etablissemanget är kvar på 2006 års analyser om arbetslöshet, klyftor och bruksorter som hamnat på efterkälken i globaliseringens tidevarv. Medicinen de ordinerar är politisk ingenjörskonst uppe i elfenbenstornet. Kampen för Sentio som erkänd guldstandard är lite som tyckarvänsterns kamp för att public service ska kalla SD för ett rasistiskt parti. Att pilla med symboler där uppe gör ingen skillnad. Jag ser ingen stor ideologisk kamp från två håll. Jag ser en ideologisk kamp från ETT håll mot en pragmatisk kamp från andra lägret.

Vad är det SOM brukar säga, att c:a 65% tror att media mörkar sanningen om invandringens baksidor? Det är 65% av alla sjuklöverväljare och SD:are tillsammans. Om man skulle plocka ut den mest invandringskritiska tredjedelen skulle jag gissa att det handlar om 90%. Varför skulle de då inhämta sitt beslutsunderlag för partival från MSM?

Den beskrivningen känner jag inte igen mig i. Det låter som att du intar en Fula Gubben-position om medias vanmakt som du vill påstå att jag opponerar mig mot. Det är samma halmgubbe-metod som legat bakom mycket av den här långa diskussionen. Du anklagade trådens deltagare för att vara foliehattar.

Jag har uppfattat det som att du driver en agenda för att rehabilitera svenska OI och undergräva den här trådens resonemang och Sentio - trots att valets facit ligger i andra vågskålen. Trådens samlade panel ("bläckfisken Paul" enligt dig) träffade rätt, liksom Sentio - alla svenska OI missade grovt.

Jag tycker inte att allt ska "nollställas" - valet lärde oss faktiskt en hel del. Förtroendekapital vanns och förlorades. Finns ingen anledning att ge tillbaka det som spelats bort.
Senast redigerad av oyto 2014-10-21 kl. 10:27.
2014-10-21, 09:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Bergakungen|50814072]

Sentio hade varit betydligt mer intressant, om de hade en viktningsmatris som fungerade lika bra för alla partierna. Nu är det snarare så att deras förmåga att pricka rätt på ett valresltat gör deras metod änmer tveksam. (Det måste ju vara helt obegripligt att tycka så i en sådan här tråd om man inte intresserar sig för prediktionsmodeller. )

Sentio misslyckas inte lika mycket med andra partier som de flesta misslyckas med Sd.

Citat:
Att prediktera SD:s valresultat är en utmaning som heter duga, av massor med skäl. Ett av skälen är att opinionen avseende invandringspolitik är dynamisk, en annan är att D-väljaren/sympatisören uppenbarligen ljuger något förfärligt - och att hålla sig undan från undersökningarna är i det sammanhanget "att ljuga".
Det är ingen större utmaning, man har lång erfarenhet av att Sd sympatisörer står lite vid sidan av samhället att de är mer "anarkistiska" och de vill inte delta i samhället men hull och hår som det ser ut nu. Det är omskrivet som en förklaring från vissa experter och inte mitt påhitt.

Att du säger att de "ljuger" tyder på ett ditt inneboende raseri mot alla "samhällsdesertörer" Din norm för korrekt uppträdande tyder på en mycket konservativ samhällssyn, Knutby kyrkan kanske skulle passa.

Citat:
(Det är undersökningsgruppen som kollektivt "ljuger", detta kan ske åt två håll, antingen håller sig en del av den undan, eller så håller sig en del av den framme. En del kallar det bias, bias är dock delvis något annat.) Det kan ta mer än ett par mätiterationer för att lära sig vad som gäller i detta.

Tror inte det finns någon omvänd motsvarighet till Sd sympatisörens "samhällsdeserterande". F! väljarna som grovt överskattats, beror på att yngre vill tycka, att unga kvinnor är extremt ivriga att tycka och hålla sig framme. Men kring det finns ännu inte så mycket erfarenhet det är mest en hypotes från min sida.

Citat:
Den enkla sanningen är att "Det är fler som röstar på SD än man kan tro, när man frågar"
Dagens understatement!

Citat:
För mig är det mycket enklare att förklara det med "Är det så konstigt, när man a) ser vilka som ÄR SD och samtidigt, b) ser att SD är de enda som just nu adresserar en fråga som blir viktig för allt fler".

a) Jag tror inte du har hela bilden klar för dig, du bär ännu på fördomar om White trash men den bilden stämmer bara till en liten del. Möjligen kan det förklara den differens vi letar efter men å andra sidan varför finns ingen sådan synlig vad gäller vänsterpartiet, sossarna? Där finns de utslagna bidragstagarna.

b) Invandringskritiken kan däremot vara hela förklaringen till differensen, ett parti som förknippas med något oberörbart, något fullständigt tabu kanske man inte vågar säga sig tillhöra. För många är det svårt att ljuga det är mycket lättare att aldrig behöva svara på frågan.
2014-10-21, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns väl (ursäkta klarspråket, jag beskyller ingen här för att vara en vettig människa) ingen vettig människa som kan acceptera en opinionsmätmodell som bara kan mäta en delmängd av opinionen med någon sorts precision?

Min simplistiska modell: Folk bryr sig om invandringen mer än man tror och folk skäms för att erkänna att de då röstar på SD - så enkelt verkar det vara.

Varför inte? Varför måste Sentio vara jättebra på KD och MP för att deras belagt goda träffbild på extremt svåra SD ska vara värdefull?
2014-10-21, 10:00
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Bergakungens lösning

Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
De håller sig borta från VALUs utfrågare, ja. Det är bara att gå förbi. Hur håller man sig borta från telefoninstituten, bortsett från att vägra svara i telefon? OK, vissa kanske gör det. Men om instituten gör 2000 fullbordade intervjuer som kommer med i materialet och får SD-rådata långt under 13%, så finner jag det osannolikt att hela mörkertalet beror på att en extremt oproportionell andel SD-sympatisörer har lyckats ducka för intervjun helt och hållet. Mer troligt finns många av dem med i materialet. Om detta ändå inte resulterat i en vettig andel SD-väljare så måste de ha sagt att de är osäkra, eller uppgett ett annat parti. Vi behöver inte gå så långt som att kalla det för att ljuga (även om det borde vara ett rimligt ordval i en tråd där instituten anklagas för att ljuga så länge de presterar SD-siffror som ligger under Sentio), men vi kan väl kalla det för att de mörkar i alla fall.

Nej du har fel Sd sympatisörerna gick inte förbi VALU utfrågarna i den utsräckning du tror, de förtidsröstade.

Jag går till mig själv när jag "förstår" varför folk inte svarar i telefonen. Med i NIX registret hemtelefonen ringer mycket sällan. När det ringer tittar jag på min fru, -" kan det vara din morsa"? -" nej men den syrra", -"nej inte den här tiden det är nog en felringning". Ingen svarar.

Alla kompisar ringer på mobilen men från ett okänt nummer då svara man svarar inte. Hur ska de kunna etablera kontakt utan ett brev eller ett mail? Helt jävla omöjligt, så som jag vill att de ska vara.

Skulle jag råka lyfta för ett samtal, det händer aldrig, behöver jag bara höra inledande orden, "det är från Sifo" så lägger jag på luren utan att säga något.

Jag är oerhört förvånad att instituten får tag på annat en sociala, extrem nyfikna och pratkåta människor. Är överhuvudtaget förvånad att de lyckas alls men de med rådande snedrekryteringen.

De kommer att tvingas lotta ut ny bil bland alla deltagare som avger ett svar, annars kommer deras gissningslekar snart att upphöra.

PS så tillvida inte Bregakungen får det till ett tvingande medborgaransvar med höga bötesstraff om man inte deltar.
Senast redigerad av Gefundenes F 2014-10-21 kl. 10:03.
2014-10-21, 10:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Kom just på hur du vill lösa det hela men det står i ett annat svar.

Att folk är upprörda över invandringsvolymerna och den dagliga konflikten med invandrare är inte underskattat eller borde inte vara det av någon som har den minsta hum om strömningarna ut i samhället. Men i din modell, hur gör du om det till användbara parametrar i opinionsundersökningar?
2014-10-21, 10:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag går till mig själv när jag "förstår" varför folk inte svarar i telefonen. Med i NIX registret hemtelefonen ringer mycket sällan. När det ringer tittar jag på min fru, -" kan det vara din morsa"? -" nej men den syrra", -"nej inte den här tiden det är nog en felringning". Ingen svarar.

Alla kompisar ringer på mobilen men från ett okänt nummer då svara man svarar inte. Hur ska de kunna etablera kontakt utan ett brev eller ett mail? Helt jävla omöjligt, så som jag vill att de ska vara.
Det funkar exakt likadant här. Svarar aldrig om det är ett okänt nummer, är det viktigt får dom väl prata in på svararen. Landlinjen har sedan länge avskaffats.

Sista gången jag svarade på något OI var när Demoskop ringde för en 6-7 år sedan. Dom frågade då om jag ville vara med i deras Webpanel, vilket jag är sedan dess. Men idag hade dom aldrig fått tag på mig. Så visst måste det bli allt svårare med traditionella OU.
2014-10-21, 10:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nej du har fel Sd sympatisörerna gick inte förbi VALU utfrågarna i den utsräckning du tror, de förtidsröstade.

Om du säger sådär, så förstår du inte problemet ur institutens synvinkel.

Ur det demokratiska "jag har rätt att hålla min åsikt för mig själv"-perspektivet har vi ingen skild åsikt. Däremot är det ett tecken på att man inte begriper frågeställningen och problemet om man inte förstår att en simpel omviktning för att mappa valresultatet inte är ett svar på mätproblemet.

Det där med White Trash är inga direkta fördomar, men du rör dig kanske inte i SD-land tillräckligt långt ut från den centrala frågan om flyktingvolymer för att förstå det till fullo. Ett verkligt problem för SD är att de som träder fram och representerar till stor del är WT (eller snarare, lågpannade dystopiska generalhatare, som får en megafon i kommunen, lyfter fram sin åsikt, och sedan får JÅ och ett par till med insikt uppgiften att lyfta bort ytterligare en dåre)

@ Oyto:

Problemet med ett mätinstitut som bara kan mäta ett parti är... att det bara kan mäta ett parti. Det är så enkelt, och begriper man inte vad problemet med en bokföringsmekanism som bara kan redovisa en sorts hundralappar är, så är det knappt lönt att förklara. Men jag kan försöka i alla fall:

För att man skall kunna lita på ett mätinstrument, så skall det kunna verifieras. Verifikationen kan ske mot andra mätinstrument och mot facit. För närvarande finns ett mätverktyg som är helt annorlunda än de andra (visar värden över hela skalan, men har visat sig visa rätt för SD (i betydelsen "gissar rätt bra på valresultatet, några dagar före) - två gånger. Ingen vet "hur", bara "att".

De enda mätningar som kan anses möjliga att kalibrera är de som sker nära en stor, dyr och total opinionsundersökning. I vårt fall är det valen, bättre facit kan vi knappast få. (Det finns ibland de som på allvar menar att val inte är representativa för opinionen, men där är vi ju inte.)

Då kan man se vissa trender som vi kan extrapolera bakåt i tiden. Det vi inte kan bedöma är är i vilken omfattning de kan indikeras, eftersom vi (i SD:s fall) bara har två skarpa val som innebär att de överhuvud taget finns på den politiska kartan i skala som vanligt folk använder.

Nu finner vi att institut med etablerade metoder får problem. Till viss del kan de problemen förklaras med samhällsförändringar, beteendeförändringar, andra mediastrukturer, överexponering av opinionsundersökningar, nya metoder för att samla in information OCH en önskan att ha en opinionsundersökning att gotta sig åt varje vecka. Ett annat problem är att man frågar om något som är i snabb förändring och där fyra år mellan facit är mycket lång tid.

Givetvis kan man då tänka sig att Sentio är det institut man vill luta sig mot, då det gäller att detektera vad opinionen anser om SD. Men innan jag blir intresserad vill jag veta om man har en bättre undersökningsgrupp eller om man bara gör en simplistisk "vi tar i litet extra med uppräkningen, för det är där de andra instituten verkar ha missat"-strategi.
2014-10-21, 10:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Om du säger sådär, så förstår du inte problemet ur institutens synvinkel.

Ur det demokratiska "jag har rätt att hålla min åsikt för mig själv"-perspektivet har vi ingen skild åsikt. Däremot är det ett tecken på att man inte begriper frågeställningen och problemet om man inte förstår att en simpel omviktning för att mappa valresultatet inte är ett svar på mätproblemet.
Men det har väl framkommit tidigare i tråden att just en sådan "simpel omviktning", utifrån förra valet, hade träffat nästan helt rätt?
2014-10-21, 10:45
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Kom just på hur du vill lösa det hela men det står i ett annat svar.

Att folk är upprörda över invandringsvolymerna och den dagliga konflikten med invandrare är inte underskattat eller borde inte vara det av någon som har den minsta hum om strömningarna ut i samhället. Men i din modell, hur gör du om det till användbara parametrar i opinionsundersökningar?

Jag ser problemet, men har inte lösningen (eller ja, det skulle jag kunna ha, efter lång tid och en fruktansvärd mängd dyra kalibreringar och omkalibreringar. Men då skulle också mekanismen vara lika begriplig som bläckfisken, och när något paradigmskifte sker i samhället, så skulle mätmekanismen ändå missa detta.

Jag tror helt inte att samhällsförändringar i paradigmklass (det kan vi nog ana invandringsfrågan att kunna bli) kan mätas via opinionsundersökningar. Jag ligger (personligt ställningstagande, givetvis) hellre på den proaktiva linjen och försöker styra förändringen i en bra riktning än att jag reaktivt studerar den, och kunna förutse en förändring, strax innan den sker, bara för att exploatera den i stunden.

Opinionsundersökningar runt SD är inte betydelselösa, för de kan tala om ifall och när något konstruktivt kan genomföras.
2014-10-21, 10:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det har väl framkommit tidigare i tråden att just en sådan "simpel omviktning", utifrån förra valet, hade träffat nästan helt rätt?

Javisst, så är det. Nu när vi vet facit, kan vi skruva till vår värderingsmodell så den blir rätt.

Men kan du egentligen skjuta prick, om du slangar in elden med spårljus (för att ta en liknelse som kanske kan förstås)?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in