2014-10-21, 11:21
Medlem
KimKuk-Jings avatar
Tre JAS-plan flög nyss över Göteborg.

Vad är det som händer?
Citera
2014-10-21, 11:24
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
Då man använder återandningsapparater så är tiden man kan befinna sig under vatten mycket lång även om man då är begränsade i hur djupt man kan gå. Begränsningen ligger i själva farkostens batterier i det fallet. Man måste helt sonika upp till ytan för att ladda upp dem om man inte har tillgång till en fungerande snorkel.
Det jag menar är att besättningen sitter relativt oskyddade i en farkost full av vatten och att sjunkbomber eller likn skulle resultera i tinnitus av den allvarligare sorten.
Att då skita i en hink låter knepigt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
Hvorfor det? Sverige har allt at vinda på at en russisk u-båt har hittats af den svenske forsvarsmagt. Det ville være dumt at tige om det.

Det vore kanske dummare att basunera ut en sådan omständighet. Ett spändare läge i Östersjön gynnar inte Sverige.

Hur tror du att NATO skulle reagera på ett kvitto att Ryssland kränker vår skärgård, och vad blir rysk motreaktion.

Att binda ris åt egen rygg är inget bra alternativ. Kanske har vi identifierat en rysk ubåt, oavsett vilket så tror jag att det kommer att bli en väl förborgad hemlighet.

NATO får reda på det ändå? Visst, men inte allmänheten.
Citera
Medlem
Kluffs avatar
Det flög precis sex jaktplan (två tre-formationer eller vad man säger) över Göteborg. De kom in från havet/Torslanda-hållet. Kan det ha någon koppling till allt som händer?
Citera
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dANii
Nåja, dra inte för stora slutsatser vad kvp skriver, att alla resurser skulle gå åt att jaga en "ubåt" är ren nonsens.
Jag tänkte mer att det kanske är något på gång även här i Göteborgsområdet just eftersom inte minst hamnen här har lämnats helt obevakad. Vilket ryssarna så klart känner till.
Citera
2014-10-21, 11:25
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Tre Gripen-plan flyger nu i cirklar över centrala Göteborg. Någon som kan tänka sig att det finns en koppling till det här: http://www.expressen.se/gt/oron-sveriges-storsta-hamn-ar-nu-obevakad/ ?

Citat:
Ursprungligen postat av Ylves1000
Hörde också planen, är det ett symboliskt värde att man flyger över? Jag menar dom kan inte se så mycket idag när är molnigt..

Citat:
Ursprungligen postat av KimKuk-Jing
Tre JAS-plan flög nyss över Göteborg.

Vad är det som händer?
Göteborg?

Vad finns det att se i Gööteboorg?

Citera
2014-10-21, 11:26
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Någon berättade för mig att det finns en tant på Ornö som filmat en c:a 10-meters mini-ubåt i ytläge på nära håll under ett par minuter. Hon hade ringt polis eller militär och erbjudit filmen, men de var inte intresserade. Antingen har polis/militär redan bildbevis så det räcker och blir över eller så är det ytterligare en vandringshistoria i mängden av många.

Säger ju sig själv att det inte är sant, tjänstefel om dem inte vill ha filmen, iallafall för att kontrollera om det finns fler ubåtar.
Citera
2014-10-21, 11:26
Medlem
Kanske lite OT, men såg precis 6 st jas-plan flyga över Göteborg. Tre och tre i formation.

Möjligtvist lite långsökt, men vet någon vad det handlade om?
Citera
2014-10-21, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Jag tror man kommer antingen försöka tvinga upp farkosten idag. Går inte det kommer den släppas iväg.

Hög diplomati med ryssarna pågår nog just nu
Är inne på samma spår! Min teori är att de "föser" den söderut och ut över öppet hav tills dess den lämnar svenskt vatten. Hela operation verkar ju förflyttas långsamt söderut hela tiden.

Vill dock ha all fakta på bordet !!!!!
Citera
2014-10-21, 11:27
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
Det flög precis sex jaktplan (två tre-formationer eller vad man säger) över Göteborg. De kom in från havet/Torslanda-hållet. Kan det ha någon koppling till allt som händer?
Sex jaktplan är då fan inte normalt. Lite då och då (fast mycket mindre de senaste 5-10 åren) har jag alltid kunnat se/höra jaktplan över (centrala) Göteborg. Men det har då aldrig rört sig om sex stycken.

De tre plan jag såg flög över för ungefär tio minuter sedan i riktning mot älven (söderifrån, och väl egentlingen rakt norrut) och tog uppenbarligen en till vända eftersom de efter några minuter kom tillbaka från samma håll och flygande i samma riktning.

Nu slog det mig dock att de tre senare planen jag såg kanske inte var samma utan resten av de sex som du såg..
Citera
2014-10-21, 11:29
Medlem
LampknappeNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Göteborg?

Vad finns det att se i Gööteboorg?

Med tanke på att stridspiloterna i Sverige flög minst 110 timmar vardera år 2013 och 125 timmar 2012 är det väl inte så konstigt att det är plan uppe för övning var och varannan dag i vårt avlånga land. Det är alla fall min uppfattning.

Edit: Blev helt fel med citaten
Citera
2014-10-21, 11:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narkoluder
Nä du "Тритон-НН — погружающийся катер-носитель водолазов проекта 21310" kallas den på ryska vilket översatt blir: Triton-NN - Dränk motor carrier dykare 21310.
Att tillverka en sådan farkost med plana ytor som motstår vattentryck och samtidigt är lätt nog för att plana i 35 knops fart låter sig inte göras.
Besättningen sitter alltså i fullskitna torrdräkter...

Kabinen är inte så stor i dessa båtar. Det får plats kanske fyra personer i den. I lastrummet finns det plats för kanske 20 personer, men detta utrymme är inte trycksatt utan kan bara användas för materiel eller dykare. Troligen kan man vara torrskodd i lastrummet ned till typ 4-5 meters djup medan kabinen fram tål kanske 40 meter.

Med tillräckligt stark motor är det inga problem att få farkosten att plana när man väl pumpat ut vattnet ur lastrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in