2014-10-21, 08:55
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Den tidigare mystiske mannen i svart. Varför var han så intressant i första början? Som jag skrev innan - vem skulle han rent hypotetiskt kunna vara?

Visade sig vara pensionären Ove,själv var man inne på ISIS.Ang bilden på trolling båten,så är där en stor jävla björk med på fotot,google earth visar att björken förmodligen finns på fastlandet.
Senast redigerad av NAVYSEALTEAM6 2014-10-21 kl. 08:58.
Citera
2014-10-21, 08:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikaoja
Det har nu gått snart 5 dagar sedan dem fick in tipset "från en mycket trovärdig källa", vilket visar sig vara en vanlig privatperson utan anknytningar till försvaret. Börjar det inte vara dags att avstyra sökandet snart? Skulle det alternativt kunna vara ett "påhitt" utav försvaret, för att få mer pengar från budgeten, nerplöjt i försvaret?

Bara för att du läser och hör saker från media betyder det inte att du eller din foliehatt vet något om operationen.
Citera
2014-10-21, 08:57
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Malena Britz spekulerar i Expressen TV om att man kanske inte ens vill jaga en eventuell u-båt utan bara konstatera att den finns där. Vad är det för jävla inställning? Påträffar man en främmande makts u-båt i våra vatten ska den antingen tvingas upp till ytan och bjuda på en förklaring alternativt sänkas, Ryssland eller inte.

Annars kan vi ju bjuda in hela jävla Asien i våra vatten och sedan enkelt "konstatera" att dem är här. Då går det bra att lägga ner hela försvarsapparaten så kan jag sitta hemma och "konstatera" istället, blir betydligt billigare.

Det här är inte så enkelt som man kanske tror: Om främmande makt ("stormakt röd") skickar in en anordning, farkost eller till och med bemannad enhet, så ser de till att den är "förnekbar".

I nästa läge kan den ju var hur rysk som helst, och med några operatörer ombord. Sverige skjuter inte folk i fred. Att ingripa med "lagom vapenverkan" är inte enkelt, ens om man kan komma i läge för vapenverkan över huvud taget.

Om vi ponerar att det handlar om en liten mikroubåt, bemannad med kompetenta operatörer, så kan de dessutom utan vidare lämna farkosten, ta sig iland, trycka i några veckor (eller helt enkelt utnyttja att vi inte är en totalitär militärregim, utan uppträda som vilken nyfiken åskådare som helst, ta en plasteka och lydigt lämna platsen då försvaret avlyser den...) Den farkost vi sedan hittar kommer inte att kunna bindas till någon, med någon säkerhet.
Citera
2014-10-21, 09:00
Medlem
Anarkhoss avatar
Vet inte hur jag lyckats missa detta, men är fotot på torpederna vid tunneln från igår?
Citera
2014-10-21, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Vet inte hur jag lyckats missa detta, men är fotot på torpederna vid tunneln från igår?
Stämmer, Expressen stog utanför Muskötunneln och plåtade.
Citera
2014-10-21, 09:01
Medlem
Alla pratar om Ryssland. Tänk om det är nato som övar? Man gör det för att man vill att Sverige ska gå med i nato.
En anna teori att det är naturfotografen Terje som tagit bilder och skickat in =D
Citera
2014-10-21, 09:02
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaoja
Det har nu gått snart 5 dagar sedan dem fick in tipset "från en mycket trovärdig källa", vilket visar sig vara en vanlig privatperson utan anknytningar till försvaret. Börjar det inte vara dags att avstyra sökandet snart? Skulle det alternativt kunna vara ett "påhitt" utav försvaret, för att få mer pengar från budgeten, nerplöjt i försvaret?
Nej, bilden som publicerades offentligt (vars geografiska position FM ljög om initialt) är tagen i söndags.

Oavsett så grundar inte FM en sådan här operation enbart på civila observationer, utan dessa fungerar mer som komplement (till t.ex signalspaning)
Citera
2014-10-21, 09:03
Medlem
keller68s avatar
Ar själv svensk men Sverige är fan i mej ett pajas land.
Rena cirkusen, Artisterna har lämnat manegen men clownerna är kvar.
Ridån har gått ner för länge sedan. Kvar är clowner och media som fantiserar i hop en satans massa dravel.

Lögner på hög nivå. Inkompetenta militärer och höjdare, tyckare hit och dit.
Ta fram bevis eller ta upp denna satans ubåt om den finns. Eller om det är något annat skit.
Kul med alla experter o tyckare som uttalar sig i media trots att de ha fel om allt.
Senast redigerad av keller68 2014-10-21 kl. 09:06.
Citera
2014-10-21, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sl0bban
Högst osäker på om det behövs detta på ett mil-fordon? Jag är inte insatt för fem öre egentligen, spekulerar bara.

Topic; Efter att ha sovit som ett barn inatt och börjar med att läsa igenom de drygt 30-40 sidorna som skrivits under natten kollar jag som dålig ovana på kvällspressens sidor. "Moderskeppet" som de så bond-liknande kallar Concord, har hon rört sig något nämnvärt? Tänker de är i skrivande stund huvudnyheten på Expressen att hon ligger X-distans från Stockholm. Av kartan att döma med mitt ögonmått ligger hon där hon legat sista två veckorna, på ett ungefär.

Har det varit någon förändring i hennes rörelsemönster eller är det bara brist på nya uppdateringar som gör att kvällsblaskorna drar på med menlösa rubriker?

Hon ligger lite längre söderut idag än igår. Fortfarande mindre än 1.5 knops fart vilket borde innebära att hon driver. Positionen för ca 15 min sen var nästan i höjd med Huvudskär. Avståndet är ca 55.5 distans i en bäring på 94° från Huvudskär. Primorsk står fortfarande som destination.

N 58°54.135 E 020°21.021 Är den exakta positionen just nu.
Citera
2014-10-21, 09:10
Medlem
RettaVisans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sektion216
Min lilla teori:

Ett, för ovanligheten för den här tråden, sunt inlägg. Tack

Jag vill lägga till...

För er som tycker (tror, känner, anar osv) att det är normalt för ett tankfartyg på väg till Primorsk att bete sig så som detta gjort så ta en titt på den här bilden.

Det här är redden där vi ofta får stå i veckor när man är på väg in till Rysk hamn.

http://www.marinetraffic.com/se/ais/home/oldmmsi:992736001/olddate:2014-10-20%2023:55:00/zoom:9

Klicka på livekarta...så ser ni de fartyg vilka står där just nu

"Novoship uppgav också att fartyget ska lastas i ryska Primorsk den 23 oktober. Enligt uppgifter till Expressen är NS Concord nu också föranmäld på en lastningslista för att lasta 100 000 ton råolja i Primorsk den 23 eller 24 oktober. Det innebär att NS Concord, med cirka en och en halv dags restid till Primorsk från området utanför Stockholm, inom kort väntas sätta kurs mot Ryssland."

Och här borde NS Concord ligga om hon följde gängse rutiner. I synnerhet som hon just kom från det här området efter 5 månaders ombyggnader i Kronstadt. En marinbas utanför St Petersburg och ett hundskall ifrån den här redden som jag länkar till härovan.

"Expressen har också tagit del av branschens lastningslistor som visar att NS Concord senast hade last ombord den 1 oktober. Då fanns NS Concord i Kronstadt där den enligt listan ska ha fungerat som flytande lager av så kallad vakuumgasolja, en restprodukt. Kronstadt är en stad på ön Kotlin, strax utanför Sankt Petersburg, och är starkt förknippat med sin marinbas med bland annat ubåtar."

Nu ligger hon kvar strax utanför Horstensfjärden.

Det som ytterligare försvårar en vettig gissning i dag är att inte bara Ryssarna är skickliga på PsyOps utan också Sverige är duktiga på detta med att "trolla" i media, också här på Flashback.

Läs den här artikeln som bakgrund.

http://www.fokus.se/2012/05/sveriges-hemliga-propagandasoldater/

Alltså:
- tänk själv
- gräv själv
- låter ett inlägg galet, och kan det inte kontrolleras/verifieras så är det mycket sannolikt en trollning/desinformation
- tro inte på något som Svensk media rapporterar innan du kollat med utländsk media eller källor
- osv...

Tråden är oöverblickbar i det här skedet, och det är precis det som en bra psyops går ut på, vräk på med strunt så att fakta döljs...

Ha en god morgon på er
- mata inte troll
Senast redigerad av RettaVisan 2014-10-21 kl. 09:14.
Citera
2014-10-21, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Jo det hela är väldigt konstigt. Aftonbladet måste absolut gått direkt på den mänskliga källan, levererad av fm, för om man som SVT gick på given information hamnade man väldigt, väldigt fel.
Förstår inte riktigt vad det är ni inte förstår, fm uppger främmande makts närvaro på punkt A, Aftonbladet åker till punkt A och intervjuar fm:s uppgiftslämnare, SVT beger sig dit och finner att allt är en lögn, fm erkänner att allt är en lögn när de konfronteras. Fm ljög och Aftonbladet ljög, punkt A existerar inte.
Att fm ljuger hör till sakens natur, att Aftonbladet ljuger på försvarsmaktens vägnar hör icke till sakens natur, något är väldigt fel.

Eller så tittar SVT på bilden och försöker hitta platsen medan Aftonbladet helt sonika kontaktar fotografen? Det kan vara så enkelt som att Gösta eller Annika tipsar Aftonbladet om att en stridsbåt lagt till vid grannens brygga och de verkar ha intervjuat grannen för att journalisterna där skall lägga ihop två och två.
Svenska journalister sitter ju och talar med vittnen, värdetransportrånare eller internationella brottslingar innan Polisen ens verkar ha en susning var och varanannan vecka så att de får grepp om denne "erik" något dygn efter att FM vart där är väl inte särskilt märkligt?

Att SVT gick på bildspåret och tyckte att "storyn" låg i att FM "ljög" istället för att spinna vidare och göra en intervju med vittnet som de med 99% sannolikhet redan visste var under intervju från Aftonbladet och Expressen (eftersom media vet vad övrig media gör och kör för stories) är ju enbart ett redaktionellt val.
Citera
2014-10-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmhah
Ja gemene man tycker nog att vi bör ställa personerna i ubåten mot väggen men relationsmässigt och säkerhetspolitiskt så skulle nog det vara dåligt för Sverige. Vi gör som vi brukar, leder fienden iväg från/igenom vårt land och håller tyst för att vara så "neutrala" som möjligt. Det är stor skillnad på vad vi civila behöver veta och vad FM behöver veta om detta. FM har inget intresse i att dela med sig av all info dom får egentligen, det är bara riskabelt för rikets säkerhet att hemliga händelser får ljus på sig. FM samlar på sig all information de behöver och därefter skickar de iväg fienden tyst. Håller med dig att vi bör vara med resoluta och dra upp fienden från djupet och visa världen vad som händer. Vi har dock alldeles för fattigt försvar för att agera såhär.
Japp, jag gissar att det varken förr el nu funnits ett verkligt intresse av att "dra upp något till ytan" utan endast markera att vi observerat att de är där. Dels skulle situationen kunna spåra ur (vilket vi inte har resurser för), dels skulle det leda till utrikespolitiska repressalier vilket Ryssland varnat oss för.
Jag skulle tro att om inte så många civilister och andra nationer (Holland, USA, Norge mfl) observerat denna (samt fler tidigare) kränkning så hade det inte blivit mer än en vanlig varning från utrikesministern till Ryska ambassadören. Den tidigare luftrumskränkningen utanför Gotland vill jag minnas att det var Norsk försvarsmakt som varnat oss för, de observerade planen redan från Kaliningrad.
Självklart har FM även i detta fall mycket mer information och bevis än vi någonsin kommer att få veta, så har FM alltid skött sina förehavanden och så kommer även ske nu, hur nyfikna vi andra än är.
Jag tror som så många andra att Ryssland flexar lite för att visa Sverige och NATO vad de kan, bara för att de vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in