Citat:
Ursprungligen postat av
amsta11en
I luftrummet är vi vana vid att ingen kan flyga in obemärkt tack vare radar. Radartäckningen är dessutom extra noggrann på vissa ställen än andra. På samma sätt borde man åstadkomma samma karta under vattnet på vissa utpekade ställen. Inloppen till Stockholms skärgård bl a. Är det verkligen så svårt att ha fasta sonar installationer som kontinuerligt skannar av allt under vattenytan vid en vis plats. Marinen talar ju om att om ubåten rör sig så hittar de den men sina sonar sensorer. Varför måste man använda HMS Visby som plattform till detta. Det låter svindyrt. Om man istället kör med fasta installationer mellan öarna i inloppet. Allt dessa sensorer hittar spelas in och kan jämföras i efterhand. Är det verkligen så svårt? Jag förstår att marinen helst kör omkring med dyra coola båtar men är det verkligen rätt?
Jag har också tänkt den tanken. Det låter så självklart att det borde finnas så att det kanske gör det men av strategiska skäl inte uppges, men vad vet jag. Kanske man därför inte i fredstider "upptäcker" ubåtar på det sättet och använder sig av en "helt vanlig" privatperson.