2014-10-21, 00:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du har inte bevisat någonting. För om det inte vore olagligt skulle dessa billigare hyresrätter ha byggts för länge sedan. Men det har inte hänt och lär inte hända heller...

Du gör som vanligt kapitalfelet att anta att bara för att det inte är så nu så går det inte att göra. Jag påstår inte att det kommer att hända, det har varken du eller jag någon aning om. Det enda jag visar är att det absolut är genomförbart bara viljan finns, vilket du inte på något sätt motbevisat.
Citera
2014-10-21, 15:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Du gör som vanligt kapitalfelet att anta att bara för att det inte är så nu så går det inte att göra. Jag påstår inte att det kommer att hända, det har varken du eller jag någon aning om. Det enda jag visar är att det absolut är genomförbart bara viljan finns, vilket du inte på något sätt motbevisat.

Tvivlar starkt på att det är du som sitter på lösningen till alla problem på bostadsmarknaden. Det finns ingen vilja att bryta mot lagen såklart.
Citera
2014-10-21, 15:43
Avslutad
Citat:
Tvivlar starkt på att det är du som sitter på lösningen till alla problem på bostadsmarknaden. Det finns ingen vilja att bryta mot lagen såklart.

Ge dig, jag har visat att det inte är något olagligt.
Citera
2014-10-21, 15:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ge dig, jag har visat att det inte är något olagligt.

Men vad bra då är allt frid och fröjd och nya billiga hyresrätter kan nu byggas. Ring och berätta det för byggbolagen! Lär bli succé!
Citera
2014-10-21, 16:24
Avslutad
Citat:
Men vad bra då är allt frid och fröjd och nya billiga hyresrätter kan nu byggas. Ring och berätta det för byggbolagen! Lär bli succé!

Det hänger på politikernas vilja och inget annat. Den politiska ideologin idag, även bland sossarna, har gått åt det hållet att det inte skulle kunna hända just nu och kanske inte inom vår livstid eller någonsin. Det kan varken du eller jag svara på. Allt jag säger är att det är fullt genomförbart om viljan finns.
Citera
2014-10-21, 17:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det hänger på politikernas vilja och inget annat. Den politiska ideologin idag, även bland sossarna, har gått åt det hållet att det inte skulle kunna hända just nu och kanske inte inom vår livstid eller någonsin. Det kan varken du eller jag svara på. Allt jag säger är att det är fullt genomförbart om viljan finns.

Det hävdar många debattörer på den yttersta vänsterkanten. Men sossarna är iaf lite mer realistiska. Nej det kommer inte att hända!
Citera
2014-10-21, 17:42
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Och i den andra änden finns det en byggherre som vill ha tillbaka på sin investering.
Därför är det bättre att byggandet sköts av kommunen, de vill inte ha tillbaka på en investering. De vill bara att kommuninvånarna ska ha någonstans att bo.

Citat:
Hyresgäster är bråkiga som fan, det tar lång tid att börja tjäna pengar och man behöver förvalta fastigheten.
Magstarkt att påstå att hyresgäster är bråkiga. Jag har bott i både hyreslägenhet och bostadsrätt, och jag är inte särskilt bråkig.

Citat:
Mycket smidigare att bygga lägenheter och sedan sälja till en bostadsrättsförening för att gå vidare till nästa bygge.
Som sant, bättre att kommunen bygger. De har inga avkastningskrav, vilket gör det billigare för de boende. Det gäller all verksamhet, privata företag gör bara sånt de kan tjäna pengar på. All annan verksamhet får stat och kommun ta hand om.
Citera
2014-10-21, 17:48
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Därför är det bättre att byggandet sköts av kommunen, de vill inte ha tillbaka på en investering. De vill bara att kommuninvånarna ska ha någonstans att bo.

Det tycker inte jag som skattebetalare. Jag vill inte att mina pengar ska gå till bostad till andra än mig själv om det inte är en bra investering för min del.

Citat:
Magstarkt att påstå att hyresgäster är bråkiga. Jag har bott i både hyreslägenhet och bostadsrätt, och jag är inte särskilt bråkig.

Jag arbetar i fastighetsbranschen. Jag har haft kontakt med fler hyresgäster under min karriär än vad du har levt dagar.

Citat:
Som sant, bättre att kommunen bygger. De har inga avkastningskrav, vilket gör det billigare för de boende. Det gäller all verksamhet, privata företag gör bara sånt de kan tjäna pengar på. All annan verksamhet får stat och kommun ta hand om.

Sämre om kommunen bygger, andra områden såsom skola och vård gör redan anspråk på skattepengarna. Avsätta hundratals miljoner för att bygga bostäder är en urbota dum idé. För att inte tala om att det faktiskt är lag på att kommunala bostadsbolag ska ha avkastningskrav. Läs på.
Citera
2014-10-21, 18:00
Medlem
gubbroras avatar
Är det någon i tråden som vet hur stor andedel markkostnaden är av totala byggkostnaden för en lägenhet. Jag har en känsla av att det i normalfallet är en relativt liten andel.Så även om allmännyttan skulle "få" tomten gratis så tror jag knappast att boendekostnaden påverkas i speciellt stor grad.

Det är solklart att det som är viktigaste åtgärderna för att lösa bostadsköerna generellt i landet är att avreglera öka konkurrensen bygg olika lägenheter allt från ettor till stora lägenheter. Tillåt varierande standard dvs möjliggör en bondekarriär så att unga kan komma in på bostadsmarknaden.

Med subventionerad allmännytta kommer situationen enbart att förvärras då det omöjliggör för privata värdar att konkurrera med subventionerade företag.

Därutöver skulle man kunna tänka sig en nystart för HSB så att människor som ville gå samman och bygga sina lägenheter skulle kunna göra det med sitt eget bästa framför ögonen och inte behöva försörja massa HSB-pampar som skiter i medlemmarna och som inte bryr sig om byggkostnader.

Det finns massor av åtgärder som tillsammans skulle kunna lösa problemet men där återfinns inte allmännyttan som subventionerar medelklassens boende i Stockholms innerstad.

Sedan är de patetiskt att skylla på alliansen eftersom det rått bostadsbrist i Stockholm de senaste 40 åren och det kan knappast de senaste 8 åren vara ansvarig för. Det är ytterligare en väsentlig förklaring till bostadsbristen nämligen att göra partipolitik av den. Det är knappast av partipolitiska skäl byggbolag och fastighetsbolag väljer att agera som dom gör det är strikt ekonomiska skäl.

Om man anser att dom agerar på ett felaktigt sätt så bör man kanske lyssna på vad som krävs för att få dom att agera på annat sätt stället för att ta på sig ideologihatten och öronproppar för att slippa uppleva den krassa verkligheten
Citera
2014-10-21, 18:19
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Det tycker inte jag som skattebetalare. Jag vill inte att mina pengar ska gå till bostad till andra än mig själv om det inte är en bra investering för min del.
Ja, vi är ju alla olika. Jag, som skattebetalare, vill hellre att skattepengarna går till allas vår välfärd. Inte så dumt kanske, vem vet om inte också du kommer vara i behov av samhällets omsorger en dag?
Citat:
Jag arbetar i fastighetsbranschen. Jag har haft kontakt med fler hyresgäster under min karriär än vad du har levt dagar.
Ändå en fascinerande generalisering, att hyresgäster är "bråkiga".
Citat:
Sämre om kommunen bygger, andra områden såsom skola och vård gör redan anspråk på skattepengarna. Avsätta hundratals miljoner för att bygga bostäder är en urbota dum idé.
Det finns nog inget vettigare att lägga pengar på än bostäder, som ju är en grundläggande mänsklig rättighet. Alliansen lade ju hellre (lånade) pengar på helt onödiga skattesänkningar

Citat:
För att inte tala om att det faktiskt är lag på att kommunala bostadsbolag ska ha avkastningskrav. Läs på.
Den lagen instiftades av Alliansen, därför är det ju så bra att vi fått en ny regering som kan rensa upp bland dessa lagar som förhindrar bostadsbyggande.
Citera
2014-10-21, 19:28
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Fast varför skulle dom vilja det?

Sjunker priserna får dom ju bygga mer för samma pengar. Dom vill säkert ha en viss konkurens på marknaden för att hålla priserna och sina vinster uppe.

Har inte följt eran diskussion ifall jag missad något viktigt.
Citera
2014-10-21, 19:36
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ja, vi är ju alla olika. Jag, som skattebetalare, vill hellre att skattepengarna går till allas vår välfärd. Inte så dumt kanske, vem vet om inte också du kommer vara i behov av samhällets omsorger en dag?

Vård, visst. Mat på bordet, absolut. Utbildning? Inga problem. Hyresrätter? Nej. Så länge det inte är packat med hemlösa på gator och torg så ska kommunerna inte ge sig in på att bygga hyresrätter. Vi ligger redan efter enormt vad gäller renovering och underhåll av miljonprogramskåkarna, vi ska inte öka på den bördan mer.

Citat:
Ändå en fascinerande generalisering, att hyresgäster är "bråkiga".

Det är just en generalisering, baserad på erfarenhet. Givet att man sällan kommer i kontakt med skötsamma hyresgäster, men hyresgäster är - till skillnad från bostadsrättsfolk - jävligt bråkiga. Noll förståelse, man känner att man minsann har rätt till det ena och det andra och man tar generellt sett betydligt sämre hand om sin bostad än någon som äger den.

Citat:
Det finns nog inget vettigare att lägga pengar på än bostäder, som ju är en grundläggande mänsklig rättighet.

Tak över huvudet finns. Tycker du att Sverige är översvämmat av hemlösa svenskar som inte kan finna någonstans att sova där det är varmt och torrt? Idag får man bo hemma längre, man får bo trängre, men inte fan är det någon mänsklig rättighet att ha eget hyresboende.

Citat:
Alliansen lade ju hellre (lånade) pengar på helt onödiga skattesänkningar

Vi kan diskutera finanspolitik i en annan tråd, du vet förmodligen lika lite om det som du gör om svensk bostadspolitik.

Citat:
Den lagen instiftades av Alliansen, därför är det ju så bra att vi fått en ny regering som kan rensa upp bland dessa lagar som förhindrar bostadsbyggande.

Det förhindrar inte bostadsbyggande, du har fått det helt om bakfoten. Det förenklar för privata bolag att bygga hyresrätter. Snedvrider du konkurrensen så finns det ytterligare en anledning till att inte satsa på hyresbostäder. Vill du ha många hyresrätter finns det ett par saker man behöver göra:

1) Sänk byggnadskraven (buller, energi, handikappanpassning, m.m.)
2) Tvinga kommuner att ställa mark till förfogan för uppförande av bostadshus
3) Inför fri hyressättning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in