Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Nänä. Så enkelt är det inte.
Titta först på brf-marknaden. Där bygger byggbolagen åt sig själva i akt och mening att skapa bostadsrättsföreningar och sälja medlemskap i dessa. Byggbolagen vill då bygga få lägenheter på en bristmarknad så att lägenheterna kan säljas med hög marginal. Man vill inte bygga många lägenheter => bristen minskar => priserna på marknaden faller => byggbolagets marginaler faller. I valet att bygga få lägenheter till samma marginal som när man bygger många, så väljer man att bygga få.
Eller snarare så är det kännetecknande för en
oligopolmarknad att existerande bolag
har någon som helst möjlighet att utöva inflytande på vilken marginal man kan ta ut per enskild försäljning av sina produkter. I en situation med fler aktörer på marknaden så kan de som har lägre operationella och/eller finansiella kostnader acceptera en lägre marginal per försäljning och fortfarande gå med vinst efter finansnetto. Som vinstdrivande verksamhet så är man ute efter att optimera den totala vinsten över tid, inte att bibehålla marginalen per försäljning. Det är inte nödvändigtvis så att en bibehållen marginal per försäljning optimerar total vinst på längre sikt.
Självklart så skulle ett ökat antal aktörer knappast leda till en explosion av nyproduktion av bostadsrätter (i synnerhet eftersom Irlands och Spaniens bostadspriskrascher till följd av kraftig överproduktion finns i färskt minne), men det är inte på något vis en permanent sanning att den svenska byggmarknaden gemensamt har disciplinen att bibehålla utbudet på en nivå där det råder en viss brist. Det går att motverka stor överproduktion med lämpliga regelverk men något vattentätt permanent skydd mot stor överproduktion tror jag inte någon kan konstruera.
Att mängden nyproduktioner av bostadsrätter i Sverige i nuläget är begränsad beror till viss del även på svårigheter för bolagen att få tillgång till mark att bygga på samt bygglov från lokala politiker. Jag tror inte att idéer hos byggföretagarna om att bevara marginalen per såld bostadsrätt är någon viktig förklarande faktor till varför det i någon mån råder brist på bostadsrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Ta nu HR-marknaden istället. Där bygger byggbolag på uppdrag av bostadsbolag. Varför skulle bostadsbolag bygga bort en bostadsbrist som verkar hyresdrivande? Samma hyresintäkt på ett mindre fastighetsbestånd med lägre underhållskostnad. Valet är enkelt.
Här blandar du ihop orsak och verkan ganska rejält, och slutsatserna blir därefter. I nuläget ligger ju innerstadshyrorna för förstahandskontrakt pga politiskt införda regelverk betydligt
under det naturliga jämviktspriset. Införande av marknadsanpassade hyror skulle alltså innebära väsentligt
högre hyror än i nuläget för förstahandskontrakt i attraktiva centrala lägen i storstäder. Att bygga hyresrätter med
bibehållen hyresreglering skulle ha en liten effekt i den riktning du nämner, men det är inte det jag pratar om.
Snarare än "samma hyresintäkt på ett mindre fastighetsbestånd med lägre underhållskostnad", som du hävdar, skulle verkligheten vid marknadsanpassade hyror bli "klart högre hyresintäkt
per lägenhet med bibehållen underhållskostnad
per lägenhet". Även med en viss ökning av hyresrättsbeståndet skulle marknadsanpassade hyror för attraktiva centrala lägen
fortfarande vara högre per lägenhet än nuvarande reglerade hyror på förstahandskontrakt i dessa lägen, dvs även efter det att hänsyn tagits till den sänkande tendensen som ökat utbud skulle innebära för den marknadsanpassade hyran per lägenhet.
Med hänsyn tagen till insikten ovan, kombinerat med insikten att det mycket väl finns plats att bygga fler centrala hyresrätter i Stockholm håller jag med om din avslutande mening: "Valet är enkelt."
Jag skulle inte på något sätt vänta mig en fullkomlig explosion av hyresrättsbyggande där varje park skövlas för att lämna plats åt hyresfastigheter, men att tro att det inte skulle tillkomma någon enda ny hyresrätt i centralt läge som följd av marknadsanpassade (högre) hyror i dessa områden verkar i mina ögon helt verklighetsfrånvänt när det finns vinstdrivande byggare av bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
sjalvebastedrang
Men jag förstår varför många vill tro att om det är brist på en vara och det finns företag som kan tillverka varan, så kommer den att bli tillverkad. Men det är en alldeles för förenklad framställning av hur människan och hennes företagande fungerar, liksom en alltför naiv syn på hur pass komplicerat det är att bygga flerfamiljshus när både teknik, ekonomi och samhällsutveckling ska vägas in i en kalkyl. När stat och näringsliv harmonierar, medborgarna känner framtidsoptimism och det råder goda tider - då byggs det. Och det är också en bra beskrivning av precis hur det inte är i Sverige idag.
Det är helt sant att enkla nationalekonomiska teorier generellt inte är perfekta för att beskriva verkligheten och vilka effekterna skulle bli av särskilda politiska förändringar. Däremot så missrepresenterar du det implicita teoribygget jag gör. Min poäng är att om man tar bort en
artificiellt införd politisk begränsning på prisnivån som den nuvarande svenska hyresregleringen för förstahandskontrakt utgör, så kommer de nya, högre jämviktshyrorna i centrala lägen att, allt annat lika, göra det betydligt mer attraktivt för vinstdrivande verksamheter att producera ytterligare utbud av centralt belägna hyresrätter, så länge som man kan anta att det finns
behöriga hyresgäster (dvs sådana som har råd att betala marknadsanpassade hyror i centrala lägen).
Sen så finns det givetvis flera andra faktorer som sätter käppar i hjulen för nyproduktion, varav sviktande optimism kring svensk ekonomis tillväxtpotential är en (det är ännu mer osannolikt än vanligt att någon regering oavsett politisk färg skulle förorda införande av marknadsanpassade hyror när svensk ekonomi är i lågkonjunktur med obefintlig inflation, och då kvarstår så klart också det existerande dödläget med reglerade, låga hyror för de få som har ett existerande förstahandskontrakt och exakt noll nybyggda centrala hyresrätter produceras per år). Nuvarande möjlighet för befintliga boende att motverka nybygge i sitt närområde genom att överklaga bygglovsprövningar är en annan faktor som också hämmar nyproduktion.
De enkla grundläggande teorierna bygger ju på att det inte finns artificiella begränsningar på hur mycket man kan producera eller till vilket pris man kan sälja sin vara. När sådana begränsningar finns (
som t.ex. på den svenska hyresrättsmarknaden i dagsläget) så är inte förutsättningarna för marknadsjämvikt (dvs då utbud = efterfrågan) uppfyllda, och då kan man såklart inte heller vänta sig att jämvikt skall inträffa så länge som de artificiella begränsningarna kvarstår.