Citat:
Jag känner flera som bor i hyreslägenheter i Stockholms innerstad och gemensamt för dem alla är att de bor mycket större och rymligare än alla som har BR. Ditt prat om folk som bor trångt i hyresrätter i innerstan och som därför skulle välja att bo större i förorten om marknadshyror tror jag inte ett skvatt på.
Däremot skulle flera säkert välja mer normalstora lägenheter om de själva fick betala ett marknadspris.
För att bara ta ett par exempel känner jag ett par med ett barn, dvs. tre personer som bor i en hyresrätt längs Birger Jarlsgatan på 125 kvm. Eller en singeltjej som har en trea på söder trots att hon bor utomlands större delen av året. Sådana exempel är enligt min erfarenhet vanliga och det visar på att mycket yta skulle frigöras med marknadshyror.
Paret med ett barn skulle t.ex. kunna bo i trean som tjejen som bor utomlads större delen av året har. Den tjejn skulle i sin tur förmodligen välja en 1:a i förorten med marknadshyror eftersom hon ändå sällan är hemma. Resultatet av detta är att lägenheten om 125 kvm skulle frigöras till en familj som har behov av den, eller så kanske den skulle delas då den har två entrédörrar (den ena var ursprungligen avsedd för pigan).
Däremot skulle flera säkert välja mer normalstora lägenheter om de själva fick betala ett marknadspris.
För att bara ta ett par exempel känner jag ett par med ett barn, dvs. tre personer som bor i en hyresrätt längs Birger Jarlsgatan på 125 kvm. Eller en singeltjej som har en trea på söder trots att hon bor utomlands större delen av året. Sådana exempel är enligt min erfarenhet vanliga och det visar på att mycket yta skulle frigöras med marknadshyror.
Paret med ett barn skulle t.ex. kunna bo i trean som tjejen som bor utomlads större delen av året har. Den tjejn skulle i sin tur förmodligen välja en 1:a i förorten med marknadshyror eftersom hon ändå sällan är hemma. Resultatet av detta är att lägenheten om 125 kvm skulle frigöras till en familj som har behov av den, eller så kanske den skulle delas då den har två entrédörrar (den ena var ursprungligen avsedd för pigan).
Jag kan villigt erkänna att jag inte har några nämnvärda kunskaper när det gäller hur utbudet av hyresrätter i Stockholms innerstad är fördelat på olika lägenhetsstorlekar, så kanske finns det i nuläget inte så många hyresettor där. I London finns det dock ganska gott om hyresettor även i centrala delar - det var en sådan jag bodde i t.ex., och andra sådana i samma byggnad som stod tomma. Jag extrapolerade bara utifrån det, möjligtvis var det ett misstag. Men hypotetiska nuvarande hyresettainnehavare i Stockholms innerstad skulle rimligtvis uppleva ett visst tryck att söka sig till förortshyresrätter om marknadshyror infördes och de saknar finansiell täckning för att köpa en bostadsrätt.
Dina exempel låter högst rimliga, så där har jag inget att invända emot. Jag tror som du säger att om man införde marknadshyror så skulle befintliga större innerstadshyresrätter förmodligen delas i ett större antal mindre lägenheter (varav vissa då mycket väl skulle kunna stå tomma åtminstone under vissa perioder, liksom i exempelvis byggnaden där jag bodde i London).