Citat:
Ursprungligen postat av
Amsterman
Jag får olika reaktioner från folk jag pratar med som känner till situationen. Min svenske kollega här bara viftar med handen och säger att de hela är överdrivet, några kunder som följer detta ser inget sammanhang varför ryssland skulle leka kurragömma i Svenskt vatten. Min syster där hemma är orolig som bara fan.. Och jag själv vet inte vad jag ska tro på.
Jag vet att det diskuteras hit och dit mycket i denna tråd, både om tumlare som är vilse till att det faktiskt är ryssen. Visst utländsk media är också inblandade, men också där kan man skriva vad som helst och luras.
Men hur är läget i Sverige?
Vad säger SVT1/2 rapport och DN/svd?
Hur diskuteras det i svenska hem? Är folk rädda eller är det överdrivet medietrams?
Förekommer det några aktiviteter i städer som rör detta?
Känns ju liiiiite som att detta "krig" drivs av pressen och inte IRL
Jag skulle säga att det inte råder någon större orohet eller rädsla. Jag skulle nog dela upp befolkningen i två delar:
En stor majoritet som inte är rädda alls
En minoritet som är rädda
Intressant dock är att enlig mig så har dessa två "läger" missuppfattat situationen på ett eller annat sätt. Dom som är rädda är det för att dom tror att "ryssen kommer", att Ryssland ämnar att invadera Sverige eller bomba Stockholm. Så tror jag inte att det förefaller. Det finns 10 länder i Rysslands omedelbara närhet som ligger klart mer pyrt till än vad vi gör. Alltså är en rädsla för invasion eller attack enormt överdriven. Ryssland kommer inte attackera oss....
Men.
Det finns en stor majoritet bland svenskarna som inte tar detta på tillräckligt stort allvar och då menar jag inte att folk ska springa runt i masshysteri och bunkra upp med konserver, utan att dom ska ta sig en titt bakåt i tiden på Rysslands aggressiva utrikespolitik, den Ryska ekonomin och den Ryska militära upprustningen. Sedan ska dessa bekymmersfria svenskar ta sig en titt på kartan. Baltstaterna tillhör en av dom 10 länder som ligger allra mest pyrt till då dom har en tydlig historisk koppling till gamla Sovjet, ryska minoriteter i befolkningen, rysspråkiga osv. När Putin väl bestämmer sig för att annektera baltstaterna (för det tror jag är en fullt reell och rimlig långsiktig plan) så kommer Ryssland vilja garantera att Östersjön är under kontroll. Här spelar Sverige en stor roll och Gotland i synnerhet, det är ingen slump att Ryssland alltid föredragit våra kustlinjer. Vi är ett stort land i Östersjön med en gynnsam strategisk placering. Ryssland vill således ha full koll på Sverige, se till att vi inte går med i Nato, se till att dom vet precis hur illa vi har det ställt försvarsmässigt osv. Ett svagt militärt Sverige är bra för Ryssland, inte för någon invasion utan för att vi inte ska skapa problem när det väl smäller.
Så i mångt och mycket tror jag en stor del av befolkningen lever i en slags svensk, blåögd naivitet där ett angrepp mot oss ligger så långt bort att vi knappt kan föreställa oss detta. Medan en mindre del verkar överdrivet rädda och går igång på saker som att Göteborgs hamn inte är skyddad och annat trams.
I överlag så är det business as usual för i princip alla svenskar.