2014-10-20, 22:49
Medlem
BGHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Kollade upp Primorsk max längd på fartyg dom kan ta emot är 152 meter.NS concorde är 244 meter långt,blir tajt parkering

Finns fler Primorsk i Ryssland (som jag antydde). T ex fd Björkö utanför Viborg.
Citera
2014-10-20, 22:51
Medlem
Citat:
Kollade upp Primorsk max längd på fartyg dom kan ta emot är 152 meter.NS concorde är 244 meter långt,blir tajt parkering

Det är Primorsk i finska viken som avses. De kan ta emot båtar på 307m.
Citera
2014-10-20, 22:51
Medlem
betongbatongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Finns fler Primorsk i Ryssland (som jag antydde). T ex fd Björkö utanför Viborg.
Haha ja full fart mot hamn i 1,1 knop. Man kan tro din pappa är kapten på båten?
Citera
2014-10-20, 22:52
Medlem
glutaminsyras avatar
Jag tror att prof logachev redan plockat upp ubåten.

Att den lämnade hamn så lägligt och åkte rakt mot vårat vatten. En båt som faktiskt är byggd för att bla. transportera miniubåtar. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att det skulle vara ett sammanträffande.

Finns mig veterligen ingenting som talar emot?
Citera
2014-10-20, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Om vi nu hypotetiskt säger att det är en ubåt fullt bemannad någonstans i Stockholms skärgård. Borde den inte upptäckas förr eller senare? Jag menar, man har väl granskat området rätt rejält den senaste tiden och kör med allt ifrån radar till avlyssning under vatten. Eller är skärgården så galet stor? Och djup framförallt? Förstår inte hur ryssarna tänkt, för i så fall har dom ju verkligen målat in sig i ett hörn. Men, å andra sidan - förutsatt att allting fungerar till 110% därnere - så är det väl bara att vänta tills vi svenskar ger upp, lämnar området och sen kan man smidigt lämna vattnet osedd?

Förstår dock inte vad som egentligen skiljer denna incident, ifrån när ryssarna(?) körde in med ett plan tidigare i år? Eller är inte det en lika stor biggie, då vi snabbt upptäckte det och skickade ut det ifrån vårt luftrum?
Uttrycket "nål i en höstack" är ganska passande. Vi har aldrig lokaliserat och lyckats tvinga upp en ubåt från främmande makt, ens på 80-talet när kapaciteten var mångdubbelt högre. Kommer inte hända nu heller. Närmast var vi att sänka en NATO-ubåt, men eldgivningstillståndet drogs in i sista stund.
Citera
2014-10-20, 22:53
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
Jobbar du för Kreml eller?

Ja.

Mitt mål är att avveckla svenska försvaret då det skulle spöa skiten ur oss i en ev konflikt.

Sverige är en militär stormakt vi är rädda att någonsin ställas inför. Framförallt med tanke på hur kraftigt dom handlar när vi skickar in stridsplan. Försvaret försvarar verkligen landet.
Citera
2014-10-20, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glutaminsyra
Jag tror att prof logachev redan plockat upp ubåten.

Att den lämnade hamn så lägligt och åkte rakt mot vårat vatten. En båt som faktiskt är byggd för att bla. transportera miniubåtar. Jag kan inte ens i min vildaste fantasi tro att det skulle vara ett sammanträffande.

Finns mig veterligen ingenting som talar emot?
Har svårt och tro att FM inte har haft stenkoll på den!
Citera
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Syre kan utvinnas ur havsvattnet, teknologin finns hos större ubåtar. Arbetshypotesen här tycks väl vara att det är en mini-ubåt, och då är förmodligen batteritiden den svagaste länken.
Syre framställs genom att spjälka vatten, dumpa vätet överbord och behålla syret. Problemet är att det kräver mycket energi, så det görs i princip bara på atomubåtar. Övriga gör bättre i att ta med en extra tub syrgas i stället för en massa mer bränsle.

För nödfall finns det syreljus som framställer syre i en kemisk process när de brinner. Engångbruk.
Citera
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Det är Primorsk i finska viken som avses. De kan ta emot båtar på 307m.

Tack för infon
konstigt att man fortfarande tuffar söderut i såna fall
Citera
2014-10-20, 22:55
Medlem
Amstermans avatar
Jag är inte bosatt i Sverige längre så ingen svensk tv eller tidning på morgonen, men följer denna tråden och skvallerpressen mycket (easy ha). Dock är källkritik något jag är petig med så de som skrivs i aftonbladet och expressen ser jag mest är trams och totalt överdrivet.

Jag får olika reaktioner från folk jag pratar med som känner till situationen. Min svenske kollega här bara viftar med handen och säger att de hela är överdrivet, några kunder som följer detta ser inget sammanhang varför ryssland skulle leka kurragömma i Svenskt vatten. Min syster där hemma är orolig som bara fan.. Och jag själv vet inte vad jag ska tro på.

Jag vet att det diskuteras hit och dit mycket i denna tråd, både om tumlare som är vilse till att det faktiskt är ryssen. Visst utländsk media är också inblandade, men också där kan man skriva vad som helst och luras.

Men hur är läget i Sverige?

Vad säger SVT1/2 rapport och DN/svd?

Hur diskuteras det i svenska hem? Är folk rädda eller är det överdrivet medietrams?

Förekommer det några aktiviteter i städer som rör detta?

Känns ju liiiiite som att detta "krig" drivs av pressen och inte IRL
Citera
2014-10-20, 22:55
Medlem
Jag förstår inte varför Thomas Mattsson blev så upprörd över att FM mörkade platsen där fotografiet tagits. Expressen-reportrar har ju som jag förstår det varit ute på just den plats där fotografiet tagits och borde vara införstådda med att den angivna platsen var felaktig.

Det borde väl journalisterna informerat deras egen chefredaktör innan publiceringen. Om de inte berättat det innan bör han väl rikta sin ilska mot hans medarbetare.
Citera
2014-10-20, 22:57
Medlem
BGHs avatar
Citat:
Tack för infon
konstigt att man fortfarande tuffar söderut i såna fall

Exakt, och man ska vara framme på torsdag... Fast Professorn ska ju vara framme i Las Palmas 5 december...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in