2014-10-20, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Fast det försvårar ju för de som letar?

Nej, inte om ubåten är under vattenytan...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Grymt fortsätt med fler bilder! Dra upp en live webcamera så blir du flashback legend!

Ska försöka. Återkommer.
Citera
Medlem
Ibn.Battutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Det är väldigt intressant om den sätter kurs rakt på Stockhom för att sedan vika av ganska distinkt från sin kurs. Affärsflyg tar sina passagerare från A-B i en rak linje(någorlunda) den håller inte på och lallar runt i stora riktningsförändringar vilket är slöseri med resurser om det är ett affärsflyg.

Ja, det hade varit intressant om den satt kurs mot Stockholm från Kaliningrad för att vika av strax innan det svenska luftrummet. Den gjorde emellertid inte det. Inget flygplan har gjort så. Som jag nämnde, det finns uppenbarligen ett stort intresse för vissa att rapportera flygplans rörelse i Europa 100-tals mil från insatsområdet, starta en eget tråd.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Hallå!

Okej, jag vill bara påpeka hur jävla värdelöst hela radarstirrandet är. Den enda anledningen det tjatas om så jävla mycket är för att det är en av få saker vi som skrivbordsobservatörer kan känna oss involverade i. Vi kan "göra" något. Ingenting av värde, och inget vi observerat hittills har varit av långvarig relevans, men jävlar vilket tjat det blir om det just för att vissa känner att de får vara med.
Precis samma sak med de två ryska skeppen. Vi kan se de på AIS, alltså tjatar vi som in i helvete utan slut om deras senaste fikapauser.

Jag vet att det är spännande, jag vet att ni vill vara involverade för det är skitcoolt det här (det håller jag med om), men bli inte så in i helpotta stirriga för att ett plan lyft i Långtbortistan. Ni kommer inte komma fram till något intressant genom att stirra er vettlösa på en kommersiell radarupplysning. De ryska kärnvapenbärande bombplanen syns nog inte där.

Förlåt för tonen, men allt tjat om affärsflygplan distraherar från vad som faktiskt händer. Minns ni? Stockholms skärgård? Ubåtar? Hallå???
Citera
2014-10-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GloomyLunatic
Jag tycker vittnet var en pajas. Han gav ett väldigt oseriöst intryck i videon. Att han som 27-åring inte har en mobil på sig när han är ute och röker och kan ta kort med den är otroligt. Att han sedan beger sig upp till stugan och därifrån knäpper en bild med nån typ av digitalkamera låter märkligt. Borde han inte gå ner till bryggan och försöka ta en så bra bild som möjligt?

Att dessutom han hört sin flickvän yra om att det jagas en ubåt redan innan gör det ännu mindre trovärdigt.

Njae, jag avfärdar honom totalt på samma sätt som jag avfärdar den här trådens urspårning gällande "hitta flygplan som verkar läskiga".

Han säger även i början av intervjun att han inte hade aning om vad det var. "Det måste vara nåt nytt"

Sen i slutet hävdar han att han är utom tvivel säker på att det är en ubåt.

Varför skulle detta göra det mindre trovärdigt? Du låter ju som ett skämt.

Du vet väl om att det har varit flera iakttagelser och att denna killen inte var första?
Citera
2014-10-20, 16:21
Medlem
Nej bilden är inte en frame från en film, det är konstaterat tidigare i tråden. Främst eftersom bilden är på 3648x2736 pixlar vilket ingen filmar i. Såvida han inte haft en 4k kamera och filmat med men det måste ändå bedömas som osannolikt.

Det känns däremot inte orimligt att det finns mer material som fm inte velat släppa. Han trodde faktiskt att han såg den efterspanade ubåten och det känns inte orimligt att anta att han då rasslat ner till vattenbrynet och fått en bättre bild under de 5 minuterna han såg den. Denna bild kanske eventuellt skulle kunna rikta misstankarna åt något håll som försvarsmakten inte är så sugna att diskutera förrän de är spiksäkra på vem det är.
Citera
2014-10-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Ja Sverige eller rättare sagt FRA flyger ju sitt affärsflyg mot Ryssland flera dagar i veckan för att signalspana. Vad är det som är så jävla konstigt? En militär insats pågår i Stockholms skärgård, ryssarna
Är lika intresserade som alla andra inräknat de i tråden här på flashback, så varför skulle deras närvaro av signalspaning inte öka nu?

Mitt resonemang var snarast riktat mot diskussionen huruvida planet var civilt eller militärt. Det ser dock ut som att man vill till Helsingfors....
Citera
Medlem
Ena stunden gick den bara upp och vände, andra stunden gick den framåt i 5 minuter. Inga svallvågor säger han. hmm.
Citera
Medlem
REALINs avatar
Ja, ingen idé att sitta och stirra på datorn eftersom militära plan under skarp verksamhet inte syns där förutom i undantagsfall. Speciellt Ryssland är bra på att skita i AIS.
Citera
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Vad är det för djur det skulle vara som lurat civil personer och Försvarsmakten gång på gång under flera år?

Läs tråden, lär dig biologi/zoologi, titta i gamla arkiv, se helheten.
Citera
2014-10-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Det är väldigt intressant om den sätter kurs rakt på Stockhom för att sedan vika av ganska distinkt från sin kurs. Affärsflyg tar sina passagerare från A-B i en rak linje(någorlunda) den håller inte på och lallar runt i stora riktningsförändringar vilket är slöseri med resurser om det är ett affärsflyg.

De avviker just där för att där finns en radiosändare, som fungerar som fyr. Finns säkert ett korrekt fackord för det istället för fyr.
Citera
2014-10-20, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Varför skulle detta göra det mindre trovärdigt? Du låter ju som ett skämt.

Du vet väl om att det har varit flera iakttagelser och att denna killen inte var första?

Tja, kan vara att han ser vad han vill se osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in