Hallå!
Okej, jag vill bara påpeka hur jävla värdelöst hela radarstirrandet är. Den enda anledningen det tjatas om så jävla mycket är för att det är en av få saker vi som skrivbordsobservatörer kan känna oss involverade i. Vi kan "göra" något. Ingenting av värde, och inget vi observerat hittills har varit av långvarig relevans, men jävlar vilket tjat det blir om det just för att vissa känner att de får vara med.
Precis samma sak med de två ryska skeppen. Vi kan se de på AIS, alltså tjatar vi som in i helvete utan slut om deras senaste fikapauser.
Jag vet att det är spännande, jag vet att ni vill vara involverade för det är skitcoolt det här (det håller jag med om), men bli inte så in i helpotta stirriga för att ett plan lyft i Långtbortistan. Ni kommer inte komma fram till något intressant genom att stirra er vettlösa på en kommersiell radarupplysning. De ryska kärnvapenbärande bombplanen syns nog inte där.
Förlåt för tonen, men allt tjat om affärsflygplan distraherar från vad som faktiskt händer. Minns ni? Stockholms skärgård? Ubåtar? Hallå???