2014-10-20, 22:57
Medlem
svallerbyttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
Här är han, sveriges mest eftersökte man!
http://www.tv4.se/nyheterna/senaste

Reportern - Du såg inte att det var du på bilden?
Ove - Nej!
Reportern - Men kan du vara säker nu att det är du på bilden nu?
Ove - Nej, men alla andra säger att det är så. Så då är det väl så.

TV4 avslutar sedan sändningen med att de nu informerat försvarsmakten om att den eftersökta mannen är Ove.

Snacka om att tredje statsmakten tar sig själva på för stort allvar.
Citera
2014-10-20, 22:58
Medlem
Vart befinner sig Gotland någonstans? kan tänka sig att den ligger och bevakar längre ut mot internationellt vatten?
Citera
2014-10-20, 22:59
Medlem
Jag tycker det är kul att se att FM gör något i det här fallet! Inte den vanliga svenska mjäkiga reaktionen.
Man åker med båtar och amfibiesoldater kors och tvärs, ryktas om pansarvagnar på motorvägar etc.
Thats the spirit!
Det spelar ingen roll om man hittar nåt eller inte så länge man visar upp att man har lite "balls"!
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Sammanfattning av FM:s bild:

1. Försvarsmakten gick igår på presskonferensen ut med bilden på den misstänkta ubåten. Man påstod att bilden var tagen söndag förmiddag.

2. På samma presskonferens visade man en karta med tre områden. Den senaste (söndagens) uppgift hade enligt FM kommit från området längst söderut - Jungfrufjärden. Det borde alltså ha varit härifrån bilden kom.

3. Personer på facebook går ut och påstår att någon har tagit en bild från deras tomt utan deras vetskap. I kommentarerna på facebook framgår att personer menar att öarna som syns på bilden är Gökskär och Långholmen.

4. Öarna Gökskär och Långholmen ligger i södra Kanholmsfjärden.

5. Aftonbladet publicerar en intervju med "Erik 27". I artikeln påstår Aftonbladet att "Erik 27" såg farkosten söder om Jungfrufjärden (dvs enligt Försvarsmaktens ursprungliga uppgift).

6. Försvarsmakten erkänner att man ljugit om var bilden var tagen.
Citera
Medlem
glutaminsyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Har svårt och tro att FM inte har haft stenkoll på den!
Det tror även jag att dem har/haft. Men innebär "stenkoll" att dem bevakar den dygnet runt och skulle upptäcka om den tog ombord en miniubåt? En sådan händelse behöver nödvändigtvis inte ske synligt utifrån?
Citera
2014-10-20, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGH
Finns fler Primorsk i Ryssland (som jag antydde). T ex fd Björkö utanför Viborg.

http://ptport.ru/eng/

Tar betydligt större fartyg än 150m..

Men det får man inte säga här i tråden, det passar ju inte den uppblåsta bubblan om att ryssarna har 19 Akula ubåtar i Riddarfjärden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Varför framstår de som idioter? De har skött situationen på ett föredömligt sätt, trots att försvaret idag är så nedmonterat. Snarare borde det öka chanserna till ökat anslag.

Det är svenska folket som bestämmer hur mycket pengar försvaret ska ha. Vill man ha en upprustning värt att nämna måste du ha opinionen med dig=presentera bevisen=opinionen med dig=pengar ur kistan

Varför de framstår som idioter?:
1. Världens pådrag som kostar skattepengar fast vi har inte fått veta varför=spekulation. Det rapporteras ständigt in observationer, varför gick man så i spinn denna gång
2. Hemvärnet i ribbåtar jagar ubåt med KSP (och hela helikopter & sjunkbomstjaffset
3. Man har aldrig lyckats fått upp en ubåt (även när man hade pengar), visst finns konspirationer att man släppt igenom någon men va faan, om Ryssen är här så jävla ofta så får de väl plocka upp båten, hur svårt kan det vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amsterman
Jag är inte bosatt i Sverige längre så ingen svensk tv eller tidning på morgonen, men följer denna tråden och skvallerpressen mycket (easy ha). Dock är källkritik något jag är petig med så de som skrivs i aftonbladet och expressen ser jag mest är trams och totalt överdrivet.

Jag får olika reaktioner från folk jag pratar med som känner till situationen. Min svenske kollega här bara viftar med handen och säger att de hela är överdrivet, några kunder som följer detta ser inget sammanhang varför ryssland skulle leka kurragömma i Svenskt vatten. Min syster där hemma är orolig som bara fan.. Och jag själv vet inte vad jag ska tro på.

Jag vet att det diskuteras hit och dit mycket i denna tråd, både om tumlare som är vilse till att det faktiskt är ryssen. Visst utländsk media är också inblandade, men också där kan man skriva vad som helst och luras.

Men hur är läget i Sverige?

Vad säger SVT1/2 rapport och DN/svd?

Hur diskuteras det i svenska hem? Är folk rädda eller är det överdrivet medietrams?

Förekommer det några aktiviteter i städer som rör detta?

Känns ju liiiiite som att detta "krig" drivs av pressen och inte IRL

Det är ju inget man som privatperson måste oroa sig över. Jag är själv ofta i området där det hela har setts och det var ganska fett, är även det fortfarande. Första två dagarna for jag även ut och kollade militären. Men man behöver inte oroa sig för krig. Möjligen oroa sig om våra politiska tankar om att lägga ner förslaget a la regeringen.

DN är hyfsat källkritisk men det är ändå högsta rubriker. SvD verkar gräva lite mer och kommer med många påståenden. AB och Expressen är ju som dom är.
Citera
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ohctim
Jag förstår inte varför Thomas Mattsson blev så upprörd över att FM mörkade platsen där fotografiet tagits. Expressen-reportrar har ju som jag förstår det varit ute på just den plats där fotografiet tagits och borde vara införstådda med att den angivna platsen var felaktig.

Det borde väl journalisterna informerat deras egen chefredaktör innan publiceringen. Om de inte berättat det innan bör han väl rikta sin ilska mot hans medarbetare.

Gode Mattson tror pga en rad andra turer där statsapparaten varit inblandad, inte minst kring rättssäkerhet, inrikes/utrikes USA, mm, att han har tillgång till en gräddfil av information. Nu visade det sig att han inte alls hade det, därav trumpenheten.

Fast egentligen är det nog som någon hä sa: "Jag tror det mest är ett spel för gallerierna, han inser säkert själv varför försvaret missledde media men väljer ändå att kritisera FM lite för syns skulle gentemot läsarna."

Allt som ett led i medias roll. 3e stadsmakten har det yrats om här i tråden med. Den finns inte. Inse det.
Senast redigerad av probe53 2014-10-20 kl. 23:10.
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Jag misstänker att när Svenska militären väl agerade så var ubåten långt borta. Logachev plockade enkelt upp båten på bbehörigt avstånd. Vad NS Concord gjorde var tydligen bara att dra uppmärksamhet till sig. Att den seglade under Liberiansk flagg var bara ett sätt att kunna säga att man hade Ebola eller liknande ombord. Man svenska militären borde ha bordat skeppet Concord iaf. Nåja nå vidare allvarligt tror jag ej att detta Var
Citera
2014-10-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glutaminsyra
Det tror även jag att dem har/haft. Men innebär "stenkoll" att dem bevakar den dygnet runt och skulle upptäcka om den tog ombord en miniubåt? En sådan händelse behöver nödvändigtvis inte ske synligt utifrån?

Antagligen har FM givit ryssarna en tidtabell och tittar till den var femte timme.. Eller vad tror du?
Citera
2014-10-20, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Någon som vet hur försvarsmakten gör för att stänga inne en eventuell undervattensfarkost?
Är det minor och nät som gäller? Kan man få ut det snabbt? Hur påverkar massmedias rapportering?
Är väl inte bra om främmande makt får reda på hur försvarsmakten arbetar med jakten.
Känns som att man fått svar på sina egna frågor idag. Försvarsmakten har av naturliga skäl använt sig av dimridåer. Därför går det inte att lita på medierapporteringen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Ja, ingen elitsoldat skulle bete sig så där. Inte ens efter en 70:is Vodka. Någon som vet ifall polisen hjälper till i sökandet? Deras helikoptrar har ju värmekamera. Borde inte vara så svårt att hitta människor på land när det är kallt ute.
Men kanske en illegalist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in