2014-10-20, 20:24
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Så man ska helt plötsligt bara bestraffa en spelare hårdare än vad man bestraffar andra spelare i samma situation för att Fernholm KANSKE inte är tillbaka snart. Låter vettigt.
Eh? Det var inte det jag sa, hur får du det till det? Fattar inte vad du försöker vrida det till att jag menar. Det enda jag menade med det var att avstängningen är för kort med tanke på gärningen och skadan Fernholm ådrog sig.
Citera
2014-10-20, 20:40
Medlem
Ferross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Displaced
Eh? Det var inte det jag sa, hur får du det till det? Fattar inte vad du försöker vrida det till att jag menar. Det enda jag menade med det var att avstängningen är för kort med tanke på gärningen och skadan Fernholm ådrog sig.

Fast sett ur ett historiskt perspektiv så får ju Forsberg ett ganska så hårt straff? Jag kan hålla med om att huvudtacklingar bör straffas hårdare än så här men om man ger Forsberg 10-15matcher så går man helt ifrån hur man bedömt liknande fall i flera år, ska man vara någorlunda konsekventa i hur man vanligtvis straffar liknande tacklingar så kan man inte ge Forsberg ett så mycket längre straff än det han fått.

Man kan ju inte avvika för mycket från praxis. Om folk menar att man ska ge Forsberg 15 matcher och sen använda det som prejudikat i framtiden för huvudtacklingar så är jag däremot på tåget. Men ur ett historiskt perspektiv så är 7 matcher för en onödig armbåge ett väldigt hårt straff, folk verkar ha missat det helt.
Citera
2014-10-20, 20:42
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Han blir ju bara borta fyra matcher. Medan Forsberg glatt kan fortsätta spela inom kort lär det nog dröja innan Fernholm är tillbaka. Jag hade hoppats på 15 matcher varav kanske 5 omvandlats till böter, så 10 i praktiken. DN borde göra ett exempel av detta, man hoppar inte med armbågen in i huvudet på folk för helvete.
15 matcher, vad händer då när det blir ännu fulare tacklingar? Och inte hoppar Forsberg när han tacklar, såg inte ut så live och inte heller på klippet jag sett men du har väl starkare glasögon.
Citera
2014-10-20, 21:15
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
15 matcher, vad händer då när det blir ännu fulare tacklingar? Och inte hoppar Forsberg när han tacklar, såg inte ut så live och inte heller på klippet jag sett men du har väl starkare glasögon.
Är det fulare grejer än så kan jag gott och väl ta att det blir mer än 15 matcher.
Citera
2014-10-20, 21:17
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferros
Fast sett ur ett historiskt perspektiv så får ju Forsberg ett ganska så hårt straff?
Kanske det. Det är helt upp till DN hur man vill behandla och ta sig an dessa fall, och de visar rätt tydligt att de inte tas på särskilt allvar med en så kort avstängning. För många spelare lär ju 4 matcher bara vara en axelryckning när man ändå bara blir borta från spel i drygt en vecka. Om man dessutom vill stävja olyckor/regelbrott som detta är skulle man göra bättre i att ge en avstängning och böter som faktiskt känns ordentligt.

Citat:
Tja, rimligen ännu längre avstängningar kanske? Och vad är egentligen värre än detta? Ren misshandel med klubban kanske? Hoppa på domaren? Och rent historisk ger det redan mycket längre straff.

Och jo han hoppar, titta noggrannare. Man ser ju hur han lyfter och sedan faller ned igen efter kontakten. Och hur annars förklarar du att en kille på 1.85 hamnar med axeln i huvudet på Fernholm som är 1.97?

Edit: https://www.youtube.com/watch?v=iNMI1WApEgE

Seriöst, det är inte ens diskuterbart, man ser hur skridskorna lyfter.
Senast redigerad av Displaced 2014-10-20 kl. 21:21.
Citera
2014-10-20, 21:24
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Fast vi är ute på hal is om ev. skada ska inverka på straffet. I överfall utsätter man offret för en skaderisk, men exakt hur skadan ter sig och om den ens uppkommer beror oftast på så många olika faktorer som är bortom mänsklig påverkningsförmåga. Skillnaden mellan någon enstaka matchs återhämtning och en helt förstörd karriär är vad oss belangar ibland bara slump. I straffet bör beaktas vilken risk för skada man utsätter motståndaren för, inte vilken skada som faktiskt uppkommer.

Annars får vi ju en absurd situation där brutala övergrepp kan gå med minimalt straff för att offret hade enorm tur i att undvika skada, liksom relativt små förseelser kan få hårda straff för att offret föll olyckligt efteråt.
Citera
2014-10-20, 21:27
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Kanske det. Det är helt upp till DN hur man vill behandla och ta sig an dessa fall, och de visar rätt tydligt att de inte tas på särskilt allvar med en så kort avstängning. För många spelare lär ju 4 matcher bara vara en axelryckning när man ändå bara blir borta från spel i drygt en vecka. Om man dessutom vill stävja olyckor/regelbrott som detta är skulle man göra bättre i att ge en avstängning och böter som faktiskt känns ordentligt.

Tja, rimligen ännu längre avstängningar kanske? Och vad är egentligen värre än detta? Ren misshandel med klubban kanske? Hoppa på domaren? Och rent historisk ger det redan mycket längre straff.

Och jo han hoppar, titta noggrannare. Man ser ju hur han lyfter och sedan faller ned igen efter kontakten. Och hur annars förklarar du att en kille på 1.85 hamnar med axeln i huvudet på Fernholm som är 1.97?
Axeln? Det är ju den höga armbågen som är det fula.
Och nej jag tittar noggrant men ser inte att han hoppar in den dvs. skridskorna lämnar inte isen innan tacklingen däremot en gnutta efter kontakt vilket är normalt.
Ett skolboksexempel på en ful armbågstackling med hopp i hög fart är Ölvestads mordförsök på Enterfelt, gav bara 1 matchs avstängning. Antar att du och Garpenlöv inte har den som måttstock när han kräver 15 matcher för Foppas..
Men återigen tacklingar mot huvudet ska bestraffas hårt och jag köper straffet speciellt nu när det kommer fram att Fernholm fick hjärnskakning av detta.
Citera
2014-10-20, 21:29
Medlem
siryessirs avatar
Citat:

Med tanke på skadan han ådrog sig? Så du menar att om Fernholm inte hade blivit skadad så borde avstängningen bli kortare?
Citera
2014-10-20, 21:31
Medlem
von_Ss avatar
Jag tycker man ska ge tacklingen samma straff som liknande tacklingar från tidigare år, utan att ha någon koll på vad som är "standard".

Har inget emot att ha högre straff för sådana tacklingar men då ska det bestämmas innan säsongen. Att ge Forsberg 10 matcher som ett "exempel" hade varit helt fel. Om jag kör för fort vill jag ha böter efter vad lagen säger, inte att det helt plötsligt kostar 20 000 som ett varningens exempel för andra.

Disciplinnämnden borde ha olika skalor. 1 match för nivå 1, 3 matcher för nivå 2, 5 matcher för nivå 3 och 10 matcher för nivå 4 till exempel och sen ha vissa (breda) riktlinjer för vad varje nivå innefattar. Detta bör göras klart och tydligt innan säsongen för att undvika så mycket gnäll som möjligt.

Sen tycker jag att omvandlingen till böter är trams.

Jag har ingen aning om hur något fungerar i dagsläget och min hjärna är slutkörd för denna dag. Bara spottar fram lite ord.
Citera
2014-10-20, 21:35
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Jag tycker man ska ge tacklingen samma straff som liknande tacklingar från tidigare år, utan att ha någon koll på vad som är "standard".

Har inget emot att ha högre straff för sådana tacklingar men då ska det bestämmas innan säsongen. Att ge Forsberg 10 matcher som ett "exempel" hade varit helt fel. Om jag kör för fort vill jag ha böter efter vad lagen säger, inte att det helt plötsligt kostar 20 000 som ett varningens exempel för andra.

Disciplinnämnden borde ha olika skalor. 1 match för nivå 1, 3 matcher för nivå 2, 5 matcher för nivå 3 och 10 matcher för nivå 4 till exempel och sen ha vissa (breda) riktlinjer för vad varje nivå innefattar. Detta bör göras klart och tydligt innan säsongen för att undvika så mycket gnäll som möjligt.

Sen tycker jag att omvandlingen till böter är trams.

Jag har ingen aning om hur något fungerar i dagsläget och min hjärna är slutkörd för denna dag. Bara spottar fram lite ord.

Problemet med disciplinnämnden är ju att man inte riktigt har haft någon nivå. Det blir lite tombola över det hela.
Citera
2014-10-20, 21:42
Medlem
Displaceds avatar
Citat:
Axeln? Det är ju den höga armbågen som är det fula.
Menar förstås armbågen, duh.

Och du är för enögd att se att han hoppar. Pausa i kontaktögonblicket, skridskon är ju inte i isen.

Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Med tanke på skadan han ådrog sig? Så du menar att om Fernholm inte hade blivit skadad så borde avstängningen bli kortare?
Inte nödvändigtvis. Men skadan är ju ett resultat av den våldsamma handlingen, så det är en bra indikation på hur allvarlig tacklingen är. Tycker inte det känns orimligt att ha resultatet av handlingen i åtanke åtminstone. Det ska dock inte vara en avgörande faktor, förstås.
Citera
2014-10-20, 21:45
Moderator
sm910difs avatar
Jag kan inte tycka att Forsbergs tackling är i sig är mycket farligare än andra armbågstacklingar. Det går inte särskilt fort eller är särskilt mycket (nåja, relativt) mycket kraft bakom. Däremot är den bara så ogenerat uppenbar, Forsberg som är så mycket kortare än Fernholm, oavsett om han hoppar så behöver han dessutom tvingas lyfta armbågen så brant uppåt från axeln för att ens kunna nå Fernholms huvud. Annars brukar ju armbågen mer peka rakt ut från axeln, eller åtminstone bara lätt uppåt i de fall det är två jämnlånga.

Uppsåtet blir så ju mycket tydligare här, men samtidigt så lär ju kraften bli mycket mindre än när du får mer av kroppen bakom. Även om det uppenbart var tillräckligt för att sänka Fernholm på obestämd tid. Att 7 matcher är ett högt straff i förhållande till tidigare incidenter är ju ingen tvekan om. Största problemet tycker jag ligger i att Disciplinnämnden har så lite spridning på sina straff. Tackla vanligt en spelare som inte ens försöker hålla huvudet uppe - 3 matcher. Överfall en spelare med syfte att skada medelst armbåge - 3 matcher. Säg "jävla fitta" till linjemannen - 3 matcher. Eller ja, vad som än anmälas så kommer det ut ett straff kring 1-5 matcher. Behåll den skalan för incidenter av olämpligt uppträdande och olyckliga situationer utan större intention att skada, differentiera ut överfall och låt de gå upp mot 10-15 matcher.
Senast redigerad av sm910dif 2014-10-20 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in