2014-10-20, 20:36
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Smart drag av FM att släppa fel kartor för att driva ev.främmande undervattenverksamhet söderut.
En sak jag inte kan släppa är Aftonbladets "Erik". Vem är han inhyrd av för att förvilla media mer?

I tråden nämndes långt innan idag ett FB inlägg där tomtägaren sade att bilden var tagen från hans tomt men "Erik" hade inget med hans mark att göra eller liknande?

Detta var jag inne på redan tidigare idag. Innan FM gick ut med att platsen var felaktig.
Citera
2014-10-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Snabb uppdate:

Ett par "nissar" rapporterar in till försvarsmakten att de minsann sett ngt suspekt. Plats nr 1

Därpå rapporterar ngn in ännu en iaktagelse, samma område typ. Det börjar röra sig i media o försvarsmakten skickar ut lite skrot. Plats 2

En grabbhalva rapporterar foto o siktad ubåt, full fart på media , försvarsmakt, beskyllnigarna mot ryssland haglar. Plats 3

Et libyskt reggat oljefatyg rapporteras ligga utanför sverige o kan vara moderfatyget. Plats 4

Pådrag i media världen över.

idag har man sökt i "utfarten" till hela skärgården, efter det når den sk ubåten internationellt vatten snabbt. Försvarsmakten övertygad om kränkning.

Bestäm du, tidnings o försvarsmakt anka eller på riktigt. Teorierna är lika många som svaren.
Glöm ikke! :
Jag tror absolut att miltärens främsta orsak till operationen är uppsnappade radiomeddelanden från skärgården. SVDs reporter som kom med detta avslöjandet är onekligen rejält seriös med djupa kontakter inom försvaret. Såg ni Agenda? Där var han benhård att hans information var korrekt!
Citera
Medlem
evilkittys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
De sa "ingen kommentar" om just det ämnet, faktiskt.

Deta var ju inget som FM gick ut med, utan något som SVD "avslöjade". Skulle väl i så fall vara att de läckt desinformation till SVD men det känns osannolikt i detta sammanhanget.
Citera
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eWhored
Bilden är INTE fake. Bara vart platsen bilden är tagen är felaktig. Läs för helvete!

"Men nu erkänner försvarets presschef Philip Simon att de medvetet ljugit om den exakta platsen – för att inte ”hjälpa främmande makt”"
Var står det att den är fake i mitt inlägg om vad som hänt?
Citera
2014-10-20, 20:39
Medlem
Har alla inblandade glömt den kända devisen att "I krig och kärlek är allt tillåtet".
I dagens mediavärld där allt blir känt för alla två minuter efter beslut finns det ingen annan väg att gå, om man vill hålla info för sig själv, än att vilseleda omvärlden i fakta, om man vill hålla motståndaren ovetandes vad man sysslar med.
Konstigare än så är det inte, oavsett vad Expressen anser.
I och för sig kan jag se ytterligare en anledning och det är, som jag nämnde i förra inlägget, att vårt väpnade försvar försöker göra gällande att situationen står närmare ett framgångsrikt slut än vad det egentligen är eller har varit. Personligen tror jag inte att de någonsin varit "nära". Det kanske var minkar det här gången också.
Till slut börjar man ju faktiskt undra om inte detta var ännu ett utspel för att återupprusta försvarmakten. Sådant har hänt förr.
Citera
2014-10-20, 20:39
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dudde123
Glöm ikke! :
Jag tror absolut att miltärens främsta orsak till operationen är uppsnappade radiomeddelanden från skärgården. SVDs reporter som kom med detta avslöjandet är onekligen rejält seriös med djupa kontakter inom försvaret. Såg ni Agenda? Där var han benhård att hans information var korrekt!
just det, den punkten glömde jag, radiosignalerna.

Fan, börjar tro detta är en ren parodi, små löjliga kustkorvetter åker runt o letar i ett hav större än fan själv, genant. Vi skulee haft ett 20 tal kraftigt stora slagskepp o rena ubåtsjagare som jänkarna. Vi har en jävla massa kust.
Citera
2014-10-20, 20:40
Medlem
En släkting till mig jobbar inom Försvarsmakten, snackade med han idag.
Då sa han att alla länder som åker in med ubåtar i andra länder och spanar alltid går upp till ytan när dem är tillbaks ute på internationellt vatten, dock gjorde inte Ryssland detta.

Tex så berätta han att ubåten utanför göteborg för några år sen gick upp och visade sig och den va från Nederländerna detta är ju dock en försvarshemlighet....
Citera
2014-10-20, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudersvinet
Varföre skulle en begåvad människa skicka in en fjantig farkost i våra vatten ? Kan någon se någon vettig anledning att göra något så meningslöst ? Vill man veta något om svenskt försvar är det bara att fråga försvarsstaben eller gå runt i lågskor och kolla själv. Nu är det dags att äska pengar av nya regeringen i kommande budgeten och vad passar då makligare än att presentera en hemsk ubåt från lede fi inne i vårt fostervatten ?!

Om Sverige nu närmar sig NATO är det inte alls otroligt att stridskrafter från NATO i framtiden kan bli stationerade eller operera ifrån Svenska skärgårdsområden och befintliga baser. Att då inte i förväg göra så pass stora förberedelser som möjligt för att kunna verka i dessa områden skulle vara tjänstefel av en motståndare.
Att placera ut egna bottensensorer för att övervaka Svensk trafik är ett ypperligt sätt för en motståndare att få ett hum om lokala förhållanden.
Att NATO ubåtar faktiskt rört sig i området som en del i en gemensam övning med Svenskarna ger ju alla anledningar till att faktiskt ligga i området och spana.
Citera
2014-10-20, 20:42
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Har alla inblandade glömt den kända devisen att "I krig och kärlek är allt tillåtet".
I dagens mediavärld där allt blir känt för alla två minuter efter beslut finns det ingen annan väg att gå, om man vill hålla info för sig själv, än att vilseleda omvärlden i fakta, om man vill hålla motståndaren ovetandes vad man sysslar med.
Konstigare än så är det inte, oavsett vad Expressen anser.
I och för sig kan jag se ytterligare en anledning och det är, som jag nämnde i förra inlägget, att vårt väpnade försvar försöker göra gällande att situationen står närmare ett framgångsrikt slut än vad det egentligen är eller har varit. Personligen tror jag inte att de någonsin varit "nära". Det kanske var minkar det här gången också.
Till slut börjar man ju faktiskt undra om inte detta var ännu ett utspel för att återupprusta försvarmakten. Sådant har hänt förr.
Sa jag tidigt, dom visste att det skulle komma mer men lägger man då en smärre landskris innan beslut blir kassakistan såååå mkt större. Det kostar o inte sälja jas o inte få sälja vapen.

Jättepådrag för minlar va det sist...... o vi tvingade aldrig upp ngn med alla våra försök på 80 talet.
Citera
2014-10-20, 20:43
Medlem
Hoppas de finns kvar...

http://www.dn.se/nyheter/malsten-platsen-for-konspirationsteori-1982/

"Under den korta tiden den natten skapades grunden för konspirationsteorin att en kränkande ubåt medvetet släpptes ut. Konspirationsteorin bygger på att det under samma tid skulle ha förekommit indikationer på undervattensaktivitet från en minlinje vid Mällsten, att radiotrafiken skulle ha störts, att beskedet om eldtillstånd dröjde så att minorna inte kunde användas. Allt detta kunde tolkas som att en ubåt medvetet fick smita ut."
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eWhored
Bilden är INTE fake. Bara vart platsen bilden är tagen är felaktig. Läs för helvete!

"Men nu erkänner försvarets presschef Philip Simon att de medvetet ljugit om den exakta platsen – för att inte ”hjälpa främmande makt”"

FM ljuger därför att bilden föreställer en nato-ubåt. Hur svårt ska det vara att fatta? Vem tror att ryssarna skulle sända hit ubåtar när hela Östersjön och skärgården kryllar av nato-fartyg? Det pågår en jävla nato-övning just nu i Östersjön om folk inte uppfattat det!
Citera
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknowman
En släkting till mig jobbar inom Försvarsmakten, snackade med han idag.
Då sa han att alla länder som åker in med ubåtar i andra länder och spanar alltid går upp till ytan när dem är tillbaks ute på internationellt vatten, dock gjorde inte Ryssland detta.

Tex så berätta han att ubåten utanför göteborg för några år sen gick upp och visade sig och den va från Nederländerna detta är ju dock en försvarshemlighet....

Jasså, berättade han även när detta var? när ryssbåten alltså inte gick upp till ytan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in