2014-10-20, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyStreet
Hemskt, dom borde gå ut med all information, speciellt nu medans operationen pågår.

Nä förstod att det skulle uppfattas så i efterhand. Inte så jag menade. Dom ska absolut hålla på det mesta av sin information. Kan dock tycka att om man väl väljer att släppa information så ska den vara korrekt. Annars blir det väldigt svårt att lita på militären om dom går ut med andra saker och tex ber allmänheten om hjälp.
Citera
2014-10-20, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyStreet
Hemskt, dom borde gå ut med all information, speciellt nu medans operationen pågår.

Absolut inte, det är endast batikhäxor, Åsa Romson och vapenvägrare som tänker mer med hjärtat än med hjärnan som kan tycka så tror jag. Det som kan gynna inkräktaren ska man inte berätta om, elementärt.

Om en ubåtsbesättning har landstigit har de troligtvis kontakt med omvärlden på ett eller annat vis, allt som kan skapa dem bra förutsättningar att ta sig hem oupptäckta ska man inte syssla med.
Citera
2014-10-20, 19:59
Medlem
Soxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Nej, det kan inte bli krig.

Tar upp dem, förhör dem, skickar hem dem.

Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Det kan alltid bli krig, i teorin. Men det blir inte krig. Om ryssarna hittas sänks de eller så tas de till fånga. Oavsett skulle det bli ett jävla rabalder, men krig? Nä. Vi startar ju aldrig krig, och ryssen har inte råd. Han är upptagen med annat, och Sverige är svårt att slåss mot med tanke på geografin. Då blir det till att invadera över Östersjön (fet chans), eller ta sig via Finland. Oavsett är det inte proportioneligt, med tanke på vad frågan gällde från början. Jag är inte alls orolig för att det skulle bli krig.

Tack för svar
Citera
2014-10-20, 20:00
Medlem
Försvaret har hävt avspärrningen på vattnet i Stockholms skärgård.
Enligt experter kan det bero på att "målet är uppnått".
– Man har hittat något och kunnat bekräfta det. Eller så fortsätter man att leta, säger Stefan Ring, militärstrategisk expert vid Försvarshögskolan.
Citera
2014-10-20, 20:01
Medlem
Tjerk.Plekkers avatar
AB just nu: – Man har hittat något och kunnat bekräfta det. Eller så fortsätter man att leta, säger Stefan Ring, militärstrategisk expert vid Försvarshögskolan.

Ok, klart som korvspad alltså!
Citera
2014-10-20, 20:03
Medlem
zetruzs avatar
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2014/10/fortroendet-for-forsvaret-skadat/

Jag tycker att det är häpnadsväckande att försvaret sprider desinformation. Det är rimligt att marinen inte vill redovisa all sin information för den främmande makt vars undervattensfarkost man vill nu försöker hitta, men det är ändå oacceptabelt att försvaret inför svenska folket först hävdar att man verkar för ökad öppenhet – och sedan distribuerar felaktiga kartor.
[...]
Jag upprepar gärna att alla nog har förståelse för att försvaret inte kan berätta allt, men oriktiga uppgifter bör inte spridas.

Citera
2014-10-20, 20:04
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
K34:an har legat där sedan i fredags.

Det är inte Korvett K34 Visby utan ett fartyg med specen:

Fartygstyp:High Speed Craft
Längd × Bredd 16 X 4

som av en händelse stämmer utmärkt med måtten på denna båt:
http://www.marinetraffic.com/se/photos/picture/ships/1456166/265712870

Visby har varit ute och rört på sig hela tiden så någon som har laddar upp
bilder på Visby har kopplat dem till fel fartyg.
Citera
2014-10-20, 20:05
Medlem
Citat:
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2014/10/fortroendet-for-forsvaret-skadat/

Jag tycker att det är häpnadsväckande att försvaret sprider desinformation. Det är rimligt att marinen inte vill redovisa all sin information för den främmande makt vars undervattensfarkost man vill nu försöker hitta, men det är ändå oacceptabelt att försvaret inför svenska folket först hävdar att man verkar för ökad öppenhet – och sedan distribuerar felaktiga kartor.
[...]
Jag upprepar gärna att alla nog har förståelse för att försvaret inte kan berätta allt, men oriktiga uppgifter bör inte spridas.

Expressen trodde inte att de utnyttjades för att sprida desinformation..Hahahahaha. (---- ..- ---- ..- ---- ..-)
Senast redigerad av Saltl 2014-10-20 kl. 20:08.
Citera
2014-10-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greger-The-Neger
Jag hoppas att det är ironi jag svagt känner av i ditt inlägg, men i dagens Sverige måste man ju fråga.

Jag var sarkastisk. Just nu känns det som att media jobbar emot Sverige. Dom rapporterade ju att ett fartyg lämnade Ryssland och minuter senare stängde fartyget av sin radar.
Citera
2014-10-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Degis
Hur vet du det? Lyssnar du? I så fall får du gärna dela med dig om något av betydelse sägs!

Jag lyssnar direkt med min kommunikationsradio. PSK modulering så ingenting är begripligt.
Sändaren är avsedd för kommunikation med ubåtar i undervattensläge. Därför undrar jag om
någon vet var våra ubåtar är? Ligger de vid kaj kan man undra till vem sändningen riktas.
Citera
2014-10-20, 20:09
Medlem
Den här hysterin tog jag med en nypa salt redan från första dagen. Jag har följt tråden med intresse utan större entusiasm. Luttrad av 8 års ståpäls på 80-talet då till och med stadsministern (Fälldin) gick ut i en extrasändning och berättade att nu var det allvar, en stor oljefläck kom upp till ytan efter ett antal sjunkbomber!

Alla som var med på den tiden vet att våra resurser är sämre nu än då. Vi har inga helikoptrar som kan sättas in omedelbart utan underverksamhetens vetskap. Vi har inte heller erfarenheten från den tiden då alla inblandade är pensionärer idag.
Dessutom, har med all sannorlikhet vår motståndare mer kännedom än oss när det gäller vårt försvar och, hör och häpna, hur vår skärgård ser ut under utan.
Fiasko - är ordet... så ser vårt leksaksförsvar ut.
Senast redigerad av catami 2014-10-20 kl. 20:11.
Citera
2014-10-20, 20:09
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:

[...]

Försvaret är väl medvetna, precis som alla vi andra, att media är som jävla gamar kring ett döende djur.
Då är det enklare att skicka dom åt nått annat håll, så dom håller sig ur vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in