• 1
  • 2
2014-10-20, 18:45
Medlem
Så här sa sjuksköterskan i telefonen till mig:
Järn 6
Transfereitinmättnad 0,07
Tpk 84

Kan någon förklara?
Hur går de vidare?
Sökte för trötthet och riklig mens.
Citera
2014-10-20, 19:08
Medlem
E.W.s avatar
Du har järnbrist. Det förklarar din trötthet. Orsaken är rikliga mensblödningar.

Du har även en minskning av blodplättarna, alltså de som hjälper blodet att koagulera. Det kan bidra till rikliga mensblödningar.
Senast redigerad av E.W. 2014-10-20 kl. 19:11.
Citera
2014-10-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Du har järnbrist. Det förklarar din trötthet. Orsaken är rikliga mensblödningar.

Du har även en minskning av blodplättarna, alltså de som hjälper blodet att koagulera. Det kan bidra till rikliga mensblödningar.
Tusentack, men varför har jag minskning av blodplättarna?
Hur pass allvarlig är järnbristen?
Är rädd för att tuppa av ibland.
Tror du det räcker med järntabletter?
Citera
2014-10-20, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sstar1
Tusentack, men varför har jag minskning av blodplättarna?
Hur pass allvarlig är järnbristen?
Är rädd för att tuppa av ibland.
Tror du det räcker med järntabletter?

En sak till bara. Ska jag hålla mig hemma ett tag från jobbet? Känner mig så fruktansvärt trött och sum( är det ett ord eller?). Har ett ganska fysiskt jobb.
Citera
2014-10-20, 19:27
Medlem
E.W.s avatar
För att veta hur allvarlig blodbristen är behöver men ett prov som heter Hb. Jag tror att de har tagit det provet samtidigt som de andra.

Det brukar räcka med järntabletter, men man kan få hålla på ganska länge (ibland flera månader).

Din finns olika strategier för att utreda låga blodplättar. Diskutera det med din läkare.

Om du behöver vara sjukskriven beror på om du orkar med ditt jobb eller inte.
Citera
2014-10-20, 19:30
Medlem
Citat:
För att veta hur allvarlig blodbristen är behöver men ett prov som heter Hb. Jag tror att de har tagit det provet samtidigt som de andra.

Det brukar räcka med järntabletter, men man kan få hålla på ganska länge (ibland flera månader).

Din finns olika strategier för att utreda låga blodplättar. Diskutera det med din läkare.

Om du behöver vara sjukskriven beror på om du orkar med ditt jobb eller inte.
Tacksam för du svarar, men ber om bättre svar ang. Blodplättarna. Kan det va nått allvarligt?
Citera
2014-10-20, 20:18
Medlem
Ingen kan ge ett bra svar utan hela din historia och ev. samtliga prover som togs. Din läkare skall kunna förklara detta mycket bättre.

Angående låga trombocyter kan det bero på en massa saker. Till exempel har en del av befolkningen en ofarlig egenskap som ger falskt för låga värden då man tar standardprover. Hos dessa måste man ta blodet i en annan typ av rör. Men som sagt, be din läkare om svar.
Citera
2014-10-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Ingen kan ge ett bra svar utan hela din historia och ev. samtliga prover som togs. Din läkare skall kunna förklara detta mycket bättre.

Angående låga trombocyter kan det bero på en massa saker. Till exempel har en del av befolkningen en ofarlig egenskap som ger falskt för låga värden då man tar standardprover. Hos dessa måste man ta blodet i en annan typ av rör. Men som sagt, be din läkare om svar.
Ska prata med läkaren såklart, men blir så orolig och vill därför ha lite svar!
Kan bara inte vänta. Läkaren hade försökt nå mig idag men inte fått tag i mig och då tänker jag ju att om hon hör av sig så snabbt måste det va nått tokigt.
Jag har fått mens nu och tror ju jag kommer tuppa av då jag ju redan har järnbrist!
Åhhhh blir snart tokig så orolig jag är.
Citera
2014-10-20, 20:43
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Tacksam för du svarar, men ber om bättre svar ang. Blodplättarna. Kan det va nått allvarligt?

Finns många anledningar till minskade blodplättar. Jag kan inte redogöra för alla här. Ibland rättar det till sig av sig själv. Det kan hända att läkaren ber dig lämna nytt prov om några veckor. Om det då är normalt behövs ingen mer utredning.
Citera
2014-10-20, 20:46
Medlem
Citat:
Finns många anledningar till minskade blodplättar. Jag kan inte redogöra för alla här. Ibland rättar det till sig av sig själv. Det kan hända att läkaren ber dig lämna nytt prov om några veckor. Om det då är normalt behövs ingen mer utredning.
Ok jag ger mig! Men bockar och bugar för din hjälp.
Citera
2014-10-20, 20:48
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Kan bara inte vänta. Läkaren hade försökt nå mig idag men inte fått tag i mig och då tänker jag ju att om hon hör av sig så snabbt måste det va nått tokigt.

Det kan man INTE lita på att det beror på!!

Jag frågade efter mina blodprovssvar efter tre veckor då jag inte hade fått några resultat - och då svarade de på vc att de inte hörde av sig om några svar öht, att det var upp till mig att ta kontakt.
"Ok, men det gäller väl inte om det är något dåligt värde", sa jag då.
"Jo, då också. Men vi ska se här om... nej, jo vänta, du har ett katastrofvärde ser jag nu. Det var inte bra alls detta!".
Men det värsta var faktiskt inte det, utan att majoriteten av värdena inte gick att läsa för att provtagningen misslyckats.
Citera
2014-10-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Det kan man INTE lita på att det beror på!!

Jag frågade efter mina blodprovssvar efter tre veckor då jag inte hade fått några resultat - och då svarade de på vc att de inte hörde av sig om några svar öht, att det var upp till mig att ta kontakt.
"Ok, men det gäller väl inte om det är något dåligt värde", sa jag då.
"Jo, då också. Men vi ska se här om... nej, jo vänta, du har ett katastrofvärde ser jag nu. Det var inte bra alls detta!".
Men det värsta var faktiskt inte det, utan att majoriteten av värdena inte gick att läsa för att provtagningen misslyckats.
Oj!!! Hade även du dåligt järnvärde?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in