• 1
  • 2
2014-10-19, 12:17
Medlem
majak0vskijs avatar
Hej FB,
har nu fått abilify mot uppvarvning, 10 mg, men känner mig nu några dagar in som en zombie på dem fullt i klass med zyprexa. Vet att det kan vara insättningsbesvär och tänkte därför undra vad ni har för erfarenheter av preparatet. Blev ni sänkt om ja, hur länge varar det osv. allt som kan vara av nytta i ett beslut om jag ska fortsätta m dem. Vill verkligen inte gå runt så här dämpad för jämnan, då jag har erfarenhet av det från andra mediciner (haldol).
All the best.
Citera
2014-10-19, 12:20
Medlem
Såväl min syster som mitt ex tar Abilify mot affektiva sjukdomar och mår bra av det, efter en längre tids användning. Nackdelen är att de har blivit tjocka.
Citera
2014-10-19, 12:25
Medlem
plasticitets avatar
Jag har provat abilify och andra neuroleptika och jag har blviit zombie utav alla, men nu provar jag zyprexa och ätit det 5 månader och nu har äntligen zombie effekten avtagit, så tänkt på att det kan ta väldigt lång tid för vissa för att bli av med det.
Citera
2014-10-19, 12:33
Medlem
majak0vskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Såväl min syster som mitt ex tar Abilify mot affektiva sjukdomar och mår bra av det, efter en längre tids användning. Nackdelen är att de har blivit tjocka.

Tjockhet är jag mer OK med än zombieeffekten.

Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag har provat abilify och andra neuroleptika och jag har blviit zombie utav alla, men nu provar jag zyprexa och ätit det 5 månader och nu har äntligen zombie effekten avtagit, så tänkt på att det kan ta väldigt lång tid för vissa för att bli av med det.

Fan så lång tid...pluggar, o det vette väl den om det går under tiden...
Citera
2014-10-19, 12:35
Medlem
Har tagit Abilify i flera omgångar under några år. Av alla neuroleptika jag testat är det den jag blir minst zombie av, inte ens på 30 mg (högsta rekommenderade dosen) var jag zombie. Ingen ökad aptit heller, trevligt. Däremot var den inte tillräckligt bra på att stämningsstabilisera så den rök till slut.
Citera
2014-10-19, 14:02
Medlem
Har bara 5 mg, ingen zombieeffekt och ingen ökad aptit. Funkar bra när tankarna börjar bli för höga i huvudet, verkar även ta bort ångest för mig.
Citera
2014-10-19, 19:18
Medlem
Har 20 mg. Funkar för mig delvis. Ingen ökad hunger. Ingen zombie. Men har röster kvar.
Citera
2014-10-20, 17:49
Medlem
Abilify är den bästa neuroleptika jag ätit ingen hunger har gått ner 16 kg på den, har haft Zyprexa och Risperdal innan de gick jag upp massor av... Äter 15 mg men ska öka till 20 mg nästa vecka blir inte zombi av den och den gör mig lugn med...
Citera
2014-10-20, 17:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Visigotien
Abilify är den bästa neuroleptika jag ätit ingen hunger har gått ner 16 kg på den, har haft Zyprexa och Risperdal innan de gick jag upp massor av... Äter 15 mg men ska öka till 20 mg nästa vecka blir inte zombi av den och den gör mig lugn med...

Det låter härligt att du hittat en medicin som fungerar bra. Får man fråga vilken diagnos du har? Schizofreni eller bipolär sjukdom antar jag?

Är du man eller kvinna? Känner du någon påverkan rent sexuellt? Minskat eller ökat sexuellt behov? Är nyfiken kring påverkan när det gäller prolaktinnivåerna, ofta har Abilify mindre påverkan på just dessa. Berätta gärna kroppstyp om du vill utifrån denna skala: http://earnedsweat.files.wordpress.c...bodytypess.jpg
Citera
2014-10-20, 18:21
Medlem
jag äter 10mg abilify (har varit uppe på 20 förut) just nu och har så gjort i några omgångar. jag upplever i princip inga biverkningar, men vet inte heller hur det är med effekt. när jag hade den som enda neuroleptika kände jag inte såra effekt, men när jag la till zyprexa blev det mycket bättre. så just nu vet jag inte hur mycket nytta abilify gör. det kan vara att den i kombo med zyprexan boostar det hela antipsykotiska lite, men den kan lika gärna vara till ingen nytta alls. men vågar inte riktigt ta bort den heller.
Citera
2014-10-20, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Det låter härligt att du hittat en medicin som fungerar bra. Får man fråga vilken diagnos du har? Schizofreni eller bipolär sjukdom antar jag?

Är du man eller kvinna? Känner du någon påverkan rent sexuellt? Minskat eller ökat sexuellt behov? Är nyfiken kring påverkan när det gäller prolaktinnivåerna, ofta har Abilify mindre påverkan på just dessa. Berätta gärna kroppstyp om du vill utifrån denna skala: http://earnedsweat.files.wordpress.c...bodytypess.jpg

Bipolär, kvinna, endomorf, tycker Abilify ökar både kvantitet och kvalitet på sexlivet. Har inte känt av någon tydlig prolaktinökning (upplevde det på Risperdal och Seroquel)
Citera
2014-10-20, 19:07
Medlem
Hade 15 mg, ökad hunger och blev vansinnigt rastlös. Gav ingen effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in