2014-10-20, 18:46
Medlem
felstavadds avatar
Är det inom de närmaste dagarna FUP:en släpps, nån som har koll på datumet?
Citera
2014-10-20, 18:59
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har inte koll. Avgörs det som endomarmål eller tvådomarmål? Och sitter Kirppu, som rimligt - men inte självklart - är, ordförande?

Exakt vad det är som gör Yaramålet så komplicerat är fortfarande höljt i en hel del dunkel - för mig, i alla fall.

Stop fishing, H.

Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Är det inom de närmaste dagarna FUP:en släpps, nån som har koll på datumet?

Det är dan före dan före dan före åtal ska väckas. På torsdag.
Citera
2014-10-20, 19:03
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Det är dan före dan före dan före åtal ska väckas. På torsdag.

Tack för snabbt svar, då får jag hålla ögonen öppna.
Citera
2014-10-20, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag kan se att man sänder iväg barn under mycket extrema omständigheter som pågående krig, där livet är hotat. I situationer där familjen saknar hem eller mat, och risken för att förlora livet är påtagligt. Tragiskt nog så finns det sådana krigshärdar, men dit hör inte Gaza.

Hur välvillig du än är till Palestinier och Gaza, så blir din syn en generalisering av olika dunkla politiska åsikter som just nu är på modet. Hur mycket skitfarsan, fotografer och vettvillingar än försöker, så var Yaras situation inte värre än att en kärleksfull mor eller far hade varit tusen gånger bättre än att sändas bort som ankarbarn.

I tråden har det tidigare nämnts om de finska barnen, under andra världskriget. Det var vid tiden en rationell åtgärd att vilja rädda sina barns liv i en situation då ryssen stod för dörren. Det var osäkra tider, ont om mat och männen var vid fronten. I efterhand, har man trots detta inte ansett, att det alltid var en bra idé att sända iväg barnen ensamma till Sverige från Finland.

Andra exempel var kindertransport där de judiska barn som sändes ut från länder kontrollerade av nazister faktiskt räddades till livet. Då fanns det ingen tvekan om, att när föräldrar satte sina barn på tåg ut ur landet så räddades barnens liv, medan föräldrarna väntade på en säker död.

Under blitzen mot London under andra världskriget evakuerades många barn ut på landet utan sina föräldrar. Erfarenheterna av det var att de psykiska skadeverkningarna blev stora.

Efter det anses det att det är bättre för barn att vara hos sina föräldrar även om det är fysiskt farligt. Om barn ska evakueras ska det vara tillsammans med vårdnadshavare.
Citera
2014-10-21, 06:58
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag kan se att man sänder iväg barn under mycket extrema omständigheter som pågående krig, där livet är hotat. I situationer där familjen saknar hem eller mat, och risken för att förlora livet är påtagligt. Tragiskt nog så finns det sådana krigshärdar, men dit hör inte Gaza.

Hur välvillig du än är till Palestinier och Gaza, så blir din syn en generalisering av olika dunkla politiska åsikter som just nu är på modet. Hur mycket skitfarsan, fotografer och vettvillingar än försöker, så var Yaras situation inte värre än att en kärleksfull mor eller far hade varit tusen gånger bättre än att sändas bort som ankarbarn.

I tråden har det tidigare nämnts om de finska barnen, under andra världskriget. Det var vid tiden en rationell åtgärd att vilja rädda sina barns liv i en situation då ryssen stod för dörren. Det var osäkra tider, ont om mat och männen var vid fronten. I efterhand, har man trots detta inte ansett, att det alltid var en bra idé att sända iväg barnen ensamma till Sverige från Finland.

Andra exempel var kindertransport där de judiska barn som sändes ut från länder kontrollerade av nazister faktiskt räddades till livet. Då fanns det ingen tvekan om, att när föräldrar satte sina barn på tåg ut ur landet så räddades barnens liv, medan föräldrarna väntade på en säker död.

Det är inte situationen på Gaza vi diskuterar ur perspektivet om vad det är som är politiskt korrekt i vissa kretsar, och därmed tycker är säkerhet för en liten flicka. Det finns inget som berättigar att man påstår att ens barn är traumatiserat och samtidigt sänder iväg sitt barn till släkt, och släpper ansvaret och vårdnaden. Yaras elände började i Sverige. Antagligen sändes hon iväg just därför att hon var duktig för sin ålder, inte för att hon var traumatiserad!

Om det var så att det var ett trauma efter bombning av skolan hade detta märkts och krävt behandling av psykologer. Märkligt att skolan eller soc inte tog kontakt med barnpsykolog som redde ut det påstådda traumat som tjänade som asylskäl. Eller att ingen i tingsrätten, typ domaren eller advokaterna frågade hur behandlingen av traumat sköttes då det var ett så enormt trauma att man förberedde att ta hit en hel klan, på juridiska grunder baserade på lilla Yaras påhittade trauma.

När man släpper ansvaret för att barn och tror att andra människor kommer som bonus ta det ekonomiska ansvaret för hela familjen är det endast cyniskt. Det blir ännu mera cyniskt när man tar verkligt lidande som drabbar andra människor i anspråk för egen ekonomisk vinning.

Det har redan visat sig att Madi tycker Gaza är en bättre plats för hennes egna söner än en familj i Sverige. Så det där med asylskäl får inte förväxlas med bristande föräldraransvar.

I väntan på FUP fortsätter jag på ämnet "trauma" för att ytterligare ifrågasätta de uppgifter om Yara som låg till grund för hennes resa till Sverige.
Vi var nåra som reagerade på bilden av Yara framför den bombade skolan. Tvivel om bildens äkthet hade vi också.
Vad jag reagerar på var att man ställt upp Yara vid den plats som skapat hennes trauma.
Dessutom såg hon glad ut!
Jag vet väldigt lite om hur andra upplever trauman men jag har svårt att föreställa mej att jag skulle
gå tillbaka och se glad ut där nåt hemskt inträffat som gjort mej traumatiserad.
Är det nån sorts tanke om att man "ska upp i sadeln igen" efter t ex en ridolycka? Konfrontera sina rädslor?
Eller lyckades man inte få Yara att se chockskadad ut på bilden?
Jag har så obehagliga vibbar runt det här fallet att jag ifrågasätter allting.
Citera
2014-10-21, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I väntan på FUP fortsätter jag på ämnet "trauma" för att ytterligare ifrågasätta de uppgifter om Yara som låg till grund för hennes resa till Sverige.
Vi var nåra som reagerade på bilden av Yara framför den bombade skolan. Tvivel om bildens äkthet hade vi också.
Vad jag reagerar på var att man ställt upp Yara vid den plats som skapat hennes trauma.
Dessutom såg hon glad ut!
Jag vet väldigt lite om hur andra upplever trauman men jag har svårt att föreställa mej att jag skulle
gå tillbaka och se glad ut där nåt hemskt inträffat som gjort mej traumatiserad.
Är det nån sorts tanke om att man "ska upp i sadeln igen" efter t ex en ridolycka? Konfrontera sina rädslor?
Eller lyckades man inte få Yara att se chockskadad ut på bilden?
Jag har så obehagliga vibbar runt det här fallet att jag ifrågasätter allting.
Visst! Yaras resa till Sverige är av annan orsak än vad pappan påstår,han vill till varje pris få oss att förstå att det var för Yaras bästa att hon sändes hit.Yaras trauma började i Gaza när hon tvingas att lämna sina syskon och föräldrar.Det känns som allt som hänt henne är efterkonstruktioner ,pappan sänder bilder till BLT på en flicka som står på en ruinhög ev. till skolan som blev bombad?Det är inte Yara som står där möjligen och troligtvis hennes syster,varför vill skitfarsan få oss att tro att den bilden är äkta?Jo för han döljer sanningen om Yaras påtvingade resa till Sverige han försökte med hjälp av sin äldsta dotter få möjlighet att komma hit med hela sin familj men något gick fel MEN själv finns han i Karlskrona och jag tror att han biter sig kvar. Borde inte pappan ställas till svars han har ju separerat dottern från hennes familj?
Citera
2014-10-21, 11:42
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Visst! Yaras resa till Sverige är av annan orsak än vad pappan påstår,han vill till varje pris få oss att förstå att det var för Yaras bästa att hon sändes hit.Yaras trauma började i Gaza när hon tvingas att lämna sina syskon och föräldrar.Det känns som allt som hänt henne är efterkonstruktioner ,pappan sänder bilder till BLT på en flicka som står på en ruinhög ev. till skolan som blev bombad?Det är inte Yara som står där möjligen och troligtvis hennes syster,varför vill skitfarsan få oss att tro att den bilden är äkta?Jo för han döljer sanningen om Yaras påtvingade resa till Sverige han försökte med hjälp av sin äldsta dotter få möjlighet att komma hit med hela sin familj men något gick fel MEN själv finns han i Karlskrona och jag tror att han biter sig kvar. Borde inte pappan ställas till svars han har ju separerat dottern från hennes familj?

Men precis! Han kommer INTE resa tillbaka efter rättegången, hela familjen kommer snyfta i pk-media och får myndigheterna på fall. För tänk hur kan man skicka tillbaka pappan, förneka familjen uppehållstillstånd när deras "älskade" dotter ligger begravd i ett annat land.. Ska de inte få besöka graven? Det går ju inte.. De sörjer ju sin pengako!
Citera
2014-10-21, 12:38
Medlem
Minimois avatar
Kort uppdatering:

Förundersökningen ges enbart ut på papper. Precis som samma åklageri har gjort i de tidigare uppmärksammade morden. Tänker på dessa:

(FB) Mord i Karlskrona på Jonathan Bergström

(FB) Karlskrona: Peter Ivarsson mördad 22 augusti 2011

Att tingsrätten skulle stå och skanna in de flera tusen sidorna kan vi förmodligen se oss om i stjärnorna efter.

Det är samma åklagare i Yara och Peter-målen. PI var för övrigt ett Lindomefall där ingen dömdes för dödandet. Ett flertal saker - av vad som är känt i nuläget - ger mig dåliga vibbar. Jag hoppas verkligen att slutsumman inte blir "om de ändå hade dömts för något, som Bobbys föräldrar!"

Tingsrätten kallar Yaras mamma från Gaza (eller vart hon befinner sig idag)

http://minfil.org/EaG2g6bbb8/Yarafallet_Madleenkallas.pdf

Bergström-FUP fanns på papper. I Ivarsson osäker på hur det låg till.
Senast redigerad av Minimoi 2014-10-21 kl. 13:08.
Citera
2014-10-21, 12:49
Medlem
Citat:
Kort uppdatering:

Förundersökningen ges enbart ut på papper. Precis som samma åklageri har gjort i de tidigare uppmärksammade morden. Tänker på dessa:

Att tingsrätten skulle stå och skanna in de flera tusen sidorna kan vi förmodligen se oss om i stjärnorna efter.

Det är samma åklagare i Yara och Peter-målen. PI var för övrigt ett Lindomefall där ingen dömdes för dödandet. Ett flertal saker - av vad som är känt i nuläget - ger mig dåliga vibbar. Jag hoppas verkligen att slutsumman inte blir "om de ändå hade dömts för något, som Bobbys föräldrar!"

Om man kontaktar polisen kanske man får köpa ut FU av dom på en skiva som inte TR har... det har jag gjort en gång förut.
Citera
2014-10-21, 12:56
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SorryToSaySorry
Om man kontaktar polisen kanske man får köpa ut FU av dom på en skiva som inte TR har... det har jag gjort en gång förut.

Förtydligande - det är polismyndigheten som ger ut FUP i papperskopior, med pris därefter. I detta fall som diskuteras.
Citera
2014-10-21, 15:23
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Kort uppdatering:

Tingsrätten kallar Yaras mamma från Gaza (eller vart hon befinner sig idag)

http://minfil.org/EaG2g6bbb8/Yarafallet_Madleenkallas.pdf

Bergström-FUP fanns på papper. I Ivarsson osäker på hur det låg till.

Det vore onekligen intressant att veta vart de har skickat kallelsen...
Citera
2014-10-21, 19:08
Medlem
LaScalas avatar
Att kontrollera omgivningen med svält tycks vara en strategi inom släkten.
Yara fick svälta, bio-pappan hungerstrejkade och nu får vi veta att Madi försökt svälta sej till döds.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19729420.ab
Kvinnan hade vid undersökningstillfället i somras svårt för att svara på många av frågorna. Hon hade då matvägrat 19 dagar i rad i syfte att svälta sig till döds.
Hon hade nu stora svårigheter att minnas sin uppväxt, skolgång och utbildning i hemlandet. Hon visste inte ens vilket innevarande år är.
Läkaren noterade att hon gav intryck av att vara mager och bedömde att hon befann sig i en krisreaktion. Hon torkade näsan med tröjärmen upprepade gånger.
"Hon ger ett ovårdat intryck med smutsigt och tovigt hår. Under samtalet drar hon sig i håret hela tiden. Hennes svar är genomgående mycket svävande. Hon är förtegen och ändrar sin berättelse hela flera gånger under samtalet."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in