2014-10-17, 13:20
Medlem
Min uppfattning är att det har fuskats, brustit, hanterats felaktigt i alla led.

Jag delar din syn på saken, Vresrosen.
Citera
2014-10-17, 15:56
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
Brottsrubriceringarna offentliggörs till veckan, när åtalet lämnas in. Åklagare har ännu några dagar att exakt bestämma sig, även om det torde vara klart redan.

Det är däremot klart sedan flera veckor vilka som sitter domare och nämndemän i målet.
Jag har inte koll. Avgörs det som endomarmål eller tvådomarmål? Och sitter Kirppu, som rimligt - men inte självklart - är, ordförande?

Citat:
Det har hållits ett muntligt förberedande sammanträde i ett till mål sedan dess. Läs gärna:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2518475-overfall-och-hamnd-i-mastodontrattegang
Jo, det där är väl mer ett brottmål av en typ man förväntar sig en muntlig förberedelse i. Exakt vad det är som gör Yaramålet så komplicerat är fortfarande höljt i en hel del dunkel - för mig, i alla fall.
Citera
2014-10-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror inte att någon frivilligt vill ha med dem att göra. När man har med socialtjänsten att göra är det alltid sorgligt. Av det som framkommit i denna sak så är socialtjänsten i avsaknad av kompetens för att få en misslyckad asylpolitik i knät.

När Yara sökte asyl här så utvisades inga ensamkommande barn till Gaza. Det samma gäller fortfarande. Ensamkommande barn från Gaza får PUT även om de skulle sakna individuella skäl. Även asylsökande barnfamiljer från Gaza får PUT. Därför att Gaza anses vara en plats dit barn inte kan utvisas, av humanitära skäl. Däremot får inte längre föräldrar till ett ensamkommande barn från Gaza uppehållstillstånd på anknytning utan vidare, vilket de fick före mars 2014. Om du tycker att det är misslyckad asylpolitik så år du tycka så. Men handläggare på Migrationsverket har agerat helt korrekt genom att ge Yara PUT och det har inte heller behövts några ''ljugande advokater'' i hennes fall. Socialtjänsten har ansvaret för placering av ensamkommande barn under tiden de söker asyl.
Citera
2014-10-18, 09:06
Medlem
Så sorgligt att höra om rektorn som ligger i koma, ännu ett offer i den här historien kanske. Vet förstås inte, men tänker att singelolyckor i hög fart kan vara självmordsförsök. Det kan förstås finnas andra tänkbara skäl för honom, men nog tror jag att skuldbeläggningen och hans påtvingade timeout från jobbet har spelat in.
Till skillnad från flera här i tråden, så har jag inte följt en massa rättsfall, bara ett förut, det med den kidnappade uppsalastudenten, där vi fick ta del av den bandade rättegången. Kommer det att bli möjligt i det här fallet?
Citera
2014-10-19, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
När Yara sökte asyl här så utvisades inga ensamkommande barn till Gaza. Det samma gäller fortfarande. Ensamkommande barn från Gaza får PUT även om de skulle sakna individuella skäl. Även asylsökande barnfamiljer från Gaza får PUT. Därför att Gaza anses vara en plats dit barn inte kan utvisas, av humanitära skäl. Däremot får inte längre föräldrar till ett ensamkommande barn från Gaza uppehållstillstånd på anknytning utan vidare, vilket de fick före mars 2014. Om du tycker att det är misslyckad asylpolitik så år du tycka så. Men handläggare på Migrationsverket har agerat helt korrekt genom att ge Yara PUT och det har inte heller behövts några ''ljugande advokater'' i hennes fall. Socialtjänsten har ansvaret för placering av ensamkommande barn under tiden de söker asyl.

Att det är en misslyckad asylpolitik tycker jag blir uppenbart i Yara-fallet.
"Tack vare" att barnet dog så kommer det mesta av detta lurendrejeri och spektakel på barns bekostnad fram i ljuset för att granskas. Här har ingenting handlat om vad som är det bästa för barnet. Vuxna människor har utnyttjat el gömt sig bakom dessa tomma fraser för sin egen vinning skull.
Advokaterna tjänar grova pengar på detta. Skolan, polisen och sjukvården känner sig maktlösa. Dock har polisen vågat flagga för att socialtjänsten är svåra att samarbeta med.

Då återstår migrationsverket och socialtjänsten som missköter sig
För det måste man väl ändå säga att migrationsverket gör? Även om det är/eller var en regel att barnen från Palestina fick PUT i Sverige, utan att ifrågasätta, så var det en dålig idé. Det är MV ansvar att framföra detta till politiker och till debatt.
Och då återstår socialtjänsten. Denna slutna, speciella miljö som arbetar på sitt alldeles egna vis. Där varken rektor, polis eller vanligt folk ska komma och tala om hur dom ska sköta sitt jobb. De människor som behöver socialtjänstens hjälp, i många fall svaga och i dom flesta fall utsatta människor, vågar inte ifrågasätta. Socialtjänsten har makten över deras liv. Så även i vårdnadstvister där sekreterarna gör utredningen och talar med barnen, och i slutänden alltså har makten över dessa familjer. Alla vet detta.
Makt kan innebära möjlighet till ngt gott. Makt kan också innebära maktmissbruk
Citera
2014-10-19, 10:55
Medlem
...och jag fortsätter lite till.
Om man har barnet i fokus och vill det bästa för barnet enligt alla lagar och regler så är det inte svårt. Ganska logiskt faktiskt.

I Yaras fall så skulle man naturligtvis skickat tillbaka henne till Palestina, till hennes familj och hennes rötter. Svårt att begripa? Nej
I en vårdnadstvist, paret skiljer sig, växelvis boende för barnet, mamman flyttar till annan stad och kräver ensam vårdnad men pappan får vårdnaden för att detta är flickans "rötter". Svårbegripligt? Nej
I vårdnadstvist nr II kräver pappan att sonen ska börja bo varannan vecka hos honom trots att pojken fyller 10 år och alltid bott hos sin mamma och där har sin trygghet. Svårbegripligt? Ja

Dessa exempel har kostat/kostar oss skattebetalare många många tusenlappar. Utdragna förhandlingar, dokumentationer och naturligtvis lidande och i ett fall död
Citera
2014-10-19, 12:44
Medlem
Tack Kleopatra för att du blåser bort dimridåerna som lagts ut kring industrin som advokater med flera tjänar grova pengar på.

Yaras lidande och död får vi aldrig glömma.
Citera
2014-10-19, 13:19
Medlem
Det är väldigt lätt att vara efterklok här. Beslutet att skicka Yara hit togs av hennes föräldrar. Beslutet av bevilja henne PUT togs av migrationsverket, helt enligt gällande praxis. Det är oftast omöjligt att verkställa ensamkommande barn utan medverkan av barnets föräldrar, om det inte finns barnhem som kan ta emot barnet. Tvivlar på att sådana hem finns i Gaza och det finns inte heller flygförbindelser. Dessutom, tror någon av er att Yaras föräldrar hade medverkat. Jag tror inte det, eftersom vi nu med facit hand har förstått att syftet var att hela familjen skulle ansluta sig till henne. Men PUT innebär inte att man är tvungen att stanna i Sverige. Jag är inte helt övertygad om att Yaras föräldrar var ovetande om hur hon hade det i Sverige. De hade kunnat kontakta svenska myndigheterna och kräva tillbaka sin dotter, dvs medverka till att hennes PUT återkallades och ta emot henne vid en flygplats i ett närliggande land för att sedan ta henne hem till Gaza. Om det hade blivit bättre för henne där vet jag inte, med tanke på hur hennes föräldrar agerat. Men då hade inte vi fått veta om hennes öde.
Citera
2014-10-20, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det är väldigt lätt att vara efterklok här. Beslutet att skicka Yara hit togs av hennes föräldrar. Beslutet av bevilja henne PUT togs av migrationsverket, helt enligt gällande praxis. Det är oftast omöjligt att verkställa ensamkommande barn utan medverkan av barnets föräldrar, om det inte finns barnhem som kan ta emot barnet. Tvivlar på att sådana hem finns i Gaza och det finns inte heller flygförbindelser. Dessutom, tror någon av er att Yaras föräldrar hade medverkat. Jag tror inte det, eftersom vi nu med facit hand har förstått att syftet var att hela familjen skulle ansluta sig till henne. Men PUT innebär inte att man är tvungen att stanna i Sverige. Jag är inte helt övertygad om att Yaras föräldrar var ovetande om hur hon hade det i Sverige. De hade kunnat kontakta svenska myndigheterna och kräva tillbaka sin dotter, dvs medverka till att hennes PUT återkallades och ta emot henne vid en flygplats i ett närliggande land för att sedan ta henne hem till Gaza. Om det hade blivit bättre för henne där vet jag inte, med tanke på hur hennes föräldrar agerat. Men då hade inte vi fått veta om hennes öde.

Vi vet att alla föräldrar inte vill sina barns bästa alla gånger.
Dom har en egen agenda och använder sina barn för att få igenom sin vilja
Min uppfattning är att i vårdnadstvister är det minst en förälder i varje fall (7000/år) som av ngn anledning är missnöjd och anmäler den andra föräldern. Dom kan sitta och veva i TR i ett par år på sina barns bekostnad

I Yaras fall handlar det inte om att vara efterklok.
Det handlar om sunt förnuft och att ställa ngr frågor. Varför skulle en 7-8årig flicka vilja flytta till ett främmande land utan sina föräldrar, syskon och kompisar? Om man kommer ihåg litegrand av sin egen barndom, eller har barn själv så begriper man att denna tanke är absurd.
Vi vet (ganska säkert) att Yaras pappa och morbror har varit aktiva i planen. Och då kommer nästa fråga som man borde ha ställt. Kan man lita på att det dom påstår är sant?

Jag vill inte tro att MV och ST är inkompetenta idioter. Jag tror att det handlar om makt
Citera
2014-10-20, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Vi vet att alla föräldrar inte vill sina barns bästa alla gånger.
Dom har en egen agenda och använder sina barn för att få igenom sin vilja
Min uppfattning är att i vårdnadstvister är det minst en förälder i varje fall (7000/år) som av ngn anledning är missnöjd och anmäler den andra föräldern. Dom kan sitta och veva i TR i ett par år på sina barns bekostnad

I Yaras fall handlar det inte om att vara efterklok.
Det handlar om sunt förnuft och att ställa ngr frågor. Varför skulle en 7-8årig flicka vilja flytta till ett främmande land utan sina föräldrar, syskon och kompisar? Om man kommer ihåg litegrand av sin egen barndom, eller har barn själv så begriper man att denna tanke är absurd.
Vi vet (ganska säkert) att Yaras pappa och morbror har varit aktiva i planen. Och då kommer nästa fråga som man borde ha ställt. Kan man lita på att det dom påstår är sant?

Jag vill inte tro att MV och ST är inkompetenta idioter. Jag tror att det handlar om makt
Hur ofta sprängdes din skola? Hur ofta var ni utan mat och el? Är du säker på att du inte hade föredragit att komma till släktingar i ett rikt land, eller att det i vart fall varit bäst gör dig. Jag tycker inte det finns en given logik i att inte ge barn en fristad för att ett par mördare dödat ett barn.
Citera
2014-10-20, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Hur ofta sprängdes din skola? Hur ofta var ni utan mat och el? Är du säker på att du inte hade föredragit att komma till släktingar i ett rikt land, eller att det i vart fall varit bäst gör dig. Jag tycker inte det finns en given logik i att inte ge barn en fristad för att ett par mördare dödat ett barn.

Som du säkert vet så är det inte så förfärligt länge sedan som Sverige var ett fattigt land.
Barn och vuxna dog av svält.
Människor utvandrade till Amerika för dom såg inget annat alternativ till överlevnad och framtid här.
Min släkt skulle aldrig någonsin kommit på idén att skicka över sitt eget minderåriga barn för att sedan åka över själva. En mor som säger farväl till sin 8åriga flicka? Nej, man packade ihop det absolut nödvändigaste i en liten koffert och sedan åkte man HELA FAMILJEN.
Citera
2014-10-20, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Jag kan se att man sänder iväg barn under mycket extrema omständigheter som pågående krig, där livet är hotat. I situationer där familjen saknar hem eller mat, och risken för att förlora livet är påtagligt. Tragiskt nog så finns det sådana krigshärdar, men dit hör inte Gaza.

Hur välvillig du än är till Palestinier och Gaza, så blir din syn en generalisering av olika dunkla politiska åsikter som just nu är på modet. Hur mycket skitfarsan, fotografer och vettvillingar än försöker, så var Yaras situation inte värre än att en kärleksfull mor eller far hade varit tusen gånger bättre än att sändas bort som ankarbarn.

I tråden har det tidigare nämnts om de finska barnen, under andra världskriget. Det var vid tiden en rationell åtgärd att vilja rädda sina barns liv i en situation då ryssen stod för dörren. Det var osäkra tider, ont om mat och männen var vid fronten. I efterhand, har man trots detta inte ansett, att det alltid var en bra idé att sända iväg barnen ensamma till Sverige från Finland.

Andra exempel var kindertransport där de judiska barn som sändes ut från länder kontrollerade av nazister faktiskt räddades till livet. Då fanns det ingen tvekan om, att när föräldrar satte sina barn på tåg ut ur landet så räddades barnens liv, medan föräldrarna väntade på en säker död.

Det är inte situationen på Gaza vi diskuterar ur perspektivet om vad det är som är politiskt korrekt i vissa kretsar, och därmed tycker är säkerhet för en liten flicka. Det finns inget som berättigar att man påstår att ens barn är traumatiserat och samtidigt sänder iväg sitt barn till släkt, och släpper ansvaret och vårdnaden. Yaras elände började i Sverige. Antagligen sändes hon iväg just därför att hon var duktig för sin ålder, inte för att hon var traumatiserad!

Om det var så att det var ett trauma efter bombning av skolan hade detta märkts och krävt behandling av psykologer. Märkligt att skolan eller soc inte tog kontakt med barnpsykolog som redde ut det påstådda traumat som tjänade som asylskäl. Eller att ingen i tingsrätten, typ domaren eller advokaterna frågade hur behandlingen av traumat sköttes då det var ett så enormt trauma att man förberedde att ta hit en hel klan, på juridiska grunder baserade på lilla Yaras påhittade trauma.

När man släpper ansvaret för att barn och tror att andra människor kommer som bonus ta det ekonomiska ansvaret för hela familjen är det endast cyniskt. Det blir ännu mera cyniskt när man tar verkligt lidande som drabbar andra människor i anspråk för egen ekonomisk vinning.

Det har redan visat sig att Madi tycker Gaza är en bättre plats för hennes egna söner än en familj i Sverige. Så det där med asylskäl får inte förväxlas med bristande föräldraransvar.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-10-20 kl. 10:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in