2014-10-20, 18:40
Medlem
För den intresserade kring en ubåtsjägares syn på det hela! (också bra för allmänheten i närområdet)

http://youtu.be/9XGGiV0vFXc
Citera
2014-10-20, 18:41
Medlem
HejsanHoppsan007s avatar
till den som görde / såg att någon eventuellt öppnade skarpt.

20 OKTOBER 2014 KL: 17.38
HÖGKVARTERET
FOI - Totalförsvarets forskningsinstitut kommer under veckan att genomföra provsprängningar i området Älvsnabben (sprängområde 7).
Sprängningarna är planerad verksamhet och Försvarsmakten betonar att de har inget samband med den marina underrättelseoperation som pågår i Stockholms skärgård just nu.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2014/10/provsprangningar-i-alvsnabben/

Ta det lugnt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
Kort svar: Fick ingen signal från denna i morse. Signalen ska vara oavbruten och hörs sålänge det inte är störningar från jonosfären som hindrar mottagandet. Sådana störningar finns vid dagsljus. I länken jag visade hävdade någon att stationen senast tystnade vid annekteringen av Krim. Sändningen har därmed ej varit oavbruten. Loggar finns.

Det beror på vilket huvudsäte din "antenn" har.......

http://websdr.ewi.utwente.nl:8901 ligger i Holland rent fysiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yohjt
För den intresserade kring en ubåtsjägares syn på det hela! (också bra för allmänheten i närområdet)

http://youtu.be/9XGGiV0vFXc
postat för längesen
Citera
2014-10-20, 18:43
Medlem
Man älskar ju att Thomas Matsson jämför Expressens live-TV med CNN, BBC, Al-Jazeera och Sky News.
Citera
Medlem
Avspärrningen hävd nu enligt AB?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Det är ett mycket osannolikt scenario. Ryssland skulle aldrig våga sig på liknande saker på amerikanskt vatten, och skulle detta ske har de oändliga resurser för att jaga och sänka u-båtar. Därmed inte sagt att det är lätt.

För det första skulle flyg och båt-trafik förmodligen stängts av omedelbart. Locket skulle ligga helt på och enorma resurser skulle sättas in. Vid påträffande av rysk militäraktivitet skulle man sänka samtliga utan en enda radiokontakt.

Men det är bara spekulationer från min egen sida.

Syftade på ett "främmande undervattenobjekt" överlag, inte just ifrån Ryssland. Nu kan man inte jämföra USA och Sverige på så vis. Två helt skilda nationer. Men, det är ändå intressant. USA skulle aldrig tolerera att någon kränkte. Mycket pga vad nationen råkat ut för innan med 9/11 mm. Men känns som att Sverige är på tok för försiktiga. Och snälla.

Skulle man finna denna ubåt, så känns det som att man hellre föser ut den och hänvisar till annat vatten, än ställer personerna/nationen mot väggen. Och dessutom så borde man väl ha hittat något, whatever, på alla dessa dygn? Vi snackar inte Medelhavet trots allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
postat för längesen

Woops sorry!
Citera
2014-10-20, 18:44
Medlem
Ryssarna bara jävlas lite, tycker det är ganska underhållande.
De vet att vi har ett skitförsvar, jag för min del hade kört till Stenaterminalen med vit flagga om det
blir ett anfall och sökt asyl i Danmark.
Citera
2014-10-20, 18:44
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impox
Avspärrningen hävd nu enligt AB?
Repost:

Från Expressens liveuppdateringar:

TT:
- Avspärrningen på vatten gäller inte längre. Den gällde under en kort tid tidigare i dag. Nu finns inga restriktioner, förutom att man får tänka på sjösäkerheten när man är nära våra fartyg, säger Philip Simon, presschef på Försvarsmakten.
TT: Varför upprättades avspärrningen?
- Det var ett operativt beslut, jag vill inte gå in på varför, säger han.
Tipsen till Försvarsmaktens tipstelefon fortsätter att komma i en jämn ström.
- Vi har fem sex samtal i timmen med tips, säger Philip Simon.
Hur länge insatsen kommer att pågå är oklart, men kommer åtminstone att fortsätta under tisdagen, då ett nytt beslut antagligen tas.

Alltså har bara media misslyckats med rapportering om att avspärrningen upphörde gälla. De fanns faktiskt. Hoho.
Citera
2014-10-20, 18:45
Medlem
Hörde av en vän att de hittat Ubåten, bara skitsnack eller har de funnit den?
Citera
2014-10-20, 18:45
Medlem
sabress avatar
Finns egentligen inget som talar för att "Erik" tog bilden mer än platsen för intervjun. Kan vara en random snubbe Aftonbladet talat med för att få klick. Det är bara ren spekulation från min sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in