Citat:
Ursprungligen postat av
Akterseglad
Nog för att oljefartyg är lite säregna och ofta kan ligga redo och få många snabba beslut på kort tid då det måste vara redo men tycker inte man ska avfärda hennes betydelse bara sådär.
Nej, men det är ett till fullo normalt beteende och fartyget används i kommersiell trafik, det har lastat och levererat olja hela året. Bara för att de nu råkar ligga standby utanför svenskt vatten så är inget bevisat.
Fartyget har ingen utrustning synlig utöver den alla andra oljetankern har, rederiet har kommenterat och avfärdat medias teorier. Försvarsmakten har visat noll intresse av fartyget så jag ser inte riktigt varför vi inte ska utgå från att det är en oljetanker.
Fartyget var i torrdocka i Turkiet nyligen, jag tror faktiskt inte att ryssarna skulle låta sitt superhemliga ubåtsbärande oljetankerkamouflerade underrättelsefartyg genomgå underhåll på ett civilt varv i Turkiet.
Att de skulle signalspana från concord tror jag inte på, ryssarna använder fiskebåtar till det, just för att de kan låtsa tråla. Det är odugligt att ligga stilla när man signalspanar..
Du är välkommen att bevisa motsatsen, men fram tills dess så utgår jag från att det inte har något att göra med detta.