2014-10-20, 18:31
Medlem
Akterseglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferm91
Enligt mig så kanske den gubben som har den privata ubåten borde ha hört av sig och säga att "det var jag som var ute och körde vid den tidpunkten"?

Det interjuvades en kille som hade köpt en mini-ubåt av försvaret (spiggen2?)
och hade körde turer dagligen men stod i ständig kontakt med FM så den kan vi nog,
föga förvånande, avfärda.
Citera
2014-10-20, 18:31
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starksmurfen
Har varit ombord på den, dock var det över ett år sedan....
Ganska grundligt, såg inget konstigt
Tänk på att NS Concord just har spenderat fem månader i Sankt Petersburg, vad som helst kan ha hänt med den.

För övrigt, vill man bygga en hemlig moderfarkost för miniubåt väljer man en stor båt där ingen saknar några kubikmeter och det är svårt att ta sig överallt. Sedan bygger man miniubåtens "garage" med tillhörande personalutrymmen så att det bara är åtkomligt utifrån.

Då kan du borda fartyget bäst du vill, det finns inget att se. Det räcker med att de högsta befälen vet vad som händer, övrig besättning kan vara helt ovetande.
Citera
2014-10-20, 18:32
Medlem
Kan dem inte sätta på Google Earth live, så att vi internet spanare kan få leta runt litegranna?
Citera
2014-10-20, 18:32
Medlem
meas19s avatar
Intressant länk...

http://www.expressen.se/nyheter/spetznas-skrattar-at-sveriges-forsvar/
Citera
2014-10-20, 18:33
Bannlyst
Citat:
Enligt mig så kanske den gubben som har den privata ubåten borde ha hört av sig och säga att "det var jag som var ute och körde vid den tidpunkten"?

Jodå, läser du ordentligt ser du att jag skrev att han hört av sig
Citera
2014-10-20, 18:33
Medlem
Akterseglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Jag undrar en sak. Om det nu är en ubåt ifrån utomstående länder - är man då så dum att man dyker upp på ytan mitt bland folk sådär på ljusa dagen? Finns ju alltid en risk att någon upptäcker. Och i så fall riskerar man hela operationen. Det tycker jag är mycket konstigt.

Om de nu har brutit ytan så har det inte gjort det för sitt eget höga nöjes skull utan om så skulle vara fallet så har det gott upp för att u-båten på något sått inte fungerar tillfredsställande.
Citera
2014-10-20, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ylvis
Jag undrar en sak. Om det nu är en ubåt ifrån utomstående länder - är man då så dum att man dyker upp på ytan mitt bland folk sådär på ljusa dagen? Finns ju alltid en risk att någon upptäcker. Och i så fall riskerar man hela operationen. Det tycker jag är mycket konstigt.
Det bidrar till spekulationerna om att den är nödställd och inte kunde vänta till natten, då Ubåtar vanligtvis går upp till ytan för att sända meddelanden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akterseglad
Nog för att oljefartyg är lite säregna och ofta kan ligga redo och få många snabba beslut på kort tid då det måste vara redo men tycker inte man ska avfärda hennes betydelse bara sådär.

Nej, men det är ett till fullo normalt beteende och fartyget används i kommersiell trafik, det har lastat och levererat olja hela året. Bara för att de nu råkar ligga standby utanför svenskt vatten så är inget bevisat.

Fartyget har ingen utrustning synlig utöver den alla andra oljetankern har, rederiet har kommenterat och avfärdat medias teorier. Försvarsmakten har visat noll intresse av fartyget så jag ser inte riktigt varför vi inte ska utgå från att det är en oljetanker.

Fartyget var i torrdocka i Turkiet nyligen, jag tror faktiskt inte att ryssarna skulle låta sitt superhemliga ubåtsbärande oljetankerkamouflerade underrättelsefartyg genomgå underhåll på ett civilt varv i Turkiet.

Att de skulle signalspana från concord tror jag inte på, ryssarna använder fiskebåtar till det, just för att de kan låtsa tråla. Det är odugligt att ligga stilla när man signalspanar..

Du är välkommen att bevisa motsatsen, men fram tills dess så utgår jag från att det inte har något att göra med detta.
Citera
Medlem
Tror ni ubåten kommer försöka använda färjorna/ färjelinjerna som täckmantel för att ta sig ut i havet?

http://d1.dn-static.se/UploadedImages/2014/10/20/95dfee7c-75aa-479d-b87d-0a2742b961e0/original.jpg

Nu få de ta och spränga en ubåt eller runda av snart iaf. Dessa krigsrubriker blir lite tjatiga när det inte händer något.
Citera
2014-10-20, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Angående att observera föremål som rör sig på ytan.

Nuförtiden så är den mest avancerade radarn för att upptäcka saker i ens närområde och avsevärt längre bort helt fantastiska. Man kan enkelt räkna ut riktning, fart och storlek, och i det fall farkosten är utrustad med AIS så får man även denna info, att dom missar UFON (Unidentified Floating Object) har jag svårt att ta in.

Radarteknik i kombination med datateknik ger helt överlägsen edge i att upptäcka olika saker.

Kolla på denna video så förstår ni vad jag menar, den är dessutom tagen i det område vi just nu pratar om, 8.30 in i videon så följer dom en annan båt med precision.

http://goo.gl/mivD5K

Detta är civil teknik vad har inte då dom militära?

/Provokatör

Det kallas för ARPA...och har funnits sen DECCA.... (Magenta, röd etc)

Man får en vektor och den plottas av ett "system".....vad pratar vi om här 1985??
Citera
2014-10-20, 18:35
Medlem
Citat:
Kan dem inte sätta på Google Earth live, så att vi internet spanare kan få leta runt litegranna?
Tomnod kan väl lägga upp satellit bilder på området så vi kan hjälpa till leta
Citera
2014-10-20, 18:36
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saaatan
Nej, själva operationen kan vara mkt lyckad. Det jag menar är att man finner något som motiverar insatsen. Det kan vara allt från utrustning till spår av aktivitet som går att bevisa. Har man något som går att bevisa är det värt varenda uns svett/krona. Däremot krävs det nog ett ganska spektakulärt avslut för att media/vi skall få reda på vad som hänt.
Kan ja men som det ser ut just nu är den ett totalt misslyckande om det nu ens fanns någon verklig orsak till insatsen men då är den väl i alla fall att räkna som ett misslyckande. Ryssland skiter i Stockholm skärgård och det är på tiden att alla Flashbacks medlemmar börjar fatta att det som står i AB, Expressen DN, serveras på SVT och TV4 m.m. är bara propaganda för att få er att tro att Ryssland är vår fiende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in