2014-10-20, 17:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Dansk media har en Dansk örlogskapten som uttalar sig

http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article5254963.ece

Han påstår att det rör sig om en mellanstor diesel UBÅT (40-50 man)

Han tror ju inte att Troton-NN kan vara under ytan särskilt länge, det kan ju vara förklaringen till att den synts i ytläge.

Han tror vidare att om det finns en ubåt i området så är det en konventionell dieseldriven med 40-50 mans besättning. Absolut, men det utesluter inte att den i så fall är moderskepp till en Triton-NN.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Dansk media har en Dansk örlogskapten som uttalar sig

http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article5254963.ece

Han påstår att det rör sig om en mellanstor diesel UBÅT (40-50 man)
Mycket intressant. Dannebrogen tror på en riktig och konventionell ubåt. Betänk då att HMS Gotland har en besättning på upp till 32 man enligt wikipedia. (Vilket kanske inte alls är sant, vad vet jag.) Det vore ju en jävel till smäll, om de fick fast en riktig dieselbaddare!
Citera
Medlem
kato85s avatar
Hur i h*lvete kan FM tillåta att en civil ubåt tillåts operera i skärgården när det nu uppenbart finns tecken på undervattensverksamhet?

Det är som att be om att få felaktiga rapporter från allmänheten, vilket självklart ytterligare försvårar sökningsarbetet.
Citera
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fact
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19726208.ab

Intervjuat han som tog bilden?

Förlåt om jag är sen med det.
När man tittar neråt strandkanten så blir man ju förvånad att han inte orkade masa sig ner dit och ta bilden så man slapp björkkvistarna mitt i fokus på bilden han tog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan0201
Men det är bara den bilden som privatpersonen tog som publicerats? Har jag förstått det korrekt?
Stämmer. Privatpersonen har filmat och bilden kommer från filmen så att säga. Finns alltså två observationer utöver det som antingen finns på bild, film, ljud eller annat format.

Plus den person som eftersöks av MUST och SÄPO.
Citera
2014-10-20, 17:07
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Vanta lite, sa om jag har fatt hora ratt sa vr det forst en privatperson som upptackte nagot skumt och sedan meddelade forsvare? Det svenska forsvaret hade alltsa inte en javlaste aning om att en rysk ubat befann sig utanfor stockholm till nagon sa det till dom?

Sådan ligger det ikke til. Læs tråden lidt.
Citera
2014-10-20, 17:07
Medlem
probe53s avatar
Några kommentarer till hur de kan tänkas avsöka området? På diverse filmsnuttar verkar man vara på väg från endera det ena hållet till det andra hållet.

Hur sker en systematisk avsökning?
Senast redigerad av probe53 2014-10-20 kl. 17:08. Anledning: Stavfel
Citera
2014-10-20, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vederbörande
NS Concord har kran, vilket är duktigt ovanligt på en "oljetanker".

Dom har ingen plats för att frakta containrar då? det kan väl va så enkelt att dom fraktar oljefat eller liknande också så dom har kranar för att lyfta på saker.
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Hur i h*lvete kan FM tillåta att en civil ubåt tillåts operera i skärgården när det nu uppenbart finns tecken på undervattensverksamhet?

Det är som att be om att få felaktiga rapporter från allmänheten, vilket självklart ytterligare försvårar sökningsarbetet.
Riktigt jävla korkat, måste man säga.

Citat:
Ursprungligen postat av Kraken22
En polare berättade att dom ringde sitt regemente från en telefonkiosk o lekte att dom var en lokal bonde som skådat 4 rysk registrerade lastbilar i skogen när dom låg i lumpen uppe i Boden. Regementet hade snabbt skickat ut 6 lastbilar med soldater och dom hade garvat som fan. Borde göra nå liknande nu, säga att man sett ryssar på Gotland eller liknande
Hoppas din polare aldrig någonsin klagar på att försvaret har för dåligt med pengar, då.
Citera
Medlem
Citat:

Ja två kranar som de kan lyfta lite skrammel från kaj med.. Hur ska de ta upp en ubåt med dem hade du tänkt?
Citera
2014-10-20, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vettigstrand
Återigen har någon intervjuat de hollänska korvetterna om varför de skuggade de ryska fartygen?
På vems order skedde det?
Och varför stängde även de av transponders?

Det står inget i tidningar här i Nederländerna om varför de Nederländska fartygen skuggade de ryska. Det enda man kan läsa här är att det inte är en ubåt från Nederländerna. Ubåten och de andra fartygen var i Estland när man fick information om främmande undervattensverksamhet.
Citera
2014-10-20, 17:09
Medlem
Citat:

NS Concord har helt normala kranar....de används för att hantera extremt stora "rörkopplingar" i samband med lastning och/eller lossning...Du kanske tycker att negerslavarna från Liberia ska bära 300 kilos kopplingar manuellt! Jag håller med dig - avskaffa kranar.

Jag tror inte att jag någonsin har sett en så normal och slätstruken tankbåt i mitt liv.

Inga visuella, verkliga eller påstådda märkvärdigheter mao
Senast redigerad av Saltl 2014-10-20 kl. 17:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in