2014-10-20, 16:53
Medlem
Glisseurs avatar
http://www.va.se/nyheter/2014/10/20/avsparrat-i-ostersjon/
Sjunkbomber säger du...

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Du tycker det inte är konstigt att den ligger nära Stockholm när den väntar på att få lasta i Ryssland?
Ponera att kaptenen talar sanning, varför i hela friden skulle då då ens positionera sig utanför Stockholm med tanke på det rådande läget? Nej du, I call bullshit!
Citera
2014-10-20, 16:53
Medlem
AKMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Nej det kommer inte att bli krig.

Personligen har jag börjat tappa tron på hela historien. "Vittnet" visade sig vara en wt-kille, och jag tycker hans bild är förvånansvärt usel med tanke på att han ska ha sett ubåten i 5 minuter. Den ska också ha glidit fram i hamnfart, vilket gör att jag ställer mig frågande till skumbildningen på bilden.

Nej, "tyvärr" tror jag inte mer på detta. FM har möjligtvis någorlunda medvetet överreagerat för att "ge igen" för flygincidenten, och för att berättiga sin egen verksamhet mer anslag.

Concord verkar också vara en blindgångare.

Jag håller med dig. Jag blir mer och mer skeptisk. Bilden ser inte trovärdig ut, och killen verkade inte heller trovärdig.
Citera
2014-10-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zetruz
Vänta, va? Igen, från SvD (16.12, Hannes Delling):

Försvarsmakten dementerar att det skulle finnas en order om att fritidsbåtar ska hålla sig 10000 meter bort från militärfartyg.
– Det är ett rykte som har tagit fart. Jag ka bekräfta att det inte stämmer. Däremot får man gärna iaktaga någon form av försiktighet. Det är underrättelseverksamhet som bedrivs och vi behöver kunna arbeta ostört, säger Therese Fagerstedt, tjänsteförrättande pressekreterare till SvD.

Ledsamt att media rapporterar om "Ordern: Håll er en mil bort!" som uppenbarligen inte givits. Den rapporterade skyddszonen upprättades aldrig. Det börjar lukta lite "vargen kommer" över hysterin och det är helt klart befogat att ifrågasätta hur snabbt media nappar på ryska twittrare, bilder och enskilda uttalanden. Objektivitet tack - annars riskerar FMs insats i slutändan förlöjligas om det visar sig att allt för mycket "fakta" i rapporteringen är fejk/överdriven.

Fine om det är en MISO/PSYOP - då lyckas man nu med att "skrämma oss tillbaks till 80-talet", men om media faktiskt vill gå ut med relevant information till civilbefolkningen huruvida de bör avlägsna sig/ta skydd från områden eller ej så bör man nog verifiera info om "skyddszoner" innan man rapporterar det från höften.
Citera
2014-10-20, 16:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midu
UVB-76 "Buzzer" är tillbaks och sänder på 4625 kHz.
Har inte hittat något om sändningsavbrottet i morse, kanske är ett radiofenomen?

Och OnT:
Har det inte framkommit NÅGOT ALLS om gubben på skäret mitt ute i vattnet? Fick SÄPO tag på honom? Var det en lokal fiskargubbe som funnits och avfärdats som Spetznas?
Media har dålig uppföljning på sina egna linjer.

En vild gissning är att SÄPO eller MUST inte avslöjar om man har hittat den eftersökta personen, det vore dumt att spela motståndaren i händerna. Osäkerhetsfaktorn är ett stark kort att spela med.
Citera
2014-10-20, 16:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thejiberish
Och det är såklart 100% sant, ungefär lika sant som att det är en holländsk ubåt som är i skärgården?
Så klart inte men en båt som ligger och driver lite hit och dit borde var ett långskott från första början. För en båt i den storleken är det dyrt att ligga i hamn.
Citera
2014-10-20, 16:56
Medlem
Nu har jag inte lusläst hela tråden. Men vad jag förstår, så har det hela eskalerat på grund utav en "amatörbild", stämmer detta?

Ifall det nu visar sig att det inte är någon rysk u-båt är den här hela historian fruktansvärt pinsam för Sverige.
Citera
2014-10-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En vild gissning är att SÄPO eller MUST inte avslöjar om man har hittat den eftersökta personen, det vore dumt att spela motståndaren i händerna. Osäkerhetsfaktorn är ett stark kort att spela med.
Håller med, Likaså har jag svårt och tänka mig att man skulle informera allmänheten om man lyckades/lyckas hitta ubåten.
Citera
2014-10-20, 16:57
Medlem
militär fartyg beger sig söderut..? Argo lämnade muskö för ca 1 timme sedan. Minst 3 fartyg nere vid oxelösund.. lämnar de operationen?
Citera
2014-10-20, 16:58
Medlem
Dexter.Pointdexters avatar
pusselbitarna börjar falla på plats och snart står vi inför bevis att det i slutändan var en knölval som kostat en förmögenhet och orsakat masshysteri i landet!
Citera
2014-10-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteheltanonym
Nu har jag inte lusläst hela tråden. Men vad jag förstår, så har det hela eskalerat på grund utav en "amatörbild", stämmer detta?

Ifall det nu visar sig att det inte är någon rysk u-båt är den här hela historian fruktansvärt pinsam för Sverige.
Nej. Är minst tre observationer man går på.
Citera
2014-10-20, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnatelloo
Vad ska de säga? "Vi står i beredskap för att hjälpa ryska u-båten om den tar sig ut ur skärgården osedd"

Ägarna till Concord tillhör dessutom Putins inre krets.

Hade dom varit inblandade tror ag inte dom skulle uttalat sig alls.
Citera
2014-10-20, 17:00
Medlem
Dansk media har en Dansk örlogskapten som uttalar sig

http://ekstrabladet.dk/nyheder/krigogkatastrofer/article5254963.ece

Han påstår att det rör sig om en mellanstor diesel UBÅT (40-50 man)
Senast redigerad av Saltl 2014-10-20 kl. 17:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in