2014-10-20, 15:44
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0rt4l1ty
Han är ju störtskön, vi behöver lite erfarna rävar med kalla-kriget mentalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Ridgeback
Låt gubben få lite uppmärksamhet. Han är skön att lyssna på iaf.

Håller med att han är underhållande, men han tror ju att han är i tjänst nu. Blir bara så fel.
Citera
Medlem
Babafemis avatar
1) Jävla miljöpartister som la ner F16 i Uppsala. Ta bort luftförsvaret från Hufvudstaden är fan kriminellt.

2) Detta kanske inte följer topic men det pågår en massa skum flygtrafik över Östersjön just nu. Jag menar verkligen inte det rådande flygförbudet och eventuell aktivitet rörande detta. Nä, jag har tex. hittat en Dassault Falcon som startade i Paris och bokstavligt talat försvann från skärmen någon mil in i Ryssland, riktning St Petersburg.

Det flygplan som tidigare nämnts i tråden GLEX (Bombardier Global 6000) har nyss lyft från Vnuoko flygplats utanför Moskva. http://www.flightradar24.com/GLEX/49dbd66
Ett flygplan med samma anrop (GLEX) och typ irrade runt Finska viken för några timmar sen.

Jag har skärmdumpar på allt. Flightradar24.

Det märkligaste är ett flygplan som startade i HPN/KHPN i USA och försvann i trakten av Moskva för kanske en 30 minuter sen. Detta hade anrop BLOCKED, av blockad typ, och låg runt 45000 fot merparten av resan.

Är det några internationella saker på gång eller är allt tillfälligheter?

Skärmdumpar finnes, jag vet bara inte om de är relevanta.
Citera
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Känns som de hittat båten och nu skickar upp plan för att vara förberedda på ryskt motangrepp

Lol i så fall hade dom ju antagligen intagit höjd beredskap och mobiliserat resten av Försvarsmakten.

F 21 har skrivit att Gripenplanen använts för flyguppvisning men även om något plan åker till Stockholms skårgård är det nog för spaning eller möjligtvis visa styrka
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
Vet ej om det är av intresse och kanske lite tjatigt nu men jag har utsikt över hela området som militären spärrade av. Ifall det händer något intressant står jag redo med min kamera och tele-objektiv! Har redan fotat svarta helikoptrar, spaningsflyg och skepp. Skojigt. En svensk tiger dock så väntar med några av bilderna.

Eftersom ni bad så snällt! Fyra bilder från igår 15:52-16:05:

Med panoramat som referens, allra längst till höger, ovanför den röda villan. Spaningsflyg och ett fartyg.

Spaningsflyget cirkulerar över sjön... säkert en havtimme men kan har varit längre

Zoomade in på planet. Fina färger

Helikopter. Såg militäraktig ut men jag är dessvärre inte insatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Det är inte sagt hur länge flygförbudet kommer hållas?
24 Oktober 6:00

http://i.imgur.com/PXqdtvQ.jpg
Citera
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Det är inte sagt hur länge flygförbudet kommer hållas?

Jodå se mitt inlägg: (FB) Främmande undervattensverksamhet i Stockholms Skärgård.
Citera
2014-10-20, 15:45
Medlem
I tråden diskuteras mest vad som händer på Svensk mark, men vad händer på Ryssarnas? Någon som har någon information om eventuell beredskapsupptrappning på andra sidan dammen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
"Ändå finns det skäl att fråga sig vad som skulle hända om det visade sig att det faktiskt var en rysk ubåt som smög omkring djupt inne i svenska farvatten. Om vi får svar på denna hypotetiska fråga, får man hoppas att det i så fall inte sker genom det värsta tänkbara scenariot: att döda ryska soldater flyter i land från en sprängd eller havererad under*vattensfarkost."
http://www.dn.se/sthlm/doda-ryska-soldater-det-varsta-scenariot/

Det vore visserligen synd om soldaterna, men det reportern syftar på är nog de militära och säkerhetspolitiska konsekvenserna. Och där hänger jag inte med. Hur kan detta vara det värsta tänkbara? Det är väl bara att artigt beklaga sorgen, och fråga om de vill bärga vraket?
Särskilt efter att de nekade sin inblandning eller hur?
Earlier media reports suggested that the object could be a damaged Russian submarine. A spokesperson for the Russian Defense Ministry denied the claims, stating that "there have been no extraordinary, let alone emergency situations involving Russian military vessels."
http://en.ria.ru/military_news/20141020/194324411/Submarine-Sought-by-Sweden-Could-Belong-to-Dutch-Navy-Russian.html
Citera
Medlem
zetruzs avatar
Expressens snubbe säger att vi redan har alla 15 Black Hawks levererade och tillgängliga. Är det sant? Allt är levererat? Eller blandar han ihop "beställda" och "tillgängliga"?
Citera
Medlem
Obelix2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Känns som de hittat båten och nu skickar upp plan för att vara förberedda på ryskt motangrepp

Tycker också det lutar åt det hållet. Ryskt motangrepp känns väl inte så troligt? Dock har jag ett ganska stort förtroende för Göran. Dom har spärrat av och hotar nu u-båten att komma upp på land, om inte så smäller det! Har NS Concord bettet sig annorlunda sedan avspärrningarna började ske?
Citera
2014-10-20, 15:46
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mygrapefruit
Eftersom ni bad så snällt! Fyra bilder från igår. 15:52-16:05:

Med panoramat som referens, allra längst till höger, ovanför den röda villan. Spaningsflyg och ett fartyg.

Spaningsflyget cirkulerar över sjön... säkert en havtimme men kan har varit längre

Zoomade in på planet. Fina färger

Helikopter. Såg militäraktig ut men jag är dessvärre inte insatt.

Kustbevakningens flygplan och Flygvapnets helikopter 15B.
Citera
2014-10-20, 15:46
Medlem
Det Bombardier Global 6000 som ser ut att vara på väg mot Sthlm är väl delvis ett ryskt spaningsplan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in