2014-10-20, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordkrall
Jag tycker bara det är intressant att ena sidans förnekande tas som självklar fakta medan den andra sidans är en självklar lögn.

Men snälla du, är du så pinsam att du på riktigt jämför ett uttalande från DEMOKRATISKA Nederländerna som har noll intresse i att spionera på Sverige, som man dessutom nyss haft en gemensam övning med , med ett uttalande från en rysk statsägd media som bland annat tidigare rapporterat om att man bör bränna homosexuellas hjärtan och att svenska barn sexdebuterar vid 9 års ålder?
Citera
2014-10-20, 11:45
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vaniljpuddingen
Varje gång de intar ytläge är risken naturligtvis högre för upptäckt, därför undviks detta i högsta utsträckning.

Tack för svaren!

Jag fann denna artikel som tar upp det här med kommunikation mellan en eventuell miniubåt i Stockholms skärgård och "moderskeppet" NS Concord.

http://www.expressen.se/nyheter/experten-svensk-ubat-bevakar-ns-concord/
Citera
2014-10-20, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Jag utesluter inte alls att Nederländerna valde att ta en närmre titt under övningarna. Det är naivt och tro att det enbart kan vara Ryssland. Sen är en dementi värdelös från båda sidor. Ubåten är nog långt borta så dom vet att dom inte behöver oroa sig.
Varför skulle Nederländerna vilja ta 'en närmare titt' på en av deras egna övningar?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dancedancedance
Det kan vara en holländsk ubåt. False flag för att få Sverige att gå med i Nato. Ett trick för att vända opinionen, den enda anledningen till att vi inte gått med än. Jag tror på ryssen.
Det kanske var Holland som gick på grund i Horsfjärden också? Vilken jävla luring asså, Holland kommer styra över hela världen snart! Börja odla tulpaner för att verka Hollandsvänliga är mitt enda tips..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ltsvensson
Att det är rysk aktivitet i Östersjön är inget nytt, att ryssar har varit inne i skärgården är inget nytt, dock va det x-antal år sen.

Ryssarna har förmodligen opererat i skärgården i flera år, säkerligen ett 10, kanske 100-tals gånger på bara några år. Det är bara en slump att detta blåses upp nu, antagligen på grund av att ubåten har fått tekniska problem.
Citera
2014-10-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WinstonO'Boogie
Ja, det är helt självklart att man gör. Hur någon inte kan göra samma distinktion tyder på en ganska grov historielöshet och stora kunskapsluckor i den personen.
Eh? NATO har ju snokat runt i skärgården förut.
Citera
2014-10-20, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Men snälla du, är du så pinsam att du på riktigt jämför ett uttalande från DEMOKRATISKA Nederländerna som har noll intresse i att spionera på Sverige, som man dessutom nyss haft en gemensam övning med , med ett uttalande från en rysk statsägd media som bland annat tidigare rapporterat om att man bör bränna homosexuellas hjärtan och att svenska barn sexdebuterar vid 9 års ålder?

Ryssland är också, rent teoretiskt, demokratiskt. De har fria val t ex. Att påstå att Nederländerna inte har något intresse av att spionera på Sverige är otroligt naivt. Alla länder har ett intresse av att spionera på länder i sina närområden. Sverige har haft gott om övningar med t ex USA det har dock inte stoppat USA från att spionera på Sverige.

Jag tycker bara det är tragiskt att man per automatik utgår ifrån att en sida ljuger när det inte finns några som helst bevis för att så är fallet.
Citera
2014-10-20, 11:49
Medlem
Ennummerillas avatar
Nu ber man media att flytta på sig...
Citera
2014-10-20, 11:49
Medlem
Moon The Loons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wink
Det är det helt normala förfarandet i väntan på nästa order. Att betala hamnkostnad är väldigt mycket dyrare än att gå på sparlåga med minimal hastighet. Du

Jag vet att det är det normala förfarandet utanför diverse hamnar. Att en hundratusentons tanker ligger utanför Stockholms skärgård är dock inte vanligt förfarande. Det påståendet bygger jag på de tusentals gånger jag besökt Marine Traffic för att reka Östersjön, få om ens någon gång har jag noterat en supertanker som legat ankrad mitt på Östersjön.
Senast redigerad av Moon The Loon 2014-10-20 kl. 11:52.
Citera
2014-10-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Ryssarna har förmodligen opererat i skärgården i flera år, säkerligen ett 10, kanske 100-tals gånger på bara några år. Det är bara en slump att detta blåses upp nu, antagligen på grund av att ubåten har fått tekniska problem.

Inget vi med säkerhet kan säga. Men du har nog rätt.
Citera
2014-10-20, 11:50
Medlem
Tredje statsmakten verkar att helt ha tagit över ubåtsjakten.
Citera
2014-10-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lordkrall
Ryssland är också, rent teoretiskt, demokratiskt. De har fria val t ex. Att påstå att Nederländerna inte har något intresse av att spionera på Sverige är otroligt naivt. Alla länder har ett intresse av att spionera på länder i sina närområden. Sverige har haft gott om övningar med t ex USA det har dock inte stoppat USA från att spionera på Sverige.

Jag tycker bara det är tragiskt att man per automatik utgår ifrån att en sida ljuger när det inte finns några som helst bevis för att så är fallet.
Det är inte tragiskt, det är naturligt enl principen Past behaviour predicts future behaviour, right?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in