2014-10-01, 15:34
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Detta är nog ett av de vettigaste inläggen som postats i tråden.

Du tänker logiskt utan att komplicera saker och ting i onödan!
Tack.
Citera
2014-10-02, 13:16
Medlem
Trots att Sanningen har förkunnats till er och förtydligats genom lärjungarna, förstår ni inte och tvistar om vem Jesus är, Gud i köttet. Som profeten Jesaja har profeterat

Och jag hörde HERRENS röst. Han sade: "Vem skall jag sända och vem vill vara vår budbärare?" Då sade jag: "Här är jag, sänd mig!" Han sade: "Gå och säg till detta folk: Ni skall höra och höra, men inte förstå, och ni skall se och se, men inte begripa. Förhärda detta folks hjärta, gör deras öron döva och deras ögon blinda, så att de inte ser med sina ögon, hör med sina öron eller förstår med sitt hjärta och vänder om och blir helade." (Jesaja 6:8-10 SFB)

På dem uppfylls Jesajas profetia: "Även om ni hör, skall ni inte förstå, och även om ni ser, skall ni inte se." "Ty detta folks hjärta är förstockat. De hör illa med sina öron, och de sluter sina ögon, så att de inte ser med ögonen eller hör med öronen eller förstår med hjärtat och vänder om, så att jag får bota dem." Men saliga är era ögon som ser och era öron som hör. Amen säger jag er: Många profeter och rättfärdiga längtade efter att få se det ni ser, men fick inte se det, och få höra det ni hör, men fick inte höra det. (Matteusevangeliet 13:14-17 SFB)
Senast redigerad av scout29 2014-10-02 kl. 13:37.
Citera
2014-10-07, 08:39
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Detta är nog ett av de vettigaste inläggen som postats i tråden.

Du tänker logiskt utan att komplicera saker och ting i onödan!
Ligger nog mycket i detta. Bara att hålla med...
Citera
2014-10-07, 08:43
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Men frågan kan likväl ställas på sin spets vilken semantik du än ger.
Hade Jesus allmänt predikat detta om treenigheten och haft det som den centrala del i sin lära det borde vara så hade det inte behövts ett kyrkomöte i Nicaea, Det hade stått skrivet i Markus, Lukas och Matteus och hade inte stått som någon kryptisk bisats i Johannes.

Det hade mao varit en central del i Jesu lära som nedtecknades noggrant.
Inte bara för ett gäng biskopar 325 år senare för att skaffa sig en superJesus.
Håller med...
Citera
2014-10-16, 07:29
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Och jag menar att det blir galet att påstå att dessa gudar existerar oavsett om de är verkliga eller overkliga. Om de inte inte är verkliga så existerar de inte som gudar, utan kallas gudar av någon annan anledning.

Men du svarade inte på min fråga - menar du att din mage är en verklig, existerande gud eller inte? Om så, hur många olika gudar är en människa, vilka kroppsdelar är gudar och vilka är inte det?

Finns det alls något som inte är en gud, i din mening? Och vad betyder isf "en gud", om de gudar du tror på (som alltså är riktiga gudar, inte bara sådant som kallas gudar pga hur folk relaterar till dem) innefattar allt från Gud Fadern till Jesus och vidare till domare, stengubbar och folks magar?
Magen är i sig själv ingen gud, men det sägs att det finns de som gör buken till sin gud. Alltså har buken blivit gud (avgud) för den personen. Jag tror att även ttsp syftade på detta.
Citera
2014-10-16, 08:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ligger nog mycket i detta. Bara att hålla med...
Tack, det var vänligt.
Citera
2014-10-16, 11:00
Medlem
Treenigheten är en hednisk uppfining från Paul då Paul försökte attrahera hedningar in i den ursprunligt judiska sekten som var kristendomen.
Citera
2014-10-20, 14:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Treenigheten är en hednisk uppfining från Paul då Paul försökte attrahera hedningar in i den ursprunligt judiska sekten som var kristendomen.

Notera gärna att innan både Jesus och Paulus, så hade judiska teologer redan uppmärksammat en "triad i Gud" enligt de hebreiska texterna (GT).
Citera
2014-10-26, 20:16
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Notera gärna att innan både Jesus och Paulus, så hade judiska teologer redan uppmärksammat en "triad i Gud" enligt de hebreiska texterna (GT).
Exempel på det ???
Citera
2014-10-26, 22:22
Medlem
Jag har svårt att se ett bra försvar för treenigheten.

En vis man sa en gång att treenigheten är något som kristna gärna döljer utåt sätt, för de vet att det driver bort folk. Jag tror han hade rätt. Kristna säger gärna "följ Jesus" eller "ha Jesus i ditt hjärta", eller "följ Gud". Men sällan att de informerar en om att "Jesus, helig ande och Fadern ÄR Gud".

Hur gick Jesus från att vara Messias till en person i Gud? Varför inte lika bra göra Bibeln till en del av Gud, så det blir en fyrenighet (Joh 1:1)?

Enligt judendomen så "är" Gud helt enkelt. Jahve - JAG ÄR. Men kristna tyckte sen att Gud behöver vara tre personer.
Islam klarar sig utmärkt med bara en Gud.

Hur gick Jesus från att vara Guds Son, sen Messias , och sen en del av Gud?
Sen blev då Maria till Guds moder. Osv.

Kristendomen känns bra tills man kommer till treenigheten. Sen blir det svårt. Få se hur Birro tacklar treenigheten.
Citera
2014-10-26, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

En vis man sa en gång att treenigheten är något som kristna gärna döljer utåt sätt, för de vet att det driver bort folk. Jag tror han hade rätt. Kristna säger gärna "följ Jesus" eller "ha Jesus i ditt hjärta", eller "följ Gud". Men sällan att de informerar en om att "Jesus, helig ande och Fadern ÄR Gud".

Hur gick Jesus från att vara Messias till en person i Gud? Varför inte lika bra göra Bibeln till en del av Gud, så det blir en fyrenighet (Joh 1:1)?

Enligt judendomen så "är" Gud helt enkelt. Jahve - JAG ÄR. Men kristna tyckte sen att Gud behöver vara tre personer.

Kristendomen känns bra tills man kommer till treenigheten. Sen blir det svårt. Få se hur Birro tacklar treenigheten.

joh 1:1-14, Jesus är Gud.
Citera
2014-10-26, 22:44
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Jag undrar om man inte måste förstå VAD Gud är för något innan man kan förstå det här med treenigheten.

Om jag tar en liknelse. Om jag blandar blå färg (Fadern) med gul färg (Anden) så får jag grön färg (Sonen). Denna möjlighet att framställa grön färg är det som benämns med ordet Gud. För det är Gud som skapar; dvs. Fadern avlar och Anden föder sedan sonen.

I Johannes evangeliets prolog, de 5 första verserna, i kapitel 1, ser vi VAD det är som blir till Son. Men även HUR Sonen blir till.

Lägg märke till att det står inte rema i den grekiska grundtexten utan logos.
Rema betyder ord, medan logos betyder "tanken som är i ordet". Alltså själva läran, eller budskapet som ordet bär fram.

Sålunda står det: I begynnelse jag var han tanken som är fästad vid ordet".

Denna tanke bringar det ljus som mörkret inte begriper. Detta förståelsens ljus som är det eviga livet. Något annat liv åsyftas inte.

Märk att ordet evig avser att benämna vilket sorts liv som avses, snarare än att benämna längden på det livet.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in