Citat:
Ursprungligen postat av
grelin1999
Jag har svårt att se ett bra försvar för treenigheten.
En vis man sa en gång att treenigheten är något som kristna gärna döljer utåt sätt, för de vet att det driver bort folk. Jag tror han hade rätt. Kristna säger gärna "följ Jesus" eller "ha Jesus i ditt hjärta", eller "följ Gud". Men sällan att de informerar en om att "Jesus, helig ande och Fadern ÄR Gud".
Hur gick Jesus från att vara Messias till en person i Gud? Varför inte lika bra göra Bibeln till en del av Gud, så det blir en fyrenighet (Joh 1:1)?
Enligt judendomen så "är" Gud helt enkelt. Jahve - JAG ÄR. Men kristna tyckte sen att Gud behöver vara tre personer.
Islam klarar sig utmärkt med bara en Gud.
Hur gick Jesus från att vara Guds Son, sen Messias , och sen en del av Gud?
Sen blev då Maria till Guds moder. Osv.
Kristendomen känns bra tills man kommer till treenigheten. Sen blir det svårt. Få se hur Birro tacklar treenigheten.
Jag undrar om man inte måste förstå
VAD Gud är för något innan man kan förstå det här med treenigheten.
Om jag tar en liknelse. Om jag blandar blå färg (Fadern) med gul färg (Anden) så får jag grön färg (Sonen). Denna möjlighet att framställa grön färg är det som benämns med ordet Gud. För det är Gud som skapar; dvs. Fadern avlar och Anden föder sedan sonen.
I Johannes evangeliets prolog, de 5 första verserna, i kapitel 1, ser vi VAD det är som blir till Son. Men även HUR Sonen blir till.
Lägg märke till att det står inte rema i den grekiska grundtexten utan logos.
Rema betyder ord, medan logos betyder "tanken som är i ordet". Alltså själva läran, eller budskapet som ordet bär fram.
Sålunda står det: I begynnelse jag var han tanken som är fästad vid ordet".
Denna tanke bringar det ljus som mörkret inte begriper. Detta förståelsens ljus som är det eviga livet. Något annat liv åsyftas inte.
Märk att ordet evig avser att benämna vilket sorts liv som avses, snarare än att benämna längden på det livet.
.