2014-10-19, 13:27
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av interiorcore
Jag snackar givetvis om tiden efter 2011. Då kom PYD in i bilden och regimen skrev in det i konstitutionen att partiet är förbjudet.
Nopp, men du kan bevisa mig fel och visa oberoende källor på att just kurdiska partier är förbjudna, gärna länka till denna påhittade konstitutionen du pratar om.

Citat:
Jag gratulerar dig för att du var den första som skrev det i tråden
Tusen tack

Citat:
det måste nog vara en av de få gångerna som du hållt dig till verkligheten.
NEJ till skillnad från dig och andra tagenbordskurder är jag mycket mycket nära verkligheten .

Citat:
Nej. Jag fattar inte att det är krig i hela landet och tror att Kobane är världens medelpunkt.
Misstänkte det

Citat:
Skämt åsido. Så du menar att kurderna ska ta det som du skriver här i beaktning när de väljer en allierade? Även om de själva blir utrottade för att Syrien inte kunde göra något. Är det viktigare att överleva eller det du skriver här? Vad hade du själv valt om regimen befan sig i samma sitts som kurderna? Ska alla dö eller ska alla överleva? Det är inte raketforskning.
Kurderna har från dag ett valt att inte välja sida, eller rättare sagt tvingats , du minns väl att kurderna var med på första mötet för syriska oppositionen i Kairo men stormade ut för resten av FSA inte ville lyssna på kurdernas krav.
Kurderna hade sagt då att de är bara intresserade av att försvara sina områden, räknas inte Ayn al-Arab till deras områden?

De vill inte hjälpa landet, inte vara en del av samhället, men när det väl behövs kräver de att samhället ska ställa upp 100%, tycker du detta är rimligt?

Citat:
Vad hade du själv valt om regimen befan sig i samma sitts som kurderna? Ska alla dö eller ska alla överleva? Det är inte raketforskning.
Skrev tidigare att i ett inbördeskrig finns det inga vinnare, nästan varenda syrier har/känner en som dött i kriget, alla familjer från Assad till den fattigaste syriern har förlorat någon....även jag.

Om Assad var det hans fiender hävdar skulle han vara snabb med att hjälpa tex de shia städerna Nubul och al-Zahra som varit under attack och belägring i mer än två år, men han vill rädda det mesta av landet och har en strategi som SAA följer, man väljer det bästa möjliga för att rädda så många som möjligt, du tänker bara på kurder, även andra kurder i tråden gör det, vi har sett kurder skrika av nöje när andra syrier dog, kurder som i inlägg efter inlägg önskade att syrierna försätter slakta varandra så kurderna har chans att få självstyre eller självständighet , vi har sett kurder som uppmanade till halshuggningar IS-style .

Ni skriver hela tiden att YPG frörsvarar Ayn al-Arab men glömmer FSA och kristenmilis som också hjälper till, denna bild är på en 80 årig armenier som tagit sin AK47 för att försvara sin stad
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=367024250132353&set=a.2032861698394 96.1073741829.100004743421714&type=1
Senast redigerad av soria 2014-10-19 kl. 13:44.
Citera
2014-10-19, 13:36
Medlem
sorias avatar
Citat:
Jag ser inte det relevanta i denna fråga. Vad har detta med något att göra idag? Tar IS hänsyn till detta eller någon annan aktör?
Alltså seriöst vad har IS med detta? Du hävdar att kurder bott i området hur länge som helst och jag bad dig nämna en stad som byggts av kurder och du drar IS i detta? Vad är det för fel på dig?
Men jag förstår att du inte vill svara, alla kurder duckar denna fråga

Citat:
Japp, men de som flydde utgörde mindre än 10% av den kurdiska befolkning. Alltså inte majoriteten som du och själspersonen hävdar.
WOW här har vi en ungefärligt siffra på mindre än 10% Hur kom du på denna siffra då ?
Citera
2014-10-19, 13:58
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Nopp, men du kan bevisa mig fel och visa oberoende källor på att just kurdiska partier är förbjudna, gärna länka till denna påhittade konstitutionen du pratar om.
Jag har inte tid just nu, men jag ska letta vid ett annat tillfälle. Det tar tid att söka igenom stora böcker.

Citat:
Kurderna har från dag ett valt att inte välja sida, eller rättare sagt tvingats , du minns väl att kurderna var med första mötet för syriska oppositionen i Kairo men stormade ut för resten av FSA ville lyssna på kurdernas krav.
Kurderna hade sagt då att de är bara intresserade av att försvara sina områden, räknas inte Ayn al-Arab till deras områden?

De vill inte hjälpa landet, inte vara en del av samhället, men när det väl behöv kräver de att samhället ska ställa upp, tycker du detta är rimligt?
PYD gick inte med oppositionen för att de inte ville göra några eftergifter alls.

Jag förstår inte riktigt, kan du vara konkret med att de inte vill hjälpa landet? Det är krig mellan fundamentalismer och en regim som kom till makten via en militärkup. Det finns inget land att hjälp det finns bara dessa aktörer som man kan hjälpa. Man har valt att inte ta ställning hittils. Det är inte så att alla syriens problem löser sig direkt när kurderna väljer sida eller som du säger hjälpa landet.

Citat:
Skrev tidigare att i ett inbördeskrig finns det inga vinnare, nästan varenda syrier har/känner en som dött i kriget, alla familjer från Assad till den fattigaste syriern har förlorat någon....även jag.
Om Assad var det hans fiender hävdar skulle han vara snabb med att hjälpa tex de shia städerna Nubul och al-Zahra som varit under attack och belägring i mer än två år, men han vill rädda det mesta av landet och har en strategi som SAA följer, man väljer det bästa möjliga för att rädda så många som möjligt, du tänker bara på kurder, även andra kurder i tråden gör det, vi har sett kurder skrika av nöje när andra syrier dog, kurder som i inlägg efter inlägg önskade att syrierna försätter slakta varandra så kurderna har chans att få självstyre eller självständighet , vi har sett kurder som uppmanade till halshuggningar IS-style .
Ni skriver hela tiden att YPG frörsvarar Ayn al-Arab men glömmer FSA och kristenmilis som också hjälper till, denna bild är på en 80 årig armenier som tagit sin AK47 för att försvara sin stad
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=367024250132353&set=a.2032861698394 96.1073741829.100004743421714&type=1
Det finns inga vinnare med tanke på att alla inblandade skickar iväg nästintill alla sina ungdomar(sin framtid) in i döden. länderna i MÖ är överbefolkade, många blir utan sin bit av kakan och då blir dem en potetiel rekrytt för grupper med agendor. Det saknas jobb och dem generars av fria människor som har ideer de kan omsätta i praktiken. I MÖ så finns det envåldshärskare bara och dessa kan inte på egen hand starta fungerande företag inom alla bransherna.
Det finns alltid någon som till slut vinner ett krig, men den vinsten är inte värd allt som kriget har kostat (Alla kostnader).

Jag har också iaktagit flera personer från andra folkgrupper/sekter som skriver hemska saker om kurder på flashback.
Citera
2014-10-19, 14:05
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Alltså seriöst vad har IS med detta? Du hävdar att kurder bott i området hur länge som helst och jag bad dig nämna en stad som byggts av kurder och du drar IS i detta? Vad är det för fel på dig?
Men jag förstår att du inte vill svara, alla kurder duckar denna fråga
För att förklara ytterligare mitt resonemang. Vi säger att varenda by och stad i Kobane kantonen byggdes av kurderna för 9 miljader år sedan. Vad spelar det för roll idag? Finns det någon som tar hänsyn till detta och därför försöker bygga sitt världsomfattande kalifat runt dessa förhistoriska heliga trakter?
Citat:
WOW här har vi en ungefärligt siffra på mindre än 10% Hur kom du på denna siffra då ?
Jag citerade ju nyss en källa.
Citera
2014-10-19, 14:15
Medlem
interiorcores avatar
Soria här har du en källa som nämner att det kurdiska partiet PYD är förbjudet i konstitutionen.
Citat:
The draft constitution says any new parties cannot be based on a religion, profession, or regional interests.
http://english.al-akhbar.com/node/4224
Citera
2014-10-19, 14:26
Medlem
Kurderna skall nu ha full kontroll av Kobane det är endast ca 20% som Isis håller. Det som blev vändpunkten för kurderna var USA:s flygbombningar som hade en mycket hög precision, de kan också kordinera in objekten som gjorde ISIS mycket sårbarbar.
Tanks, Humvees och andra fordon slog flyget ut och gjorde skelett av dem eftersom de blir mycket sårbara i öppen terräng med flygbombningar och kan lokaliseras med satellit.
Kurderna har brist på tyngre vapen som gör att de får ta förluster.
Man beräknar 374 jihadist strukit med och 258 kurder.
Citera
2014-10-19, 14:27
Medlem
tigersaid86s avatar
Hur kommer det sig att till och med IS visar Kurdistan i sin världsbild?
http://pullzone1.atlas.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/is.jpeg

Till och med IS!
Citera
2014-10-19, 14:28
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Massinvandring och höga födelsetal kombinerat med utvandring av övriga grupper är en väldigt bra förklaring. Du vet själv att kurderna har främst ökat sin befolkningen vid det området främst de senaste 50-60 åren.

Höga födelsetal kombinerat med utvandring är bra förklaring för Turkiets del också. Både araber, turkar och andra grupper som syrianer har utvandrat från städer/områden som Hakkari, Sirnak, Agri, Diyarbakir etc. De senaste åren har även icke-PKKare(kurder) flyttat från området mot väst.
Citera
2014-10-19, 14:32
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Hur kommer det sig att till och med IS visar Kurdistan i sin världsbild?
http://pullzone1.atlas.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/06/is.jpeg

Till och med IS!

De har många kurder i sina ranker. Titta på Khorosan tex, nån uber-imperie i Centralasien, kan det bero på att många från just det området stöjder dessa?

Lägg märke till att Persien saknas, kan det bero på att de är shi?

Den kartan visar på ett bra sätt i vilka etniciteter det finns stort stöd oiganisationen och hos vilka det är mindre stöd hos som tex Persien...
Citera
2014-10-19, 14:48
Medlem
milanista22s avatar
USA funderar beväpna YPG. Erdogan lär nog inte bli glad

US officials have been holding direct talks with leaders of the Democratic Union Party (PYD) about arming its fighters in the war against the so-called Islamic State in Iraq and the Levant terrorist group.

PYD spokesman Nawaf Xelil told the Arabic Asharq Al-Awsat daily that arms supplies for the People’s Protection Units (YPG), the group’s military wing, were discussed at a meeting in Paris a week ago. He said that talks between the two sides continued in Duhok on Thursday.

http://www.manartv.com.lb/english/adetails.php?eid=176900&frid=23&seccatid=20&cid=23 &fromval=1
Citera
2014-10-19, 15:14
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
De har många kurder i sina ranker. Titta på Khorosan tex, nån uber-imperie i Centralasien, kan det bero på att många från just det området stöjder dessa?

Lägg märke till att Persien saknas, kan det bero på att de är shi?

Den kartan visar på ett bra sätt i vilka etniciteter det finns stort stöd oiganisationen och hos vilka det är mindre stöd hos som tex Persien...

Vilket skitsnack och det kan jag bevisa med att nämna att Grekland, och vilka är andalus XD är dom så pass många? Europa?
Jävla fåntratt.
Citera
2014-10-19, 15:19
Medlem
Citat:
Du gör det ändå för du har redan valt en sida i detta "krig"
Nej, absolut inte! Betrakta mig som FN

Citat:
Så du tycker det är helt okej att jag och andra i tråden skriver kurdish fighters istället för IS/ISIS eller terrorister?
Det är väl bara rättvist om vi följer ekurds exempel? eller?
Nej, det är inte samma sak, det kan bli missförstånd. Men om daesh/IS/ISIS så kan man säga daesh/IS/ISIS krigare eller daeshs/IS/ISIS kurdiska krigare. Det är vad ekurd gör. Tydligen ville man undvika redundans eftersom det står kurdisk jihadist i titeln.

Citat:
Om du läser artikeln igen så kanske du märker att ekurd använder är positiv till att kurdiskajihadister anföll Baath partiet och dödat alla där, de undviker också att nämna hur dessa jihadister sprängde upp sig i tusen.
Jag känner inte till denna attack, och är inte expert på ekurd. Men ekurd kan vara "underground press".

Citat:
Redan efter tre dagar började kurder använda ord som historisk, Stalingrad, 300 osv ...för de som har läst historia vet att de är jätte löjligt .
Jag tolkar båda liknelserna så här: Stalingrad slaget var en viktig vändpunkt för andra världskriget - Kobane kan vara eller är en viktig vändpunkt i kriget mot daesh. Krigarna i Kobane kunde ha blivit dödade till sista man precis som "300".

Citat:
Inga nya intervjuer tyvärr men var säker på att jag postar så fort det kommer en ny.
Ser fram emot det.
Citat:
Finns inget land som heter kurdistan och aldrig funnits .

Fattar inte hur folk försätter tänka så här,det snart 2015 och såna tankar passade bättre 1930 , men vissa verkar ha fastnat i 30talet .
Det lätt som att jag var rasistisk; som att jag pratade om att bevara "raser". Jag vet att rasism inte förekommer i MÖ, för alla folkgrupper där är heterogena - det finns ingenting som heter homogen folkgrupp i MÖ. I MÖ så har religion större betydelse än etnicitet; folket där undvek varandra inte på grund av etnicitet men på grund av religion - giftermål mellan två skilda religioner/sekter var inte tänkbart. Sunniter gifte sig med sunniter, alawiter med alawiter, kristna med kristna osv... Under såna förhållanden så har den kurdiska etniciteten överlevt och har en lång historia i MÖ. Jag tycker att denna etnicitet ska bevaras på samma sätt som andra etniciteter ska bevaras, så att en livslevande kultur inte blir glömd.

I och med att de flesta kurderna är sunniter och är väl medvetna om sin etnicitet så har åtminstone de flesta inte gått med i daesh. Om den kurdiska etniciteten hade inte funnits så tror jag att daesh hade fått ännu starkare fäste där. Det område som kallas för Kurdistan är en mycket ostabilt område som jag tror blir stabilare om det styrdes av kurder - trycket som konflikterna medför på t ex Irak och Syrien skulle minska.
Citat:
Syrier är inte araber utan arabisktalande, innan islam invaderat landet fanns araber bara i söder, några stammar bodde i området längs syriska,jordanska och saudiskagränsen, med islams invasion spred araber i hela landet men är inte i majoritet.

Att landet kallar sig för arabisk beror på panarabismen och Baathpartiet.....den som skapat Baathpartiet var inte arab och inte muslim heller utan en kristen arameisk som hette Michel Aflak.
Det vet jag inte enligt denna sida så är 90% av syriens befolkning araber:https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sy.html Michel Aflak var grekisk ortodox. I grekisk ortodoxa kyrkan så har de blandade etniciteter var av de flesta brukade vara greker, men det förekommer araber också. Aflak beundrade islam och araber, han kan mycket väl ha varit en arab. Tänk på att araber inte tillhör enbart Islam, araberna är bland de första kristna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in