2014-10-20, 12:52
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dkw
Fan grabbar. Jag har redan varit med om ett krig.

Är vi på väg mot ett till?

Är det redan krig?

Vet inte om detta har någon koppling med min kompis som är anställd av FM har fått besked om att vara stationerad på sin plats med högsta beredskap.

Lugn i båten nu. Sverige är immunt mot krig, men att det här skulle eskalera till ett konventionellt krig är i nuläget inte troligt. Det här är det nygamla svenska" fredstillståndet" som jag och många andra växte upp under, då ubåtsjakter var vardag och stridsflygplan flög omkring över hela Sverige. Man såg då och då militära konvojer på vägarna och många man kände arbetade inom försvaret. Svenska långfilmer handlade om agenten Carl B Hamilton som räddade Sverige genom att outsmarta Ryssland.
Citera
2014-10-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Tycker inte heller det är anmärkningsvärt. Kolla på Roman som äger Chelsea han umgås också med eliten i Ryssland samma med Fredriksson i Norge som är god för ca 100 miljarder, inte direkt att dom sitter på kräftskiva i en fjällstuga med medelklassen.

Sen när du säger "Dom sa igår" så menar du Expressen och Aftonbladet?

Men varför har den nu åkt upp mot stockholm från gotska sandön?.. -dom vill hellre inte bli kontaktade verkar de som.
tycker endå att de är rätt mysko. Om ett tankfartyg vet om vad som händer och dessutom har helikoptrar som cirkulerar runt dom borde dom kanske höra av sig och förklara läget (att dom väntar på order att åka vidare) men tydligen svarar dom inte.

Ja precis expressen live sändning så prata dom med experter i studion (fd ubåtsjägaren) nån frisk i efternamn.
Citera
2014-10-20, 12:56
Medlem
RettaVisans avatar
Nu förstår jag om det här inte finns folk som har stora händer nog att läsa en längre text, men för de övriga:

Det kan hända att allt är redan över från den som provocerar...

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/insats-pagar-i-kanholmsfjarden_4022351.svd?sidan=21

– Förr i tiden gjordes analyser på enskilda politiker och generaler om hur de reagerade i krissituationer. Nu gör ryssarna samma typ av analyser på nationer, på EU, Nato och FN.
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Kände att detta är passande.
http://sv.reddit.com/r/sweden/comments/2jrvlo/niklas_svensson_i_sin_bell_206_long_ranger/

OT

Är det någon mer site som har live feed än expressen och AF?
Citera
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Nu högst upp på World News hos FOX News: http://www.foxnews.com/world/2014/10/20/swedish-military-claims-three-credible-sightings-undersea-activity-in-search/
Gillar att det står "Helsinki" Ja, se amerikaner...

Enligt AB hävdar Ryssland att det kan röra sig om en holländsk ubåt. Flera i tråden har påstått detsamma. Vad exakt talar för det? Eftersom det aldrig i helvete skulle hända att Ryssland skulle erkänna en rysk ubåt i Sverige så har jag mycket svårt att tro att inte Ryssland ljuger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
"Ryska hånet: Spara era skattepengar"

Vad menas med detta? Vill de att vi inte ska ha något försvar eller vill de inte att vi ska leta?

Ironi, om du är bekant med det utrycket. Vi har sparat på försvaret i 20 år och nu tror vi att vi kan leka kalla kriget o ubåtsjakt som på 80-talet o minsann sätta Ryssarna på plats. I svensk media är det krigs rubriker. Sanningen är väll att alldeles ensamt skulle Sverige kanske lyckats försvara landet kanske ett par månader om ryssarna satte in allt på 80 talet. Om de satte in all millitär idag hade vi kapitulerat på en vecka om inte tidigare. Ryssarna skrattar åt vår patetiska ubåts jakt och åt krigsrubrikerna i media. O vet du vad, jag flinar rätt gott åt det också.
Citera
2014-10-20, 12:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Gillar att det står "Helsinki" Ja, se amerikaner...

Enligt AB hävdar Ryssland att det kan röra sig om en holländsk ubåt. Flera i tråden har påstått detsamma. Vad exakt talar för det? Eftersom det aldrig i helvete skulle hända att Ryssland skulle erkänna en rysk ubåt i Sverige så har jag mycket svårt att tro att inte Ryssland ljuger.

Journalisten som har Sverige som bevakningsområde sitter där och skriver texten. Inte konstigare än att en svensk utrikeskorre kan rapportera händelser i Kongo när han själv sitter i Johannesburg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charter
Utan att säga för mycket...

http://www.km.kongsberg.com/ks/web/nokbg0240.nsf/AllWeb/CE3725F1BD9FD906C12574B0003489A8?OpenDocument

Om den nu har en fixtur på sig för stabilitet så kan det vara det. Annars så är Remus 6000 alldeles för rund.
Inte heller här kan jag hitta någon som passar in. http://www.seaeye.com/pdfs/military/Double_Eagle_MCM.pdf. Så något Double Eagle system är det nog inte. http://www.saabgroup.com/en/Naval/Underwater-Security/
Citera
Medlem
hundensårs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Gillar att det står "Helsinki" Ja, se amerikaner....

Beror sannolikt på att de inte har ngn utrikeskorre i Stockholm. Inte konstigare än när Rolf Porseryd rapporterar "live" från Kina när han sitter på ett hotellrum i Tokyo. Ja, se utrikesredaktioner...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amesti89
Är det någon som vet om det rådet förbud i skärgården?

Jag skulle nämligen åka ut med min lilla båt och fiska men vet inte om jag får.

NÅGON?
Vad säger ditt sunda förnuft? Ge fan i det, du riskerar ju bara att dra uppmärksamhet till dig och distrahera!
Citera
2014-10-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MatteJz
ridån går upp!Sverige har en ubåt på plats som bevakar Ns Concord..Ganska nära..:O)
och då menar jag NÄRA.
Om Sverige mot alla förmodan lyckas få upp eländet, vad ska de göra? Jag tror ärligt talat regeringen hoppas och ber att maskinisten på u-båten får igång skrället igen o lugnt smiter iväg österut igen.. "Snälla Vladimir, vi har ju talat om det här förut o du LOVADE ju att du inte skulle göra såhär igen! Det blir 5 min i skamvrån!" Eller?
Citera
2014-10-20, 13:00
Medlem
WaltherVonKnopfs avatar
Egentligen, om man ska tänka lite så där härligt politiskt korrekt:

Vad spelar det för roll om ryssarna plaskar runt i den svenska delen av Östersjön? Den är stor nog åt alla och så länge ryssarna respekterar allemansrätten och sjöregler så är väl de att betrakta som vilka svenskar som helst i skärgården?

Vilka konsekvenser skulle det kunna få för Sverige om man deklarerade att man inte kommer att bråka med ryssen om den vill röra sig i svenska farvatten? Som det känns så verkar endast svenska Försvarsmakten ha intresse av att freda artificiella gränser. Ett flertal partier i riksdagen, däribland vänsterpartiet, miljöpartiet och folkpartiet, vill ju på sikt avskaffa Sveriges gränser och försvarsmakt så det politiska beslutet borde inte vara omöjligt att få till.
Citat:
Ursprungligen postat av hundensår
Beror sannolikt på att de inte har ngn utrikeskorre i Stockholm. Inte konstigare än när Rolf Porseryd rapporterar "live" från Kina när han sitter på ett hotellrum i Tokyo. Ja, se utrikesredaktioner...
Det fick mig att reflektera lite över bokförläggaren Vera Effron, som av Aftonbladet tituleras "Rysslandsexpert". Om hon är "Rysslandsexpert" så är jag "Sverigeexpert" - allt i egenskap av våra nationaliteter.

Till hennes försvar ska dock sägas att hon gett ut böcker som varit väldigt läsvärda och hon har vissa kontakter med fd militära höjdare i Ryssland.
Senast redigerad av WaltherVonKnopf 2014-10-20 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in