Ok då är jag med. Tyckte det var konstigt då jag uppdaterde bara minuter innan och helt plötsligt var den borta.
Förresten, vad betyder det när man ser en röd fyrkant på marinetraffic?
Nu sa han den ryska experten att han hade läst lite "spekulationer" på ryska ..bland annat twitter att någon som hade bekanta i ryska marinen hade hört att en rysk ubåt som hette (något han inte sa) hade gått på grund i stockholms skärgård men att putin vägrar att vilja hjälpa dom. Kanske är det samma "information" som svd fick veta i fredags.? .. Detta är alltså bara rykten som han läst på ryska twitter.
Jag tycker att det är lite konstigt att "Enforcer III" (som väl är HMS Visby?) ligger still i hamn på Rindö, och har gjort så ganska länge. Borde inte hon var ute och delta i insatsen? AIS uppdateras regelbundet för henne så det är inte gamla uppgifter.
Jag har jobbat på tankbåt och förstår inte varför så många snöar in sig på tankbåten. Utanför ARA som det kallas för inom sjöfarten (Amsterdam,Rotterdam,Antwerpen) , ligger det alltid hundratals båtar och väntar på order. Dom flesta ligger ankrade men vissa driver runt / åker runt sakta pga att man passar på att optimera/kalibrera utrustning ombord eller annat underhåll av komponenter som kräver att man åker runt i viss fart. Så beteendet från denna tankbåt kanske ser konstigt ut men kan lova att det inte är anmärkningsvärt för folk som håller på med tanksjöfart.
Ibland när vi hade lossat last i tex st petersburg fick vi besked från kontoret att gå till Rotterdams redd för order. Då gick vi alltid i ekonomifart och stannade ofta upp och gjorde olika manövrar för att kalibrera gyron m.m
Då verkar det som att NS Concord har ankrat.
På den platsen där Proffessorn satte sin kurs mot igår.
Min teori är att de sitter och guppar där tillsammans. Spanar på oss, väntar på instruktioner och funderar ut nästa move. Professor Logachev igår NS Concord nu
Okej, men ett holländskt fartyg HMS förföljde denna "Professor Logachev". Finns det ingen tracker på HMS:en om den fortfarande följder denna? Att man helt plötsligt skulle strunta i "Professor Logachev" känns oerhört naivt.