2014-10-20, 12:35
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirFrankLucas
Enligt FM så finns inga indikationer på att ubåten är skadad och det har inte förekommit några nödsändelser.

Varför tror alla att ubåten ligger kvar?
Känns som att den så fort som möjligt gått mot öppet hav och försvunnit.

Som jag har förstått det så kan den inte lämna då den skulle göra för mycket ljud.

Måste ju vara så de tänker, inte fan tror jag dom är där 200 personer och letar sen kommer på "Oh shit ryssen kanske har dragit hem "
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Jag tycker också det är väldigt märkligt att området inte stängs av. Nu kan ryska ambassaden kika på spektaklet live på AB och Träskpressen och rapportera direkt till Kaliningrad.

-------

Att det skulle vara någon NATO-ubåt faller på sin egen orimlighet, de har kunnat studera vår marina styrka och spela in våra fartygs motorljud på någon av alla samövningar vi haft med NATO.
Det känns självklart. Om man ifrågasätter detta så måste man vara väldigt naiv och troligen kommunist.
Citera
Medlem
Om den här u-båten nu lyckas nå öppet hav är det bara att tacka våra politiker för att de rustat ned försvaret så till den grad att man trots known location inte kan stänga in en främmande undervattensfarkost.
Citera
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jahapp, då går de ut väster om måsknuv.

De är snart ute till havs... tack Göran Persson för att du utropat den 1000-åriga freden och inledde nedskruvandet av försvaret...

Om vi inte sjunkbombar nu så har vi missat målet...

Jag bara väntar på att läsa rapporter om att sjunkbomber lämnat däck, jag vill veta vad det är för något som vi har i våra vatten och jag vill läsa om dess öde
Citera
2014-10-20, 12:36
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Är ärligt talat överraskad över att pressen får vara såpass nära och i praktiken rapporterar live över vad som händer.

Om det verkligen hade varit ett skarpt läge, hade då inte FM gjort allt för att hålla borta potentiella störningsmoment och obehöriga? Det verkar nästan som att de vill få så mycket exponering som möjligt (och helst i form av den hyperbola bevakning skvallerpressen bidrar med). Det är lite av ett typiskt fall för att skapa en bra story av det. Något osynligt finns där nere i djupen är allt man behöver och får veta, sen får fantasin göra resten.
Citera
2014-10-20, 12:37
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Godmorgon

Det finns an tjänst, AIS och där kan du följa alla fartyg, vilka sänder AIS, i realtid på en karta. I länken jag postade här ovan (som du kan klicka på) så kan du se både var hon ligger och var hon varit de senaste tre dygnen.

Du behöver inte ha ett så aggressivt tonläge direkt på måndagmorgonen, det är jobbigt nog ändå att komma igång.
Sorry där, kikade med gammalt logg förfarande o trolig rutt, visste inte den typen av tjänst fanns.

för övrigt märkligt tyst idag om aktiviteten.
Citera
2014-10-20, 12:37
Medlem
tjorven86s avatar
Jag vill ha fler rapporter från Niklas och hans Bell 206 LongeRanger, han verkar vara något riktigt stort på spåren!
Citera
2014-10-20, 12:38
Medlem
Jäklar, det är ingen dålig båt Expressens reportrar sänder ifrån haha!

Ont: DN fick ju kontakt med NS Concord igår, så besättningen vet att de i allra högsta grad ligger i fokus. Varför stannar dom då kvar i området?
Citera
2014-10-20, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av O19
Det är nog högst troligt att det är sådana man ser på bilden. Det är nog inte för sent i och med att man verkar ringa in en plats där farkosten troligtvis "ligger" fast.
Det är det nog inte eftersom dom bara kan sättas i sjön av HMS Belos.
BElos ligger inte inne i muskögrottan.
Citera
Moderator
Unitys avatar
Lite intressant att Marinen ber Expressens helikopter avlägsna sig. De kan knappast störa deras sonarer, snarare borde det betyda att det kommer anlända militära helikoptrar inom kort och de inte vill bli störda.

Nåttarö ligger för övrigt 10 km söder om Muskö, så det är i väldigt vitala områden de rör sig.
Citera
Medlem
Om NS Concord utan förklaring börjar röra sig mot Ryssland nu har man trots fullt pådrag från en nedrustad svensk militär, inför ögonen på hela svenska folket, lyckats förflytta en förmodligen skadad u-båt ut till en oljetanker som legat där i över 14 dagar och sedan flytt.

Ridå.
Citera
2014-10-20, 12:40
Medlem
M0rt4l1tys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Det är det nog inte eftersom dom bara kan sättas i sjön av HMS Belos.
BElos ligger inte inne i muskögrottan.

Man kanske kan sända ut dessa fjärrstyrda från Muskö? Tänk undervattensdrönare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in