2014-10-20, 11:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImCertin
SLUTA POSTA OT SKIT

det är fanimej omöjligt att det är den

Nja, ville bara att en användare som i gårkväll skrev sig svettig om en sjunken rysk atomubåt skulle kommentera detta i eftertänksamhetens kranka blekhet.

Jag är också ytterst skeptisk till en förlist ubåt av Akulaklass i skärgården.
Citera
2014-10-20, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Vad får dig att tro att andra staters militär skulle ha bättre koll på Stockholms skärgård än svenska försvaret?
Den enda statsmakt som kan kvala in är då just möjligen Ryssland...
Är du född på 90-talet?
Man skulle ju kunna tänka sig att vi fick låna helikoptrar med hydrofon ifrån våra bröder i öster, de har ju i det flesta avseenden en mer kapabel FM.
Citera
2014-10-20, 11:27
Medlem
Mr.Mayhems avatar
Finns det någon sakkunnig här som skulle kunna förklara hur en Triton-NN skulle kunna undgå att bli upptäckt på svensk radar?
Hur döljer man sig från fientlig radar och borde inte Sveriges försvarsmakt ha ett eget system för att upptäcka fientliga farkoster (som försöker dölja sig på radarn)?
Kan en Triton-NN, som befinner sig i Stockholms skärgård, på något sätt hålla kontakt med ett moderskepp, och i sådana fall hur? Genom radiokontakt? Morsekod?
Som jag har förstått det så spekuleras det i om att den oidentifierade farkosten måste upp till ytan ungefär var sjätte timma för att inhämta syre, men hur stor bränsletank kan en miniubåt tänkas ha, och hur länge kan man förmoda att bränslet?
Citera
2014-10-20, 11:28
Medlem
Stigmata01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valaskjalf
Vad får dig att tro att andra staters militär skulle ha bättre koll på Stockholms skärgård än svenska försvaret?
Den enda statsmakt som kan kvala in är då just möjligen Ryssland...
Är du född på 90-talet?

Det som efterfrågas i sökandet är helikoptrar med sonar, något Sverige inte har. Krävs ingen större vetskap om svenska skärgården för att flyga helikopter runt den.

Önskade att jag var född på 90-talet, skulle skala många år på min ålder.
Citera
Medlem
Whiros avatar
Det vore väl rent idiotiskt om den vore Rysk. Ett steg närmare NATO och det är väl det sista Ryssland skulle vilja ?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Varför ber inte Sverige andra Eu-länder runt Östersjön om hjälp i letandet? Borde ligga i hela Östersjöregionens intresse att få reda på vad som pågår i deras bakgårdar.
Det hade varit väldigt pinsamt om det inte hade varit något.
Men sedan tror jag inte att det bara är vi som är involverade i detta, andra länder bistår nog mest med spaning på håll för tillfället och förbereder sig för större insatser om det skulle bli akut.
Tills vidare så får nog Sverige leta själva med sina båtar. Visst, några utländska helikoptrar är uppe och militära fartyg var ute iaf igår, men bara någon enstaka.
Men att någon annan nation skulle delta i operationen i någon större utsträckning för tillfället tror jag inte. I annat fall hade det också varit en provokation mot Ryssland. Man ska vara försiktig men bestämd i såna här lägen.
Sedan är det lite av en uppvisning, att visa att vi är kompetenta nog att sköta sådant här själva, trots våra få resurser.
Lite spekulationer.
Citera
2014-10-20, 11:29
Medlem
Nu börjar rysk media svammla om att det kan vara en holländsk båt.
"Breaking news" på RT bl.a.
http://rt.com/news/197412-sweden-sub-dutch-russia/
Citera
2014-10-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undedist

Vilket redan blivit dementerat av nederländska marinen.
Citera
2014-10-20, 11:32
Medlem
Cameltotems avatar
Helikoptern cirkulerar och båtarna har nu cirkulerat runt ett område!

Har de ringat in ubåten!!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/live/2/
Citera
Medlem
Valaskjalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Om man tittar på kartan under denna artikeln http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article19721471.ab
så är alla 3 sights inomskärs.

Hur svårt kan det vara att ha full undervattensspan mha radar och annan teknik mellan öarna?

Det blir ju bara 7-10 platser att övervaka på totalt kanske 1 mil. De klarar inte ens övervaka några mil kust för stora stridsfordon gjorda av metall. Men hela svenska folkets privata liv ska de övervaka.
Bra prioritering där.

Varför tror du att försvarsmakten övervakar hela svenska folkets privatliv? Är du född bakom en stormarknad?
Den tidigare regeringen har ju avvecklat försvaret eftersom "det är ett särintresse", vill man ha ett försvar måste man tillföra resurser och pengar.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nja, ville bara att en användare som i gårkväll skrev sig svettig om en sjunken rysk atomubåt skulle kommentera detta i eftertänksamhetens kranka blekhet.

Jag är också ytterst skeptisk till en förlist ubåt av Akulaklass i skärgården.
Angående TK-208 så skulle den enligt mycket tvivelaktiga uppgifter ha förlist utanför Almagrundet, alltså inte i Stockholms skärgård.
Citera
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undedist
RT är statsstyrd så det känns som att man från officiellt håll vill skylla ifrån sig. Vilket är lustigt eftersom Ryssland inte har pekats ut av Sverige utan det är spekulationer i media.
Citera
2014-10-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mayhem
Finns det någon sakkunnig här som skulle kunna förklara hur en Triton-NN skulle kunna undgå att bli upptäckt på svensk radar?
Hur döljer man sig från fientlig radar och borde inte Sveriges försvarsmakt ha ett eget system för att upptäcka fientliga farkoster (som försöker dölja sig på radarn)?
Kan en Triton-NN, som befinner sig i Stockholms skärgård, på något sätt hålla kontakt med ett moderskepp, och i sådana fall hur? Genom radiokontakt? Morsekod?
Som jag har förstått det så spekuleras det i om att den oidentifierade farkosten måste upp till ytan ungefär var sjätte timma för att inhämta syre, men hur stor bränsletank kan en miniubåt tänkas ha, och hur länge kan man förmoda att bränslet?
Om jag förstår det hela rätt så kommunicerar de genom satellitkontakt via fastlandet, då måste u-båten vara i ytläge el näst intill..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in