2014-10-20, 10:21
Medlem
narkoluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narkoluder
Förmodligen är det en prototyp på bilden och sådana brukar vara vita.
Cocain subs och militära sjöfarkoster är allmänhet grå.
Jacques Cousteau hade en som var rysligt ful, den var gul.

Alltså bilden från tillverkaren!
Det vita på bilden av den misstänkta farkosten kan vara bubblor från lufttankar som tömms.
Citera
2014-10-20, 10:22
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
De känns lite som att ropa vargen är här fast den inte är det!! Hur säkra är dem på att ubåtsverksamhet är riktig?? Skulle försvaret hitta på? Ja varför inte? Regeringen har bytt färg, och nu om någonsin kan man påverka.
Vi satte inte någon större försvar eller letande när Ryska strisdsplan var över vårat luftrum, men vi sätter allt var vi har när ryktas om så skallad ubåt som kan ha setts i skärgården där vi vet att de som att leta efter en nål i höstack...
...och de ryska skeppen som ligger still är beställda dit av kungen?

Det är dags att dra igång ett försvar värt namnet. Ett försvar som inte enbart kan skydda oss mot yttre fiender utan även hjälpa till vid katastrofer.
Senast redigerad av Paijter 2014-10-20 kl. 10:27.
Citera
2014-10-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
LÄS DETTA INLÄGG som postades för några timmar sedan om PROFESSOR LOGACHEV och NS CONCORD. Är inte bara vi på flashback som förbryllas över dessa skepps aktivitet, utan en hel industri som nu verkar vara förbryllad. Båda skeppen ska ha varit på "reparation" i Ryssland under 5 månader. AIS-trafik ska ha försvunnit på vad som beskrivs som ett onormalt sätt.

http://www.fleetmon.com/newsroom/2014/5213/mystery-russian-submarine-swedish-waters-and-scf-t/

Kan ärligt talat säga att jag tidigare trodde Concord inte hade något med ubåtsjakten att göra, men efter att läst detta förändras min bild av detta helt och hållet.

Tillåt mig tvivla. Jag kollade källan också - en rysk navigatör, som spekulerar högt.
Citera
2014-10-20, 10:26
Medlem
Snake.Plisskens avatar
HMS Stockholm på väg ut i skärgården med hög fart. Betyder det något tror ni, eller är det bara för att det är måndag förmiddag och besättningen (samtliga heltidsanställda) har börjat jobba igen efter helgen?
Citera
2014-10-20, 10:27
Medlem
WinstonO'Boogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltl
Tillåt mig tvivla. Jag kollade källan också - en rysk navigatör, som spekulerar högt.
Att han är ryss och förhåller sig skeptisk och kritisk till Concords beteende (och därmed indirekt kritisk mot ryska staten/militärens förehavanden) borde väl rimligen stärka hans källstatus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggsexigoskuld
Ryska plan var aldrig över svenskt luftrum.
Angrepp på sverige övades från internationellt luftrum strax utanför vårt.
De har kränkt Svenskt luftrum flera gånger, nu senast utanför Gotland, JAS markerade och eskorterade dem ut ur luftrummet. Detta ledde till en varning från utrikesministern, inget mer vad jag vet. Varningen fick ingen större effekt vad det verkar. Jag undrar också hur regeringen kommer hantera dessa uppenbara kränkningar, börjar bli pinsamt.
Citera
Medlem
brotucks avatar
Tycker hela grejen är lite FÖR passande för försvaret.

Vi har en ny regering och en nya budgetförhandlingar som pågår. Försvaret vill givetvis ha ett större anslag och vad vore då mer passande än en ubåts-jakt? Lite konspiratioriskt, men tycker ändå man måste ha det i betraktande. Så jobbar nog polisen och troligen även försvaret.

Visst kan det finnas ubåtar i våra vatten, men hur i helvete kan försvaret vara så usla på att hitta dem? har ju hänt ett otal gånger, men aldrig hänt att de lyckats med nånting.

Kanske borde minska deras anslag istället, pga bristande resultat?
Citera
2014-10-20, 10:28
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RettaVisan
Jodå, som jag just skrivit... *suck*

Alltså
Tankern ligger kvar
Professorn har kört precis i samma spår som tankern
Ett Brittiskt ankarhanteringsfartyg med ROV och stor kran har kört upp bredvid Gotland och stannat där(omnämns ingenstans och betuder kanske inget)
Polsk media har skrivit om att en STOR u-båt har nödläge utanför Sveriges kust, men det låter osannolikt.

Hur sjutton har ni koll på båtarnas placering?
Citera
2014-10-20, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Nej inget konstigt om hon ligger och väntar på en last tex i STHLM och ska inte in föräns i dag tex så ligger hon ute på int farvatten och driver tills hon får ett ok dags komma in, Så det är inget märkvärdigt i det hela om det inte hade vart för denna sk ubåtsjakt då belyser man fartyget mer och nagelfar ägare etc etc etc.

Sak samma om det ska besiktigas och klassas tid ngn gång i dag då kan hon inte gå in i hamn föräns nu, Så många mer andra teorier än att dem kan lyfta in en ubåt i skepp etc etc det är lite för mycket James Bond över det hela realiteten visar andra saker som mer trovärdigare teorier!
Det finns ingen last för henne i STHLM. Dels är hon för stor och dels är det en råoljetankers. Normalt så lastar stora råoljetankers ut från finska viken, ofta från Primorsk. Enda hamnar i Sverige som tar emot råolja är Gbg och Brofjorden som har raffinaderi.

Det kan mycket väl vara att hon ligger och väntar på ny resa men det är lite konstigt att hon ligger just där och dessutom att hon inte går och ankrar. bara onödigt att bränna bunkerolja så länge.
Citera
2014-10-20, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snake.Plissken
HMS Stockholm på väg ut i skärgården med hög fart. Betyder det något tror ni, eller är det bara för att det är måndag förmiddag och besättningen (samtliga heltidsanställda) har börjat jobba igen efter helgen?
Jupp det är ju lagom tid nu efter påtåren så det torde nog stämma, back to duty..
Citera
2014-10-20, 10:29
Medlem
NS Concord syns nu på marinetraffic, ligger strax öster om Stockholm.

Hade den inte Danmark som angiven destination innan? Nu är det Primorsk, Ryssland.
Citera
2014-10-20, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Vet inte vad ni anser, men det här är iallafall en av mina teorier om varför oljetankern väntar utanför på internationellt vatten, och varför den inte ger sig av:

Tankern är lång nog för att en ubåt skall kunna färdas UNDER den, och på så sätt så skyddas den emot eventuella sonarspaningar, eller andra intrusioner.
När Concord väl möter upp med professorn så tar den senare in ubåten i skrovet och båda färdas tillbaka till St. Petersburg.

Gjorde en bild som förklarar hur jag tänker.
Vad tror ni, är detta en möjlighet???
(obs gjorde en whiskyklass men det troliga är en minubåt, typ triton)

http://tinypic.com/view.php?pic=504o48&s=8

Det är precis så som du illustrerar, och likadant när handelsfartygen går djupt in i hamnarna,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in